Analyysimenetelmät 2 (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BL96-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2020 - 15.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 30.08.2021 - 19.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Bio- ja kemiantekniikan koulutus
- Opettajat
- Taina Hovinen
- Hanna Hänninen
- Jani Pelkonen
- Sari Airenne
- Ryhmät
-
PBIOKES19APBIOKES19A
-
PBIOKES19BPBIOKES19B
-
PBIOKES19elintarvikePBIOKES19elintarvike
- Opintojakso
- TE00BL96
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla tutustutaan käytännössä erilaisiin analyysilaitteisiin. Käytettävät laitteet/tekniikat/menetelmät ovat
- UV-spektrofotometri
- TLC
- HPLC
- ioniselektiivinen elektrodi
- reometri, Brookfield ja Anton Paar
- Bradford-menetelmä
- SDS-PAGE
Opiskelijalla on kahdeksan työvuoroa kahdeksan viikon aikana.
Tavoitteet
Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija osaa selittää kemiallisen ja biokemiallisen analyysin vaiheet työn suunnittelusta ja näytteenotosta analysointiin. Hän osaa tehdä tavallisimpia analyysejä sekä käyttää niihin liittyviä analyysilaitteita ja osaa kertoa laitteiden toimintaperiaatteen. Opiskelija osaa kuvata laboratoriolaitteiden ominaisuuksia. Opiskelija osaa laskea ja raportoida tulokset. Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa, tunnistaa laboratorion kemialliset ja fysikaaliset vaaratekijät sekä osaa suojautua niiltä. Opiskelija osaa lajitella laboratoriojätteitä.
Sisältö
Yleiset kemian mittausmenetelmät käytännössä (esim.spektrometria, titrimetria, gravimetria, potentiometrinen mittaus, kromatografia). Laboratoriotyöt sisältävät sekä kemiallisia että biokemiallisia analyysejä.
Oppimateriaalit
itslearningissä oleva opiskelumateriaali sekä työohjeet
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työhön valmistautuminen annettujen ennakkotehtävien avulla, työn käytännön suoritus laboratoriossa ohjatusti ja töiden raportointi itsenäisesti.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiset menetelmät: työelämälähtöisyys, yhteisopettajuus ja tiimioppiminen.
Opintojaksolla perehdytään laboratoriotyöskentelyyn käytännössä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opinnollistamisprosessi on mahdollinen. Opiskelijan tulee olla aloitteellinen, jotta se on mahdollista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työt on kerrottu kohdassa "sisältö". Opiskelija perhtyy jokaiseen työhön ja siihen liittyvään työturvallisuuteen ennen laboratoriokertaa. Valmistautuminen ja työn suoritus kirjataan työpäiväkirjaan. Lopuksi työ raportoidaan ohjeiden mukaisesti kahden viikon kuluessa.
Mitoitus: Laboratoriotyöskentelyyn on varattu 48 h ja itsenäiseen opiskeluun, valmistautumiseen sekä raportointiin 85 h.
Työkohtaiset raportointiohjeet on kerrottu työohjeissa. Osa töistä raportoidaan perinteisesti kirjallisella raportilla, osa työpäiväkirjassa ja ja suullisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaisarvosana on raporttien arvosanojen keskiarvo. Raportti palautetaan kahden viikon kuluessa työn suorituksesta. Myöhästyminen laskee raportin arvosanaa.
Hylätty (0)
Suoritus hyväksytään vasta, kun kaikki laboratoriotyöt ja niihin liittyvät raportit on hyväksytty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöthuolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisestisekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen
Lisätiedot
Opintojakso edellyttää aikaisempaa kokemusta laboratoriossa työskentelystä