Hoitotyön perusteet (7 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BW27-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 19.03.2021
Ajoitus
11.01.2021 - 16.04.2021
Opintopistemäärä
7 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
43 % Lähiopetus, 57 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 26
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Heli Aarnio
- Nita Björklöf
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PTERTK21Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K21
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Tavoitteet
Opiskelija
• tietää hoitotyön keskeiset käsitteet
• tietää hoitotyötä ohjaavat arvot ja periaatteet
• tietää ammatillisen vuorovaikutuksen ja yhteistyön periaatteet
• osaa käyttää hoitotyön päätöksenteossa ja kirjaamisessa hoitotyön prosessia
• osaa käyttää kansallista hoitotyön kirjaamismallia hoitotyön kirjaamisessa
• tietää potilasturvallisuuden keskeiset periaatteet
• osaa huolehtia potilasturvallisuuden toteutumisesta omassa ja työyhteisön toiminnassa
• osaa arvioida potilaan voimavarat ja hoidon tarpeet, sekä määritellä potilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita sekä suunnitella ja toteuttaa keskeisiä hoitotyön auttamismenetelmiä asiakkaan/potilaan voimavaroja edistäen
• tietää aseptisen työskentelyn, ergonomian, kivun ja kroonisen haavan hoidon periaatteet ja osaa soveltaa tietoja hoitotyössä
• tietää, miten järjestelmällisesti arvioidaan välittömän hoidon tarve ja osaa toimia välitöntä ensiapua vaativissa tilanteissa
• tietää periaatteet ja osaa toimia hoitajana liittyen kuoleman kohtaamiseen
• tietää mitä hoitoon liittyvällä infektiolla ja infektioriskien hallinnalla tarkoitetaan
• käsihygienia, suojainten käyttö, turvallinen hoitoympäristö
• tietää mikrobiologian perusteet ja mitä immuniteetillä ja puolustusjärjestelmällä tarkoitetaan
• tietää rokottamisen tarkoituksen ja tietoperustan
Sisältö
Sisällöt
• Hoitotyön keskeiset käsitteet
• Hoitotyötä ohjaavat arvot ja periaatteet
• Ammatillinen vuorovaikutus ja selkeä viestintä
• Hoitoprosessi, hoitotyön päätöksenteko ja hoitotyön kirjaaminen
• Potilasturvallisuuden lähtökohdat ja turvallisen hoitoympäristön järjestäminen
• Tietoturva ja tietosuoja
• Aseptinen työskentely, infektioiden torjunta, käsihygienia, varotoimet ja eristyksen järjestäminen
• Ergonominen työskentely ja potilaan liikkumisessa avustaminen
• Potilaan tarkkailu
• Päivittäisissä toiminnoissa avustaminen
• Hoitotyön tavallisimmat auttamismenetelmät ja hoitotoimenpiteet
• Kudoseheys, painehaavojen ehkäisy ja kroonisten haavojen hoito
• Kivun arviointi ja kivunhoidon lääkkeettömät menetelmät
• Ensiapu ja peruselvytys
• keskeisin käsitteistö
• vastustuskyky ja immunisaatio, infektioriskien hallinta ja hygieniasuositukset
• tavallisimmat hoitoon liittyvät infektiot sekä niiden aiheuttajamikrobit
Oppimateriaalit
Rautava-Nurmi H., Westergård A., Henttonen T., Ojala M., Vuorinen S. 2020. Hoitotyön taidot ja toiminnot. 7. uudistettu painos. Sanoma pro Oy, Helsinki.
Muu kurssiin liittyvä materiaali Itsissä.
Opetusmenetelmät
Etäopetus, aktivoivat opinnot, ryhmätyöt, teemapäivät, verkko-opinnot ja lähiopetus luokassa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagokiikka
Harjoitteluoppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1op=27h opiskelijan työtä
Prekliiniset lähiopetustunnit läsnäolo 100%, poissaolojen korvaus sovittava opettajan kanssa. Lähihoitajat sopivat erikseen mihin prekliiniseen lähiopetukseen he osallistuvat.
Kurssinaikana suoritettavat tehtävät: ohjeistus itslearnissa.
Sisällön jaksotus
Hoitotyön perusteet THOP
• Hoitotyön keskeiset käsitteet
• Hoitotyötä ohjaavat arvot ja periaatteet
• Ammatillinen vuorovaikutus ja selkeä viestintä
• Hoitoprosessi, hoitotyön päätöksenteko ja hoitotyön kirjaaminen
• Potilasturvallisuuden lähtökohdat ja turvallisen hoitoympäristön järjestäminen
• Tietoturva ja tietosuoja
• Aseptinen työskentely, infektioiden torjunta, käsihygienia, varotoimet ja eristyksen järjestäminen
• Ergonominen työskentely ja potilaan liikkumisessa avustaminen
• Potilaan tarkkailu
• Päivittäisissä toiminnoissa avustaminen
• Hoitotyön tavallisimmat auttamismenetelmät ja hoitotoimenpiteet
• Kudoseheys, painehaavojen ehkäisy ja kroonisten haavojen hoito
• Kivun arviointi ja kivunhoidon lääkkeettömät menetelmät
• Ensiapu ja peruselvytys
• keskeisin käsitteistö
• vastustuskyky ja immunisaatio, infektioriskien hallinta ja hygieniasuositukset
• tavallisimmat hoitoon liittyvät infektiot sekä niiden aiheuttajamikrobit
Viestintäkanava ja lisätietoja
HUOM!
Koronaan liittyvät ohjeistukset saattavat muuttaa kurssin suoritustapaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi:
Prekliininen lähiopetus hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää ennakkotehtävien suorittamisen ajallaan.
Teemapäivät hyväksytty/hylätty. Teemapäiviin sisältyvät päiväkirjamerkinnät ja mahdolliset tehtävät tulee palauttaa sovitusti.
Kunnonkoti hyväksytty/hylätty.
Muut opintojakson kirjalliset tehtävät ja verkkokurssit hyväksytty/hylätty.
Tentti hyl-5. Tentti toteutetaan Zoomin kautta ryhmätenttinä.
Ea-tentti hyl-5. Ea-osuuteen liittyvät verkkokurssit tulee olla tehtynä 11.3 mennessä.
Asentohoito kotitentti hyväksytty/hylätty. (75%) kotitentti tulee olla tehtynä 28.2 mennessä.
Hylätty (0)
KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS
Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu.
Ei ymmärrä opintojakson tietoperustaa. Tarkastelee asioita yksipuolisesti eikä tunnista asioiden välisiä syy-yhteyksiä. Ei osaa perustella ratkaisujaan.
YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ
Ei osallistu ryhmän toimintaan tai häiritsee sitä.
Ei osallistu yhteiseen keskusteluun eikä tuo osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Ei edistä toiminnallaan ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU
Ei tuo ajatuksiaan esille.
Ei sitoudu työskentelyyn tavoitteiden saavuttamiseksi.
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
Ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan.
Ei tunnista oman osaamisensa rajoja.
Ei reflektoi omaa osaamistaan eikä toimintaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS
Osoittaa tietämystä opintojakson sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu, mutta tietämys jää suppeaksi.
Osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti, asioiden perustelut sekä syy-yhteyksien tunnistaminen jäävät puutteelliseksi.
YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ
Osallistuu vähän ryhmän yhteiseen työskentelyyn.
Osallistuu vähän yhteiseen keskusteluun ja jakaa niukasti osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Edistää vähän ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS
Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu.
Hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta perustelu ja arviointi ovat osittain puutteellista.
Tarkastelee asioita eri näkökulmista, tunnistaa asioiden välisiä syy-seuraussuhteita.
YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ
Vie ryhmässä työskentelyä eteenpäin ja luo positiivista työskentelyilmapiiriä antaen tilaa toisille.
Jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU
Osaa arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan luotettavasti ja perustellen.?
Esittää näkemyksiään ja ratkaisujaan pääosin selkeästi, jäsentyneesti ja perustellen.?
Työskentelee pääosin sitoutuneesti ja ratkaisunsa perustellen.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta rakentavasti.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
Osallistuu ja hakeutuu pääosin aktiivisesti oppimistilanteisiin ja ottaa vastuuta omasta ja yhteisestä oppimisesta.
Tunnistaa pääosin osaamisensa rajat ja kykenee päämäärätietoisesti kehittämään itseään.
Arvioi osaamistaan ja toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS
Osoittaa monipuolista tietämystä laaja-alaisesti kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu.
Tarkastelee asioita useista näkökulmista ja ymmärtää syy-seuraussuhteita.
Perustee ratkaisujaan asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedosta.
YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ
Ottaa ryhmässä vastuuta yhteisestä tehtävästä ja ilmapiiristä.
Rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Edistää kiitettävästi ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU
Arvioi omia näkemyksiään luotettavasti ja kriittisesti.
Esittää näkemyksensä ja ratkaisunsa selkeästi, jäsentyneesti ja kriittisesti perustellen.?
Työskentelee sitoutuneesti ja perustelee ratkaisunsa.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta rakentavasti ja perustellen.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
Osallistuu ja hakeutuu aktiivisesti oppimistilanteisiin ja ottaa vastuun omasta ja yhteisestä oppimisesta.
Tunnistaa osaamisensa rajat ja kykenee päämäärätietoisesti kehittämään itseään.
Reflektoi aktiivisesti osaamistaan ja toimintaansa.