Siirry suoraan sisältöön

Research Methods and Data Analysis (5 cr)

Code: 3101220-3008

General information


Enrollment
01.12.2023 - 14.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.01.2024 - 21.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Industrial Management Engineering
Teachers
Laura Nurminen
Babi Lyrintzis
Virpi Raivonen
Groups
PTUTAS20A
PTUTAS20A
PTUTAS20B
PTUTAS20B
PTUTAS21A
PTUTAS21A
PTUTAS21B
PTUTAS21B
Course
3101220
No reservations found for realization 3101220-3008!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opiskelija oppii
- Tutkimusprosessin kulku
- Erilaiset menetelmät taidot kvalitatiivisesta tutkimusotteesta
Erilaisia laadullisia otteita ja lähestymistapoja
Vinkkejä opinnäytetyönprosessin suunnitteluun ja sen käynnistämiseen

Objective

The student is able:
- to evaluate different research methods

- to execute sampling

- to use basic statistical methods

- to analyze, test and report results

- to use statistical program for data analyses

Content

research methods
data analysis

Materials

Kirja: Tutki ja Kirjoita, Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.

Opintojakson materiaali on saatavilla Itslearning-työtilassa.

Tilastollinen tutkimus osuus:

ITS- oppimisympäristö
Tukimateriaalina:

Tilastollinen tutkimus
Heikkilä, Tarja, kirjoittaja
Edita [2014] [9. uudistettu painos]


Johdatus tilastolliseen tutkimukseen
Valli, Raine, kirjoittaja
PS-kustannus 2015. 2. uud. P.

Basic Statistics
Johan Seeemon
https://ebookcentral.proquest.com/lib/turkuamk-ebooks/detail.action?docID=5190782

Teaching methods

Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Esseeseen (yksilö) sekä ryhmätyönä tehtävään opinnäytetöiden ja niiden tutkimusmenetelmien läpikäynnin osalta.

Työskentely on sekä itsenäistä etätyöskentelyä että lähiopetusta, jolloin syvennytään tiettyyn aihepiirin teemaan keskustellen ja esitellään ryhmätyön tuloksia.

Exam schedules

Opintojakso ei sisällä tenttiä, vaan sen tehtävät tukevat opiskelijan oman opinnäytetyön kirjoittamista.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaisesti, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle oppimiselle sekä innovaatiokykyjen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Kurssi koostuu lähikerroilla tehtävistä oppimistehtävistä, laajasta yksilöesseestä sekä ryhmätyönä tehtävistä liiketoimintasuunnitelmasta sekä vastuullisuus analyysista. Oman yrityksen liiketoimintasuunnitelma esitellään muille pienryhmille.
Tarkemmat oppimistehtävien kuvaukset ja ohjeet kurssin omalla Itslearning-alustalla.

1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli op = 54 h.

Tilastollinen osaaminen 3 op eli 80 h
Tiedonhaku
Kontaktitunnit
Itsenäisesti tehtävät tuntitehtävät.
Kyselytutkimuksen suunnittelu, toteutus ja rapotointi tiimityönä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssilla on käytössä numeerinen arviointi.
Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja (5-portainen numeerinen asteikko):
5 = kiitettävä
4 ja 3 = hyvä
2 ja 1 = tyydyttävä
0 = hylätty
Arvosana muodostuu:

- Yksilö essee 40 % kurssinarvosanasta
- Ryhmätyöt 1 (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen) 30 % kurssiarvosanasta
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä) 30 % kurssiarvosanasta
- Vähintään yhteen loppuseminaarin osallistuminen (hyväksytty/hylätty)

Hylätty (0)

Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee tyydyttävästi laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää opinnäytetyön prosessin periaatteen. Opiskelija pystyy tyydyttävästi tunnistamaan laadullisia menetelmien mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa nimetä vain vähän aiheeseen liittyviä tietolähteitä. Opiskelija osaa tyydyttävästi hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin, toimia ryhmässä sekä ottaa tyydyttävästi huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy tyydyttävästi rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään kirjallisesti.

Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti ja yhteen loppuseminaariin osallistuminen.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija hallitsee hyvin laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää opinnäytetyön prosessin periaatteen. Opiskelija pystyy hyvin tunnistamaan laadullisia menetelmien mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa hyvin kuvata ja hyödyntää muutamia aiheeseen liittyviä tietolähteitä. Opiskelija osaa hyvin hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimia ryhmässä sekä ottaa hyvin huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy hyvin rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.

Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti ja yhteen loppuseminaariin osallistuminen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija hallitsee erinomaisesti laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää opinnäytetyön prosessin periaatteen. Opiskelija pystyy erinomaisesti ja laajemmin tunnistamaan laadullisia menetelmien mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa erinomaisesti nimetä ja hyödyntää useita aiheeseen liittyviä tietolähteitä. Opiskelija osaa erinomaisesti hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimii ryhmässä aktiivisesti sekä ottaa erinomaisesti huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy erinomaisesti rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.

Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti ja yhteen loppuseminaariin osallistuminen.

Further information

Viestiminen opettajalle (Babi Lyrintzis) itslearning-alustan viesti toiminnan kautta.

Siirry alkuun