Identifying and Supporting the Special Needs of a Child (5 cr)
Code: TH00BZ39-3004
General information
- Enrollment
-
01.10.2023 - 12.02.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
12.02.2024 - 31.03.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso toteutuu viikoilla 8-13.
Opintojakso toteutuu itsenäisenä verkkotyöskentelynä. Jakson Itslearning avautuu viikolla 8 ja sulkeutuu viikolla 13. Jokainen opiskelija etenee omaan tahtiinsa ja omassa aikataulussaan pitäen huolta siitä, että jakso tulee suoritettua aikataulussa.
Jakson sisältö:
- Orientoituminen lapsen erityistarpeisiin
- Inklusiivisuus ja lapsen tuki varhaiskasvatuksessa
- Case-tehtävät: lapsen tuki käytännössä
- Lapsen kielen kehityksen ja sosioemotionaalisten taitojen tukeminen
- Tentti (tentti suoritetaan Itsissä 14.3.2024 klo 17.15 - 17.45, Tiinan opinnäytetyön tietoperustatyöpajan jälkeen).
Muutokset mahdollisia.
Objective
Objectives
Student is able to recognize a child’s needs for support and knows the practices of early support.
Content
Content
- difficulties in a child’s development and their manifestation
- taking into account a child’s special needs in an early education plan
- support for a child’s development and learning
Materials
Tenttiin:
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Sivut: 19 - 117 ja 164 - 301. Painoksessa 2014 sivut: 22 - 120 ja 188 - 343.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.
Muu materiaali (ei tenttiin):
- Opettajien materiaalit
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462
Teaching methods
Yksilötyöskentely
Verkkokeskustelut
Luentomateriaaleihin perhetyminen ja tehtävien työstäminen
Pedagogic approaches and sustainable development
Toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen
Student workload
Itsenäinen työskentely ja tehtävät 2,5 op
Tentti 2,5 op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson kaikki tehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Arvosana muodostuu tentistä ja case-tehtävistä (yksilöllinen arviointi). Maksimipistemäärä on 60 pistettä. Pisteet muunnetaan arvosanoiksi asteikolla 1-5.
Hylätty (0)
- Opiskelijan osaaminen ei yllä 1-2 arviointikriteereihin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija tiedostaa, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita, joita varten pitää suunnitella pedagogista pienryhmätoimintaa ja lapselle yksilöllisiä tukitoimia.
- Opiskelija harjoittelee ja oppii erilaisia varhaiskasvatussuunnitelman yleisen tuen menetelmiä.
- Opiskelija tiedostaa inklusiivisen työotteen merkityksen ja yhteistyön huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän havaitsee lapsen tyypilliseen sekä epätyypilliseen kehityskuluun liittyviä tekijöitä.
- Opiskelija tiedostaa pedagogisten tukitoimien liittyvän myös oppimisympäristöön ja lapsen kanssa toimiviin varhaiskasvattajiin sekä vertaisryhmään.
- Opiskelija ymmärtää suunnittelun merkityksen lapsen tuen toteutumiseksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija ymmärtää inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän osaa soveltaa erilaisia pedagogisia menetelmiä lapsen kehityksen ja oppimisen tukemiseksi sekä ryhmässä että yksilöllisesti.
- Opiskelija ymmärtää oppimisympäristön, varhaiskasvattajien sensitiivisen vuorovaikutuksen ja vertaisryhmän merkityksen lapsen kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ymmärtää lapsen tukitoimien suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin merkityksen moniammatillisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä ja taitavansa inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen eri ammattilaisten kesken. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa on hänelle selkeää.