Asiakasymmärrys ja markkinointiLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: C-10056-MAR001HH1A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Korkeakoulu
- Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Osaamistavoitteet
Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa • määritellä markkinoinnin peruskäsitteet sekä prosessit • kuvailla asiakaskeskeisyyden, brändin ja palvelulupauksen • kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä ja kanavista Suomessa ja ulkomailla • kuvata asiakkaiden tarpeita ja asiakaspolkuja • tunnistaa kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen asiakasymmärrykseen • tunnistaa markkinoinnin kilpailukeinot ja soveltaa niitä vastuullisesti.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään seuraavia teemoja: - markkinoinnin peruskäsitteet - markkinoinnin kehittyminen ja sen merkitys yritykselle - kuluttajakäyttäytymisen ja asiakkaisiin liittyvän tiedon yhdistäminen asiakasprofiilien rakentamisessa (asiakasymmärrys) - markkinoinnin kilpailukeinot 4p:stä ( tuote, hinta, saatavuus ja markkinointiviestintä) laajennettuun 7 p:hen (henkilöstö, asiakaspalvelu sekä prosessit ) - brändin merkitys kilpailuetuna - vastuullisuus ja kansainvälisyys markkinoinnissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään. Opiskelija: • tuntee markkinointiin liittyvät peruskäsitteet ja prosessit ja keskeiset markkinoinnin tavoitteet • ymmärtää asiakaskeskeisyyden merkityksen toiminnassa • osaa kuvailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja asiakastarpeita • osaa nimetä suomalaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä ja kanavia, joista asiakkaisiin liittyvää tietoa on saatavilla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija: • osaa muotoilla markkinoinnin tavoitteita ja ymmärtää brändin ja palvelulupauksen merkityksen • osaa vertailla markkinoinnin kilpailukeinoja ja ymmärtää niiden yhteyden markkinoinnin ja myynnin tavoitteisiin • ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet ja kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen markkinoinnissa ja myynnissä • osaa kerätä asiakasymmärrystä tukevaa tietoa eri lähteistä. Osaa kehittää ratkaisuja asiakastarpeisiin sekä viestiä omat ideansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija: • osaa perustella eri kilpailukeinojen edut ja haasteet ja soveltaa niitä markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden saavuttamiseksi • .osaa analysoida kestävän kehityksen periaatteiden toteutumista markkinoinnissa • ymmärtää kulttuurisidonnaisuuden vaikutuksen • opiskelija osaa analysoida asiakastarpeita ja kehittää markkinointitoimenpiteiden avulla lisäarvoa asiakkaalle sekä viestiä omat ratkaisunsa ammattimaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojaksoon liittyy kaksi oppimistehtävää ja tentti. Näistä opiskelija voi saada yhteensä maksimissaan 100 pistettä. Opintojakson arvosana määräytyy pisteiden perusteella seuraavasti: 90 – 100 5 80 – 89 4 70 – 79 3 60 – 69 2 50 – 59 1 alle 50 pistettä hylätty