Teatterin syventävät opinnot 3 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2011419-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.08.2018 - 21.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2018 - 17.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Taideakatemia
- Toimipiste
- Linnankadun taidekampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
- Opettajat
- Mervi Rankila-Källström
- Minna Haapasalo
- Vastuuopettaja
- Mervi Rankila-Källström
- Opintojakso
- 2011419
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Ohjaamisen opintojakso (3 op.) koostuu lähiopinnoista, joissa opiskelija tunnistaa tarkemmin esityksen ohjaamisen lähtökohtansa ja jo opitut työskentelytavat. Näiden lähtökohtien tunnistaminen edellyttää esitystavan tradition tunnistamista ja tutkimista sekä uusia työskentelytapoja. Opintojaksolla opiskelija tekee harjoitustyön, joissa hän harjoituksin testaa opiskeluryhmänsä kanssa lähtökohtiaan esityksen tekemiseen. Jokainen opiskelija järjestää workshopin omasta valmisteilla olevasta (esim. projektiohjaus/ opinnäytetyö) esityksestään.
Esitysanalyysi (2 op)
syys-marraskuussa torstai-iltapäivisin yhdessä Pteats17 kanssa sekä esitysten katsominen sovittuina aikoina.
Katsotaan esityksiä, luetaan tekstejä. Puhutaan ja kirjoitetaan esityksistä. Harjoitellaan havainnoimaan esitystä ilman välitöntä tulkintaa tai arvottamista hyvä/huono -skaalalla. Harjoitellaan oman tulkinnan tekemistä havaintojen pohjalta. Harjoitellaan omien reaktioiden tunnistamista esitykseen liittyen.
Harjoitellaan katsomaan esitystä eritellen sen osatekijöitä ja kuvaillen niiden laatuja. Harjoitellaan erittelemään millaisia ratkaisuja ja valintoja esitystä tehtäessä on tehty ja miten ratkaisut vaikuttavat esityskokonaisuuteen sekä tulkintaan siitä. Harjoitellaan puhumaan ja kirjoittamaan esityksistä analyyttisesti.
Katsotaan kolme esitystä ja keskustellaan niistä.
Opiskelija kirjoittaa kirjallisen analyysin yhdestä esityksestä (oma valinta, voi olla yksi yhdessä katsotusta esityksistä).
Opiskelija kirjoittaa esseen annetun aineiston pohjalta.
Briiffi opintokokonaisuudesta 4.9. klo 9-9.45
ohje esitysten katsomiseen
Esitysten katsominen:
Rakkaudesta -työryhmä
Rakkaudesta, sanasto tuleville vuosikymmenille
la 15.9. klo 18 Circo –uuden sirkuksen tila, Suvilahti Helsinki (huom! esityksen alkuosassa kävellään ulkona) 17,50 € teatterialan/opiskelija lippu
HIT Helsinki
Lude ja puremia kolmessa ajassa ohj. Anna Jaanisoo
su 16.9. klo 15.00 Koko teatteri, Hämeentie 3, Helsinki 19 € opiskelijalippu
Turun Kaupunginteatteri
la 13.10. klo 14 Ihmiset, paikat ja esineet, ohj. Johanna Freundlich (koulu maksaa ilmoittautuneille, sitovat ilmoittautumiset Minnalle 4.9. mennessä)
Tavoitteet
Opiskelija syventää osaamistaan valitussa teatteritaidossa.
Sisältö
Luennot, työpajat, harjoitteet, harjoitustyöt ja itsenäinen työ.
Opetusmenetelmät
Tiimityöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pienryhmätehtävät, opiskelijoiden omat workshopit
Esitysanalyysi 2 op:
esitysten katsominen ammattiteattereissa, ammattilaisten kanssa keskustelu, tiimityö, yksilöllinen luku- ja kirjoitustyö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Esitysanalyysi: Katsotaan kolme esitystä ja keskustellaan niistä.
Kirjallinen analyysin yhdestä esityksestä (oma valintainen, voi olla yksi yhdessä katsotuista esityksistä) 2-4 A4
Essee annetun aineiston pohjalta 2-4 A4
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Esitysanalyysi:
1. Läsnäolo ja osallistuminen vuorovaikutustilanteisiin, opiskelijan pyrkimys kehittää omaa ajatteluaan ja sanallistamisen kykyään esityksiin liittyen
2. Kirjallinen esitysanalyysi
3. Essee
Hylätty (0)
Opiskelija ei suoriudu annetuista tehtävistä.
Opiskelija ei ole osallistunut vuorovaikutustilanteisiin eikä palauttanut kaikkia oppimistehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa opintojakson keskeiset ammattikäsitteet. Opiskelija on läsnä ja osallistuu vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät.
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin ja tehnyt oppimistehtävät. Käyttää opintojaksolla opittuja käsitteitä ja analyysitapoja puutteellisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Lisäksi opiskelija osaa käyttää opintojaksolla opeteltuja työmenetelmiä hyväkseen oppimistehtävissä. Osaa yhdistää teoreettisen tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsii omaa taiteellista näkemystään/työtapaansa.
Opiskelija on osallistunut vuorovaikutustilanteisiin dialogisesti. Opiskelija toimii ryhmä- ja työelämätilanteissa tilanteen mukaan yhteistyökykyisesti rakentavalla tavalla. Opiskelija käyttää opintojaksolla opittuja käsitteitä ja analyysitapoja keskustelussa sekä kirjallisissa oppimistehtävissä. Opiskelija yhdistää opintojaksolla opitun aiempiin tietoihinsa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Lisäksi opiskelija kehittää määrätietoisesti omaa osaamistaan ja osallistuu näin ollen oman taiteenlajinsa edistämiseen.
Lisäksi opiskelija kehittää aktiivisesti ja itseohjautuvasti omaa ajatteluaan esitysten valintoihin liittyen. Opiskelija erottaa affektiiviset reaktiot ja mielipiteen havainnoista ja tulkinnoista. Opiskelija analysoi esityksiä perustellen ja opittua käyttöön ottaen. Opiskelija kehittää omaa taiteellista ajatteluaan ja valintojen tekotaitoaan.
Lisätiedot
Opintojaksosta tulee kustannuksia opiskelijalle: matkat Hkiin, mahdollinen majoitus sekä lippujen hinta. Yhden esityksen koulu kustantaa opiskelijoille.