Hyvinvointipalvelujen toimintaympäristöt ja tulevaisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ02-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
09.12.2021 - 17.03.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, erityissosiaaliohjaus
Opettaja
- Marjo Harju
- Sanna-Maria Nurmi
Ryhmät
-
YERISOS21Erityissosiaaliohjaus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
tietää keskeiset hyvinvointipalvelut, osaa eritellä niiden muutossuuntia ja –painopisteitä sekä ky-kenee hyödyntämään niitä ammatillisessa työssään asiakasryhmäkohtaisesti.
Sisältö
SOTE 2021–2030
Alueelliset palvelutuotantomallit
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut ja tietohallinto
Lähitulevaisuusskenaariot - SOTE 2023 – 2032
Politiikkaohjelmat ja suositukset
Alueelliset, maakunnalliset ja kunnalliset integroidut palvelukonseptit/tuotanto
Ammatillista työtä & palveluja ohjaava keskeinen lainsäädäntö
Asiakaspalveluprosessit, niiden yhdyspinnat ja päätöksentekojärjestelmät
Tulevaisuuden palvelukonseptit asiakasryhmittäin
Päätöksentekojärjestelmät ja palveluprosessit
Digitaaliset palvelut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tentti
Sisällön jaksotus
Sote-hallinnonuudistus 2022–2032
Maakunnallisen hyvinvointialueen palvelutuottajamallit
Sote-palvelujen digitalisaatio ja tietohallinto
17.3. 9.00-15.45
Opintojakson tavoitteet ja oppimistavoitteet.
Sote-palveluiden järjestäminen hyvinvointialueilla.
Maakuntavaalit ja niihin liittyvän järjestäytymisen ajankohtainen tilanne.
21.4. 8.15-14.00 Asiakasryhmäkohtaisten hyvinvointipalvelut ja niiden järjestäminen. Osallistava opetuskeskustelu.
17.5. 8.15-11.30 Tentti. Opintojakson lopetus ja yhteenveto.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoimen opintojen tarjontaa 5 opiskelijapaikkaa. YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1. Lähtökohtatilanne ja oma suhtautuminen kokonaisuuteen on kuvattu lyhyesti yleisellä tasolla.
2. Tiedonhankinta ja prosessointi on nähtävissä ja oppimateriaalia on käytetty. Tarkastelu on osin luettelomaista ja yhteiskunnallinen taso puuttuu.
3. Yhteenveto on tehty, mutta oma osaamisen kehittyminen ja tiedon soveltaminen on vain osin nähtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
1. Lähtökohtatilanne ja oma suhtautuminen kokonaisuuteen on kuvattu.
2. Tiedonhankinta ja prosessointi on kuvattu hyvällä tasolla ja tietoa analysoiden. Tarkastelussa on nähtävissä yhteiskunnallinen ja taloudellinen pohdinta.
3. Yhteenvedossa on esitetty oppimistulokset ja tiedon käyttöönotto.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
1. Lähtökohtatilanne ja oma suhtautuminen kokonaisuuteen on kuvattu omiksi oppimistavoitteekseen.
2. Tiedonhankinta ja prosessointi kuvattu monipuolisesti ja tietoa analysoiden. Tarkastelussa painottuu yhteiskunnallinen ja taloudellinen pohdinta tietoon perustuen.
3. Yhteenvedossa on esitetty oppimistulokset ja tiedon käyttöönotto ja soveltaminen omassa työssä.