Siirry suoraan sisältöön

Tanssi, historia ja yhteiskunta 3 (2 op)

Toteutuksen tunnus: 2011509-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.08.2021 - 30.10.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2021 - 20.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 8
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettajat
Heidi Alppirinne
Opintojakso
2011509
Toteutukselle 2011509-3005 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Nykytanssin historia.
Lähiopetus annetun työohjelman mukaan syksyllä 2021.

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa omaksumaansa perustason tietopohjaa länsimaisen taidetanssin kulttuurihistorian keskeisistä kysymyksistä tanssinopettajan työssä.
Opiskelija osaa keskustella tanssihistoriasta ja tanssitaiteen yhteiskunnallisesta asemasta ammattimaisesti. Opiskelija osaa tulkita ja analysoida omaa tanssitaiteellista ja taidepedagogista toimintaansa suhteessa historiaan ja yhteiskuntaan. Opiskelija tunnistaa tanssikentän toimintatapoja ja ilmiöitä. Opiskelija hallitsee omatoimisen tiedonhankinnan tanssin historiasta ja tanssin asemasta yhteiskunnassa.

Sisältö

Tanssihistoria esiromanttisesta klassiseen balettiin ja 1900-luvun alusta nykypäivään.
Tanssitaiteen ja yhteiskunnan väliset suhteet.

Oppimateriaalit

Makkonen, A. 1996. Länsimaisen taidetanssin historiaa. Teatterikorkeakoulu. Helsinki.

Opetusmenetelmät

Lähioppiminen, kirjallisuus, keskustelut, oppimistehtävät. Opiskelija oppii kuuntelemalla, katselemalla, keskustelemalla sekä tekemällä muistiinpanoja ja tietojenhakua.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, tehtäväperustaisuus. Kansainvälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisellä oppimateriaalilla. Digioppiminen toteutuu tiedonhakuna. Tehtäviä tehdään ryhmätyönä ja yksin verkossa olevien aineistoja etsien ja käyttäen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus:
54h opiskelijan työtä, josta lähiopetusta 18 x 90min. Loput työajasta on varattu annettujen tehtävien tekemiseen ja oppimateriaaliin perehtymiseen.

Oppimistehtävät annetaan lähiopetuksessa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suorittaminen määräajassa ja laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.

Tehtävät käydään läpi luentojen aikana. Arviointi toteutetaan itse- ja vertaisarviointina opettajan kanssa keskustellen.

Siirry alkuun