Korkeakouluopiskelu- ja työelämätaidot 2 (1 op)
Toteutuksen tunnus: 1002355-3101
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2019 - 30.10.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 1 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Tarja Bergfors
- Hannele Kuusisto
- Satu Halonen
- Opintojakso
- 1002355
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Lähiopetustunnit ATK-luokassa viikoilla 34,36 ja 38.
Itsenäiset tehtävät Wordistä ja PowerPointista.
Sisällöt:
• Ammattikorkeakoulun tietojärjestelmät: Messi, sähköposti, Office365 + OneDrive, Teams
• Yleiset tietotekniset taidot (Word, Power Point)
• Kirjallisten töiden mallipohjat ja niiden käyttö
Tavoitteet
Opiskelutaidot
• Opiskelija tunnistaa omat haasteensa ja mahdollisuutensa opiskelussa ja opintojen etenemisessä.
• Opiskelija osaa toimia opiskelu- ja työryhmissä ryhmän tavoitteen toteutumista edistäen.
• Opiskelija tunnistaa yhteisöllisyyden ja yhteisten pelisääntöjen merkityksen opiskelussa ja työelämässä.
• Opiskelija osaa antaa ja vastaanottaa rakentavaa ja oppimista edistävää palautetta.
• Opiskelija sitoutuu tavoitteelliseen opiskeluun.
Opiskelua tukevat palvelut
• Opiskelija tietää ammattikorkeakouluopiskelun ohjaus- ja neuvontapalvelut.
Peppi ja HOPS (henkilökohtainen oppimissuunnitelma)
• Opiskelija tuntee oman koulutuksensa oppimissuunnitelman sisällön ja rakenteet.
• Opiskelija ymmärtää, mikä on HOPS ja miksi se tehdään.
• Opiskelija osaa käyttää Peppiä.
• Opiskelija tietää opiskelumahdollisuudet muiden korkeakoulujen tarjonnassa.
• Opiskelija tietää mahdollisuudet opintojen ja osaamisen hyväksi lukemiseen.
Sisältö
Korkeakouluopiskelun taidot
o Messin ”Opiskelu sujumaan” ja muu opiskelutaitomateriaali
o Ajanhallinta
o Ryhmädynamiikka ja ryhmätyötaidot
o Turvallisuus Turun AMK:ssa
o Opiskelu- ja työyhteisössä toimiminen
o Opiskelijan palaute- ja vaikuttamisväylät
Opiskelua tukevat palvelut
o Ohjaus- ja neuvontapalvelut: opettajatuutori, opinto-ohjaaja, vertaistuutori, VIP-opiskelija, opintoneuvoja, kv-koordinaattori, koulutusvastaava, koulutus-ja tutkimuspäällikkö
o Hyvinvoinnin tukiväylät: opintopsykologi, opiskeluterveydenhuollon palvelut (terveydenhoitaja, lääkäri- ja psykologipalvelut), esteettömyys, lukitestaus
Peppi ja HOPS
o Oppimissuunnitelma: perusopinnot, ammattiopinnot, harjoittelu ja opinnäytetyö sekä vapaasti valittavat opinnot; miten ja millä perusteella niitä valitaan
o Peppi, HOPS:n laatiminen ja päivittäminen
o Peppi, opintojaksoille ilmoittautuminen
o kehityskeskustelu
o tieto oman alansa työtehtävistä ja perustaitovaatimuksista
o kansainvälistymisen mahdollisuudet kotimaassa ja ulkomailla
o Peppi, opintojen ja osaamisen hyväksi lukemisen ohjeistus ja sähköinen asiointi
o Muiden korkeakoulujen opintotarjonta ja opiskelumahdollisuudet
Arviointi
hyväksytty / hylätty
Aika ja paikka
Turun AMK:n Salon kampus
Lähiopetus viikoilla 34, 36 ja 38
Oppimateriaalit
Optimaan linkitetty sähköinen- ja verkkomateriaali, opetusvideot
Opetusmenetelmät
Lähiopetus tietokoneilla ja itsenäinen opiskelu verkossa
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Learning-by-doing ja flipped learning
Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Wordistä ja PowerPointista annetaan opiskelijalle ennakkotehtävä ja suoritusta tukevaa materiaalia ennen aiheen opiskelua yhdessä.
Opintojaksolla opittavat tietotekniset taidot ovat työelämässä tarvittavia perustaitoja. Suoritettavat tehtävät (kirjallinen tehtävä Wordillä ja PowerPoint-esitys) kytketään mahdollisuuksien mukaan ammattiaineiden raportteihin ja esityksiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Lähiopetukseen osallistuminen ja itsenäiset tehtävät TAI
- Itsenäinen suoritus verkossa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/täydennettävä itsenäisten tehtävien perusteella.
- Wordin ennakkotehtävä viikon 36 tunnille
- PowerPointin ennakkotehtävä viikon 38 tunnille
- Wordin loppuraportti lukukauden loppuun mennessä
1 op = 27 t opiskelijan työtä jakautuen
• Lähiopetustunnit 8 t
• Itsenäiset harjoitustehtävät 19 t
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus, edellyttää
- Wordin ennakkotehtävä tehty ja palautettu
- PowerPointin ennakkotehtävä tehty ja palautettu
- Wordin lopputehtävässä on osattu hyödyntää AMK:n mallipohjia riittävän hyvin: otsikkotyylien ja automaattisen sisällysluettelon hyödyntäminen, ylätunniste (sivunumerointi) ja alatunniste toteutettu oikeaoppisesti, tekstin muotoilu normaalitekstissä ja lähdeluettelossa on oikein, mallipohjan ylimääräiset tekstit ja osat (luettelot, liitteet) on osattu poistaa oikeaoppisesti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/täydennettävä itsenäisten tehtävien perusteella.
- Wordin ennakkotehtävä viikon 36 lähitunnille
- PowerPointin ennakkotehtävä viikon 38 lähitunnille
- Wordin loppuraportti lukukauden loppuun mennessä
Opettajan arviointi
Hylätty (0)
Jokin em. tehtävistä puuttuu tai Wordin lopputehtävässä on enemmän kuin yksi puute.
Lisätiedot
Käytettävät ohjelmistot:
- Optima-oppimisympäristö
- MS Office 365
- Office-portaali: sähköposti, OneDrive ja Teams