Työterveyden edistämisen tuloksellisuus ja vaikuttavuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BY90-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 21.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 28.02.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettaja
- Ritva Laaksonen-Heikkilä
- Minna Salakari
Ryhmät
-
YTEDS21VTerveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, S21
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
• selittää vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden käsitteet ja niihin liittyvän problematiikan
• vaikuttavuuden arvioinnin erilaisia lähestymistapoja, menetelmiä ja niiden käyttömahdollisuuksia työterveyden edistämisen kehittämisessä
• määritellä terveyden edistämisen vaikuttavuuden arvioinnin kohteet, tavoitteet ja menetelmät eri toimintaympäristöissä
• suunnitella ja arvioida terveyden edistämisen intervention vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta
Sisältö
• terveyden edistämisen interventiot ja menetelmät
• Hyvinvoinnin johtamisen työkalut (Hyvinvointikertomus ja indikaatiot, TEA-viisari)
• interventioiden vaikuttavuus ja tuloksellisuus
• vaikuttavuus ja tuloksellisuus käsitteinä
• vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arviointi ja menetelmät
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetusta ja etäopetusta sekä pienryhmä että itsenäistä työskentelyä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Orientoiva tehtävä:
* Perehdy Hyvinvoinnin ja terveyden keinoja-julkaisuun. Lukuaika on 10.1.-21.1.2021
Julkaisun perusteella tehdään testi opetuspäivässä 21.1.2021.
* Paritehtävä:
Perehdy työntekijöiden terveystarkastuksiin ja niiden vaikuttavuuteen: https://www.duodecimlehti.fi/duo12949 JA https://erepo.uef.fi/bitstream/handle/123456789/18009/urn_isbn_978-952-61-2452-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tarkastele työttömien terveystarkastuksia suhteessa työssä olevien terveystarkastuksiin. Millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä havaitset? Pohdi terveystarkastusten vaikuttavuutta molemmissa ryhmissä.
Laadi kirjallinen tuotos AMK:n kirjallisen työn pohjaan. Ohjepituus 3-5 sivua , lisäksi kansilehti ja lähteet.
*Kirjallinen yksilötehtävä:
Terveyden edistämisen hankkeen vaikuttavuuden tai tuloksellisuuden arvioinnin suunnitelma näyttöön perustuen - ARVO ihmiselle -hankkeeseen. Kirjallisen työn esitykset toteutuvat englannin kielellä – englannin opettaja on mukana seminaarissa.
Opiskelijan työmäärän mitoitus (5op, 135t):
•Lähiopetus (asiantuntijaluennot ja seminaari) 17 h
•Kirjalliset tehtävät 40h
•Itsenäinen työskentely 78 h
Sisällön jaksotus
Työterveyden edistämisen tuloksellisuus ja vaikuttavuus kurssilla perehdytään näyttöön perustuvan tiedon avulla erilaisten lähestymistapojen ja interventioiden hyödyntämiseen tulokselllisuuden ja vaikuttavuuden arvioinnissa
Opintojakso sisältää lähiopetusta, tehtäviä ja itsenäistä työskentelyä sekä vertaisarvioinnin ja seminaarin.
- terveyden edistämisen interventiot ja menetelmät
· interventioiden vaikuttavuus ja tuloksellisuus
· vaikuttavuus ja tuloksellisuus käsitteenä
· vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden arviointi ja menetelmät
Kurssin kokonaisuus on seuraava:
Täsmentyy vielä Työterveyslaitokselta valmistuneiden videoiden jälkeen.
Orientoiva tehtävä alkaa 10.1.2022 ohjeistus on itsissä.
Kontaktipäivät:
21.1.2022 klo 10.00-15.45 6t
9.2.2022 klo 12.30-15.45 4t
10.2.2022 klo 8.15-14.00 6t
Tehtäväpalautukset:
Orientoiva tehtävä - testi 21.1.2022
Yksilö/paritehtävä 1 palautuspäivä
Kirjallinen yksilötehtävä 7.2.2022
Englanninkieliset esitykset ohjaus 9.2.2022 ja esitykset 10.2.2022
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso toteutuu yhteistyössä Työterveyslaitoksen verkoston kanssa, jolloin oppimateriaalia erityisesti videoluentoja saadaan Työterveyslaitoksen asiantuntijoita.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi ja arvosanan muodostuminen:
•Orientoiva tehtävä HKS/HYL
*Paritehtävä HKS/HYL
•Luennoille osallistuminen ja seminaarityöskentely HKS/HYL
•Kirjallinen työ T1 - K5
•Itsearvioinnin, vertaispalautteen sekä opintojaksopalautteen laatiminen
Hylätty (0)
Hylätty (0): Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5): On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.