Siirry suoraan sisältöön

Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena (3 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BD91-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 29.03.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Satu Takala
Taina Vahtera
Pirjo Pennanen
Ajoitusryhmät
Pfysis19A (Koko: 25 . Avoin AMK : 0.)
Pfysis19B (Koko: 25 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PFYSIS19A
PFYSIS19A
PFYSIS19B
PFYSIS19B
Pienryhmät
Pfysis19A
Pfysis19B
Opintojakso
TH00BD91

realization.id

16955

realization.code

TH00BD91-3002

realization.startDate

01.01.2020

realization.endDate

31.07.2020

realization.enrollmentStart

02.12.1919

realization.enrollmentEnd

29.03.2020

realization.currentStatus

PUBLISHED

Opetuskieli

fi

realization.name

Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena

Sisältö

Keskeisiin käsitteisiin tutustuminen, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde, liike ja liikkuminen osana kokonaisilmaisua, pelon psykofyysiset vaikutukset ja liikkumispelko-kyselyn toteuttaminen, stressi käsitteenä ja stressin psykofyysiset vaikutukset, psykofyysinen palautuminen, fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen.

Rentoutumisen / lepäämisen tukemisen menetelmiä.

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa kuvata erilaisten ihmiskäsitysten merkitystä osana fysioterapian kliinistä päättelyä

Tavoitteet

Opiskelija osaa teoreettisen tiedon ja oman kokemuksen perusteella:
• tunnistaa omaa ruumiillisuuttaan ja psykosomaattista kokonaisuuttaan,
• tunnistaa kehon kommunikoivaa luonnetta ja ilmaisua,
• selittää psykofyysisen fysioterapian lähestymistavan peruskäsitteitä,
• valita ihmiselle sopivat psykosomaattisia voimavaroja arvioivat menetelmät,
• laatia vuorovaikutussuhteessa asiakkaan kanssa tarkoituksenmukaiset fysioterapian tavoitteet psykofyysisestä näkökulmasta,
• tukea psykofyysistä kokonnaisuutta suunnittelemalla ja toteuttamalla rentoutumisen tukemisen menetelmiä.

Arviointiasteikko

H-5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op: 27h x 3 = 81h
Tässä kuvatut asiat ovat edellytys opintojakson hyväksytylle suorittamiselle.
Tehtäväkohtainen henkilökohtainen tiedonhaku ja perehtyminen asiaan: 8-12h
Tehtäväkohtaiset pienryhmäkeskustelut ja raportin kirjoittaminen 8-12h
Valmistautuminen pienryhmätapaamisiin ja simulaatioihin 10h
Lähiopetus:20 h
Opiskelijat perehtyvät oppimistehtävien asiakokonaisuuksiin ja kirjoitavat asianmukaisesti lähteistetyn raportin, joka sisältää tiivistä ja harkittua ryhmän pohdintaa kustakin aihealueesta. Ohjaus tehtäviin ensimmäisellä lähitunnilla.
Opiskelija on läsnä lähiopetuksessa ja oman pienryhmänsä keskustelutapamisissa tuoden niihin oman panoksensa.
Poissolot: Opiskelija ilmoittaa kaikaista poissaoloista opettajalla ja pienryhmälleen etukäteen ja viimeistään poissaolopäivänä kirjallsiesti. Opiskelija esittää, tällöin ehdotuksen siitä, miten osoittaa osaamisensa / tuottaa panoksensa sisällöllisissä asioissa, joita opettajan tai oman pienryhmän kanssa työskentelystä poissolon aikana on opittu.
Hyväksytty suorittaminen edellyttää itse- ja vertaisarvioinnin perusteltua tekemistä.

Opetusmenetelmät

Flipped learning
Kokemuksellinen oppiminen. Opiskelija saa olla kokijan roolissa, opiskelijalla ei ole ohjausvastuita.

Oppimateriaalit

Psykofyysisen fysioterapian pohjoismaisten ydinmenetelmien lähteet (Roxendal G., Bunkan B.).
Muu opiskelijoiden löytämä materiaali. Materiaalien haku ja niiden tason arviointi ohjataan.
Muut teemat:
Esim. TtM Petteri Kohon väitöstutkimus: Fear of movement.
Voimavarojen kartoittamisen menetelmiä kuvaavat materiaalit.

Kansainvälisyys

Luennot, itseohjautuva tiedonhaku, pienryhmäkeskustelut, tiedon jakaminen, kokemukselliset simulaatiot.
Opintojakson työskentelytavoissa odotetaan opiskelijan itseohjautuvuutta.

Sisällön jaksotus

Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena

Tämä on toteutussuunitelman luonnos ja saattaa kehittyä oppimisviikkojen kuluessa.

Vko 12 18.3. A&B 4 x 45min Orientaatio opintojaksoon.
2 x 45min Johdantoa ja TEHTÄVÄKSIANTO ryhmissä: Psyykkeen, psykofyysisen fysioterapian ja yksilön voimavarojen käsitemäärittelyä ja pohdintaa. Psykofyysisten fysioterapiamenetelmien kehittyminen, kehittäjinä esim. Roxendal ja Bunkan. Kehollisen kokonaisuuden, liikkeen ja liikkumisen kokonaisilmaisun tutkiminen em. kehittäjien käsittein.

2 x 45min Asiakkaan kokonaisuuden huomiointi ja samalla fysioterapeutin ammatillisten rajojen tiedostaminen suhteessa muihin terveysalan ammatteihin.
Voimavarojen käsite: Ihmisen iän, elämäntapahtumien ja elämänvaiheiden merkitys voimavaroihin. Kehonkuva, ruumiinkuva, mielen ja ruumiin/liikkeen suhde.

Vko 12 20.3. A&B 4 x 45min Simulaatioita ja luentoa, pienryhmätyöskentelyä
Tehtävien ensimmäisen vaiheen teoreettinen ja osittain simuloiva purku yhdessä työskennellen. Opiskelijoiden esimerkit Roxendalin ja Bunkanin esittämistä ihmisen psykofyysisen kokonais. tutkimismenetelmien osa-alueista fysioterapiassa.

Kehollisuus. Syventyminen käsitteisiin liike ja liikkuminen osana ihmisen kokonaisilmaisua.
Kehollisuuden ilmenemismuotoja: tunteiden, stressin ym. ihmisen kokonaisuuden ilmenemismuotojen psykofyysisten reaktioiden näkyminen (mm. sympaattisen ja parasympaattisen hermoston kautta).Seksuaalisuus.

TEHTÄVÄKSIANTO täydentyvään tehtävään, teoreettinen perehtyminen:
- ihmisen voimavarojen kartoittamisen tapoihin / menetelmiin.
- aiheeseen: liikkumispelko


Vko 13 24.3. A&B 4 x 45min Simulaatioita ja luentoa. Hengityksen psykofyysiseen merkitykseen perehtymistä. Psykofyysisen kokonaisuuden tutk.menet.perehtyminen. Kehon rajojen hahmottamisen tutkimisen ja tukemisen menetelmiä. Kommunik: puhe asiakkaalle, kysymisen tavat.


Vko 14 31.3. A&B 2 x 45min Voimavarojen kartoittaminen. Liikkumispelko. Voimavaralähtöisen tutkimisen ja keskustelun pohjalta tavoitteiden asettelu ammatillisessa vuorovaikutuksessa.

TEHTÄVÄKSIANTO täydentyvään tehtävään: Tietoinen ja tiedostamaton rentoutuminen: kuvaa menetelmien perusta.

Vko 14 1.4. 2 x 45min B-ryhmä erikseen: Simulaatio. Rentoutumisen tukeminen. Musiikin ja muun ympäristön merkitys. Terapeutin läsnäolon viestittäminen erilaisissa asiakastilanteissa.

Vko 14 2.4. 2 x 45min A-ryhmä erikseen: Simulaatio. Rentoutumisen tukeminen. Musiikin ja muun ympäristön merkitys. Terapeutin läsnäolon viestittäminen erilaisissa asiakastilanteissa.
______________________________________________________________

Vko 17. Ke 22.4. klo 14-16 2 x 45 min Teoriaa ja verkkosimulaatiot A & B

Vko 18. 2 x 45 min + 2 x 45min Verkkosimulaatiot ja reflektiot pienryhmissä. Osaryhmät A ja B erikseen (A-ryhmä ke 29.4. klo 8-10 ja B-ryhmä to 30.4. klo 14-16)

Vko 19. Ti 5.5. 2 x 45 min Kertaus, yhteenveto. Palaute.

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

Opintopistemäärä

3

realization.minCredits

3

realization.maxCredits

3

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

3

courseUnit.maxOptionalityCredits

3

courseUnit.modifiedBy

22031

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Siirry alkuun