Siirry suoraan sisältöön

Kasvatustyö ja lastensuojelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081242-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 10.04.2022

Ajoitus

11.04.2022 - 17.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 65

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Niina Vuoristo
  • Heli Virjonen
  • Ilkka Uusitalo
  • Laura Närvi

Ryhmät

  • PSOSTS21
    Sosionomi (AMK), Turku, S21

Tavoitteet

Opiskelija
- tuntee lastensuojelulain perusteet ja asiakkuuden kulun lastensuojelupalveluissa
- tuntee kasvatustyön perusteet
- harjaantuu arvioimaan itseään kasvattajana
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen osana lapsen kasvuympäristöä

Sisältö

Sisältö:
- varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
- lasten ja nuorten hyvinvointi
- varhaiskasvatustyö
- lastensuojeluprosessi, systeeminen malli asiakastyössä

Oppimateriaalit

TENTTIMATERIAALIT

LASTENSUOJELU:
Aaltio, Elina & Isokuortti, Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin ydinelementit. Kuvaus asiakastason ydinelementeistä, tavoitteista ja toimintamekanismeista. THL työpaperi 3/2019. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos: Helsinki.

https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138967/Ty%c3%b6paperi%2033%20Systeemisen%20lastensuojelun%20toimintamallin%20ydienelementit%20Aaltio%20ja%20Isokuortti_VALMIS.pdf?sequence=4&isAllowed=y

*
Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
*
Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).


***********************************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.

+ artikkeli koululaisten hyvinvointitaidoista:
https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/




***********************************************************************************************************

Opetusmenetelmät

- itsenäiset oppimistehtävät
- tiimityöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 17.5.2022 klo 9.00 - 11.00. Uusintatentti 15.9 ja 16.11 klo 16.00 - 18.00 verkkotenttinä. Ilmoittautuminen sähköpostitse jakson vastuuopettajalle (Niina Vuoristo) kaksi viikkoa ennen tenttipäivää.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- yhteistoiminnallinen oppiminen
- käänteinen pedagogiikka
- työelämäyhteistyössä oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävät, työpajatyöskentely ja lähiopetus 3 op
Tentti 2 op

Sisällön jaksotus

MUUTOKSET MAHDOLLISIA OPINTOJAKSON ALOITUKSEEN ASTI

Opiskelu sisältää yksilötehtäviä, lähitapaamisia (esim. luentoja, tiimityöskentelyä) ao. päivien mukaisesti. Lisäksi kasvatustyön osuuteen liittyy alakoululaisten ohjausta (1 ohjauskerta/opiskelijatiimi) 10.5.2022.
Opetuspäivien aikataulu ja toteutus kuvataan Itslearningissä. Opiskelija varautuu olemaan läsnä ao. päivien ja ajankohtien mukaisesti. Tapaamisissa on pakollinen läsnäolo.


Viikko 15
11.4.2022 klo 9.00 - 10.00 opintojakson aloitus / IU, LN, NV
klo 10.00 - 15.00 ennaltaehkäisevä lastensuojelu / LN

12.4.2022
Kello 9.00 - 15.00 Kasvatuksesta ja kasvusta eri elämänvaiheissä, IU, lapsuus elämänvaiheena / Maarit Ketola
***************************************************************************
Viikko 16
18.4.2022 Pääsiäinen

19.4.2022 klo 9.00 - 15.00 Varhaiskasvatus yhteiskunnallisena toimintana /MK; Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria; Junioriamkin käynnistäminen / HV ja MK

**************************************************************************
Viikko 17
25.4.2022 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojeluilmoitus, sos.huoltolain mukainen lapsiperheiden tuki / NV

26.4.2022 klo 9.00 - 11.30 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde / HV; klo 12.30-15.00 Lapsuuden traumaattiset kokemukset, kiintymyssuhdehäiriöisen lapsen tukeminen ja oma ohjaajan työ sijaishuollossa / IU


**************************************************************************
Viikko 18
2.5.2022 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojelun avohuolto ja huostaanotto / NV

3.5.2022 klo 9.00 - 15.00 Kouluikäisen kasvu ja sen tukeminen, pajojen suunnittelua / HV, MK

**************************************************************************
Viikko 19
9.5.2022 klo 9.00 - 15.00 Sijaishuollon lastensuojelu ja jälkihuolto / LN
10.5.2022 klo 8-14 Kasvatustyö/ Juniori AMK:n työpajat / HV, MK

**********
Vko 20
16.5.2022 klo 9.00 - 15.00 opintojakson kertaus, lastensuojelun kokemuskumppanin puheenvuoro / IU, MK, LN

17.5.2022 verkkotentti auki Itslearningissä klo 9.00 - 11.00

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolle hyväksytään maksimissaan 65 opiskelijaa. Hyväksyntä tehdään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arvosana määräytyy tentin perusteella.
Lähiopetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää vähintään 50% läsnäoloa lähiopetuksessa. Poissaolon korvaavavan tehtävän opettaja ilmoittaa Itslearningissä ko. päivän jälkeen.

Jakson hyväksytty suoritus edellyttää:
- opetukseen osallistuminen 100%
- aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn
- tentin hyväksytty suorittaminen
- ennakkotehtävien ja poissaolon korvaavien tehtävien palauttaminen viimeistään 17.5.2022.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- osaa kuvailla omia kasvatuskokemuksiaan
- tietää kasvatuksen käsitteen ja osaa kuvailla sen olennaisia piirteitä
- tietää määritelmätasolla varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen
- Tietää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheiden perusteita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- osaa reflektoida omia kasvatuskokemuksiaan
- ymmärtää kasvatuksen sisältönä ja toimintana sekä sen muuttuvan luonteen eri konteksteissa
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit
- ymmärtää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheet

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa yhdistää kasvatuksen teoriatiedon ja oman reflektion
- osaa tarkastella kriittisesti kasvatuksen olemusta ja muutosta ajassa sekä toimintaympäristöissä
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit ja osaa tunnistaa kiintymyssuhdehäiriöitä lapsissa sekä tukea heitä
- Osaa soveltaa lastensuojelulakia ja asiakasprosessin kulkua käytäntöön