Siirry suoraan sisältöön

Lifespan and Education (5 cr)

Code: TH00CA36-3011

General information


Enrollment
01.10.2023 - 19.04.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.04.2024 - 23.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
46 - 55
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tiina Suni
Heidi Ristseppä
Marika Kouki
Kaija Penttala
Groups
PSOSTK24
Sosionomi (AMK), Turku, K24
Course
TH00CA36
No reservations found for realization TH00CA36-3011!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Marika Kouki, opetus ja Juniori AMK -ohjaus (vastuuopettaja)
Tiina Suni, opetus ja Juniori AMK -ohjaus
Heidi Ristseppä, Juniori AMK -ohjaus
Kaija Penttala, Juniori AMK -ohjaus

Juniori AMK -ryhmänohjaus:
Tiina Suni: ryhmät 1 ja 5
Marika Kouki: ryhmät 2 ja 6
Heidi Ristseppä: ryhmät 3 ja 7
Kaija Penttala: ryhmät 4 ja 8

Jakso toteutuu keväällä 2024 viikoilla 15 - 22

Jakso alkaa viikolla 15 itsenäisellä ennakkotehtävällä.

vko 16
pe 19.4.2024 lähiopetus
HUOM! Läsnäolo opintojakson aloituksessa on pakollinen.
klo 8:15 - 9:00 Jakson aloitus ja tehtävät
klo 9:00 - 10:15 Juniori AMK:n ohjeistus (Hanna Peussa)
klo 10:30 -11:30 Lapsiryhmän ohjaaminen (TS)
klo 12:30 -15:00 Kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja kasvuympäristöt, sosialisaatio, elinikäinen oppiminen (MK)

vko 17
to 25.4.2024 Juniori AMK -työskentely:
Ryhmät 1,2 ja 3 klo 8:15 - 9:45
Ryhmä 4 klo 10:00 - 11:30
Ryhmät 5, 6 ja 7 klo 10:00 - 11:30
Ryhmä 8 klo 12:00 - 13:30
Opettajat paikalla ryhmissä. Poikkeus: Heidi Ristsepän ryhmät 3 ja 7, itsenäinen työskentely.

vko 18
to 2.5.2024 lähiopetus
klo 9:00 - 11:30 Ihmisen psykologinen ja sosiaalinen kehitys (TS)
klo 12:30 - 13:45 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde (TS)
klo 14:00 - 15:30 Oppimisen teoreettinen perusta, Kasvatuksen eettinen ulottuvuus (MK)

pe 3.5.2024 Juniori AMK -työskentely
klo 9:00 - 12:00 Juniori AMK -työskentelyä opiskelijaryhmissä itsenäisesti
Poikkeus: Heidi Ristseppä on mukana ryhmiensä (3 ja 7) tapaamisilla. Opettajan ohjauksessa ryhmä 3 klo 9-10.30 ja 7 klo 10.30-12.

vko 19
pe 10.5.2024 klo 9:00 - 12:00 Juniori AMK -työskentelyä opiskelijaryhmissä itsenäisesti

vko 20
to 16.5.2024 klo 8:15 - 14:00 (MK ja TS) Työpajapäivä: ryhmissä työstetään eri ikäkausien kehitystehtävät ja haasteet (lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus)

pe 17.5.2024 Juniori AMK -työskentely
Ryhmät 1,2 ja 3 klo 8:15 - 9:45
Ryhmä 4 klo 10:00 - 11:30
Ryhmät 5, 6 ja 7 klo 10:00 - 11:30
Ryhmä 8 klo 12:00 - 13:30

Opettajat jakavat Juniori AMKiin liittyvät hankintakortit. Juniori AMK:n projektisuunnitelman luonnos palautetaan Teamsiin viimeistään 15.5.2024.

vko 21
to 23.5.2024
klo 8:15 - 11:30 Juniori AMK -päivä (opettajat mukana)
klo 12:30 - 14:00 Yhteinen puhallus koetusta ohjauksesta (MK,TS)

Osallistuminen Juniori AMK-työskentelyyn ja toteutuspäivään 23.5.2024 sekä 16.5.2024 työpajapäivään ovat pakollista. Poissaolot sairaustapauksissa työpajan osalta korvattava. Juniori AMK -ryhmän tapaamisista voi sairaustapauksessa olla kerran pois, jolloin korvaavat työtehtävät sovitaan työskentelyryhmän kanssa.

Muutokset mahdollisia!

Objective

• you recognise individual and environmental factors that affect people’s growth, development and education
• you can describe the developmental tasks of different life phases
• you are familiar with theories on education, development and learning

Content

• the biological, psychological and social development of human beings
• the developmental tasks and challenges of different life phases: childhood, youth, adulthood and old age
• the psychosocial basis of education and supporting individuals’ growth and socialisation process
• early interaction and parent-infant bonding
• the ethical dimension of education

Materials

Jakson lähdemateriaali:

- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Teaching methods

Luento-opetus
Juniori AMK-työskentely pienryhmissä
Työpajatyöskentely

Pedagogic approaches and sustainable development

Toiminnallinen oppiminen

Student workload

Lähiopetus 1, työpajapäivä pakollinen
Junior AMK 1,5 op (osallistumisvelvollisuus, jotta kurssi on hyväksytty)
Elämänkaariraportti parityönä 2,5 op

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinninkohde parityönä työstettävä elämänkaariraportti
Arviointi H-5

Juniori AMK ja työpajapäivä ovat jakson pakollisia osuuksia.

Elämänkaariraportin ohje löytyy Itisistä
1. palautuspäivä 31.5.2024
2. palautuspäivä 16.8.2024

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.

Siirry alkuun