Skip to main content

Fundamentals of Nursing Science, Ethics and Evidence-Based Nursing (5 cr)

Code: TH00CK45-3002

General information


Enrollment

02.12.2022 - 09.03.2023

Timing

01.01.2023 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Health and Well-being

Teaching languages

  • English

Degree programmes

  • Degree Programme in Nursing

Teachers

  • Kirsi Mononen
  • Katri Mattsson

Groups

  • PSHTK23B

Objective

FUNDAMENTALS OF NURSING SCIENCE, ETHICS, AND EVIDENCE-BASED NURSING 5 CR HOFI

The study unit is arranged entirely in English

Objectives

The student will
• be familiar with the key concepts, values, ethical principles, and national and international guidelines in nursing
• know how to apply the values and ethical principles of nursing in nursing care, health care services and digital services
• be familiar with evidence-based practice in nursing
• know how to search for information using the most common health sciences databases

Content

Contents
• Key concepts of epistemology and ethics
• Ethical approach in nursing
• Identification and handling of ethical problems
• Nursing science as a discipline
• Evidence-based practice – concepts and bases for nursing care
• Information seeking studies 1 cr

Materials

Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2014. Or e-book 2015. Etiikka hoitotyössä. WSOY: Helsinki. Luvut 1-8.
Finnish laws and decrees
Articles and documents in the Its learning platform.

hotus.fi sivut
Ahonen ym. 2019. Kliininen hoitotyö. Luku 1.1. Näyttöön perustuva hoitotyö.
E-book:
Evidence-Based Nursing : An Introduction, edited by Nicky Cullum, et al., John Wiley & Sons, Incorporated, 2007. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral.proquest.com/lib/turkuamk-ebooks/detail.action?docID=1187193.
Chapters 1-3
Info Seeking Online Course: Information Research Guides by Turku UAS Library (https://libguides.turkuamk.fi/informationandresearchguides) as instructed in touch with the assignments

Teaching methods

Leaning discussions
Group work and supervised discussions
Learning diary
Independent task-based work
Scientific writing
Analyzing videos
Seminar presentation
Individual exam
Online course on information seeking (Info Seeking Online Course): Independent learning online, individual assignments to learn to seek information efficiently

International connections

We use collaborative and individual learning methods in this course.
Learning discussions
Group work and supervised discussions
Independent reflective assignments

Student workload

5 cr (5 x 27h) = 135 h
1 credit is 27 hours of student work
Interaction during lessons and learning cafe (0,5 cr)
Nursing science and evidence-based practice (1 cr)
Learning Diary (0,5 cr)
Seminar report and presentation (1 cr)
Individual exam (1 cr)
Info Seeking Online Course (1 cr)

Content scheduling

Weeks
Themes:
1. Values and ethical principles in nursing
2. Moral theories and ethical dilemmas in nursing
3. Nursing science and evidence-based practice
4. Seminar work and scientific reporting
5. Information retrieval

Schedule for Info Skills Online Course:
Starting info March 2, 10 am (30 minutes)
Guidance session March 16, 1 pm (1 h)
Info Skills Online Course ends April 2nd.

Evaluation scale

H-5

Assessment methods and criteria

5 cr (5 x 27h) = 135 h
1 credit is 27 hours of student work
Interaction during lessons and learning café (0,5 cr) approved/ failed
Nursing science and evidence-based practice (1 cr) approved/ failed
Learning Diary (0,5 cr) approved/ failed
Seminar report and presentation (1 cr) numeral evaluation 0-5
Individual exam (1 cr) numeral evaluation 0-5
Info Seeking Online Course (1 cr) numeral evaluation 0-5

The course grade is the average of the numeral evaluations

Assessment criteria, fail (0)

Kokonaisvaltaisuus ja aloitteellisuus
Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällöistä: näyttöön perustuvasta hoitotyöstä, tiedonhallinnasta ja eettisestä toiminnasta terveydenhuollossa.
Ei osoita riittävää kykyä ymmärtää, soveltaa, perustella eikä arvioida tietoperustaa tai ne ovat virheellisiä.
Verkostoituminen
Työskentelyssä ei ole riittävästi hyödynnetty eikä sovellettu opintojakson kannalta merkityksellistä kotimaista ja kansainvälistä tietoa, osaamista ja verkostoja.
Yhteistyökyky ja ryhmätyö
Yhteistyötä ei ole tehty rakentavasti.
Opiskelija ei kykene ymmärtämään, soveltamaan eikä arvioimaan omaa osaamistaan ja toimintaansa hoitotyön eettisten ohjeiden ja hyvien käytänteiden näkökulmista.
Omia näkemyksiä ja ratkaisuja on arvioitu hyvin puutteellisesti.
Päämäärätietoisuus ja kriittinen ajattelu
Ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan.
Opiskelija ei haasta itseään ja pysyy omalla mukavuusalueellaan.
Opiskelija ei arvioi omaa osaamistaan eikä toimintaansa.