Kehittämishanke (25 op)
Toteutuksen tunnus: 2141010-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.08.2019 - 03.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 04.09.2019 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 25 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 24 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
- Opettajat
- Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
- Ismo Luukkonen
- Vastuuopettaja
- Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
- Opintojakso
- 2141010
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opinnäytetyönä toteutetaan opiskelijan omaan työhön liittyvä kehittämishanke tai toimeksianto. Opiskelijan tilanteesta riippuen kehittäminen voi tarkoittaa esimerkiksi teoksen, intervention, toiminta- tai palvelukonseptin kehittämistä tai jo olemassa olevan toiminnan kehittämistä valitulla osa-alueella. Kehittämishanke rakentuu kehittämistavoitteiden mukaisesta kehittämistoiminnasta, työprosessin ja sen tulosten dokumentoinnista ja tutkimisesta sekä kehittämistyön tulosten julkistamisesta ja tiedottamisesta.
Kehittämishanke käynnistyy heti opintojen alussa ja läpäisee koko opintoajan. Ensimmäisellä lukukaudella (syksy 2018) kehittämishankkeen suunnittelua ja valmistelua edistetään Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksolla. Kehittämishanke-opintojakso on suoraa jatkumoa sille ja pitää sisällään toteuttamis- ja raportointivaiheet.
Opinnäytetyön osana kirjoitetaan ammattialaan perehtyneisyyttä osoittava kypsyysnäyte.
Tavoitteet
Opinnäytetyön tehtyään opiskelija osaa
- tunnistaa oman osaamisensa vahvuudet ja kehittämistarpeet
- vastata kehittämistarpeisiin käyttämällä tarkoituksenmukaisia kehittämisen välineitä ja tutkimus- ja tiedonhankintamenetelmiä
- kehittää uusia tai parannettuja käytäntöjä ja työskentelymenetelmiä, teos-, palvelu- tai toimintakonsepteja tai vastaavia taide/kulttuurialalle.
Sisältö
- Opinnäytetyönä toteutetaan opiskelijan omaan työhön liittyvä kehittämishanke tai toimeksianto. Opiskelijan tilanteesta riippuen kehittäminen voi tarkoittaa esimerkiksi teoksen, intervention, toiminta- tai palvelukonseptin kehittämistä tai jo olemassa olevan toiminnan kehittämistä valitulla osa-alueella.
- Kehittämishanke käynnistyy heti opintojen alussa ja läpäisee koko opintoajan.
- Kehittämishanke rakentuu kehittämistavoitteiden mukaisesta kehittämistoiminnasta, työprosessin ja sen tulosten dokumentoinnista ja tutkimisesta sekä kehittämistyön tulosten julkistamisesta ja tiedottamisesta.
- Opinnäytetyön osana kirjoitetaan ammattialaan perehtyneisyyttä osoittava kypsyysnäyte.
Aika ja paikka
Syyskuu 2018 - joulukuu 2019
Oppimateriaalit
Opiskelijan oman kehittämishankkeen kannalta relevantti tutkimuksellinen ja ammatillinen aineisto.
Opetusmenetelmät
Tutkimus- ja kehittämishanke, seminaareihin sekä ryhmä- ja yksilöohjaukseen osallistuminen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään tutkimus- ja koulutusvastaavien antamaa mentorointia sekä vertaiskommentointia pienryhmässä. Työelämän yhteistyökumppanit osallistuvat opinnäytetöiden prosessiin kunkin opinnäytetyön edellyttämällä tai mahdollistamalla tavalla. Opiskelijoiden kehittämishankkeet kytketään osaksi Taideakatemian tutkimusryhmiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kehittämishankkeen laajuus on 25 opintopistettä eli työmäärä (n. 670 tuntia) vastaa lähes 17 viikon kokopäiväistä työskentelyä. Työskentely sisältää seuraavat vaiheet ja tehtävät:
• Kehittämishankkeen esittely tammikuun lähijaksolla ja esityksen valmistelu sitä varten.
• Tutkimus- ja kehittämissuunnitelman viimeistely palautteiden perusteella tammikuussa 2019 (Tutkimus- ja kehittämismenetelmät -opintojaksolla työstetyn ensimmäisen version pohjalta).
• Oman kehittämishankkeen toteuttaminen, siihen liittyvä tutkimuksellinen tiedonhankinta ja näistä raportointi tutkielman, artikkelin tai portfolion muodossa.
• Vähintään kolmeen opinnäytteen ryhmäohjaukseen (”Opinnäytekahvila”) osallistuminen lukuvuoden 2019 aikana.
• Kehittämishankkeen tulosten esittely opinnäytetyön valmistuttua (seminaari joulukuussa 2019).
• Kypsyysnäytteen tekeminen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäytetyö arvioidaan asteikolla 1–5, soveltaen Turun AMK:n yamk-opinnäytetöiden arviointikriteereitä.
Opinnäytetyön arviointi kohdistuu opiskelijan kehittämistoimintaan, opinnäytetyöstä viestimiseen suullisesti sekä kirjallisessa muodossa (kehittämishankkeen esittelyt lähijaksoilla sekä sen raportointi tutkielman, artikkelin tai portfolion muodossa) sekä kokonaisvaltaiseen projektinhallintaan opinnäyteprosessissa. Kypsyysnäyte arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Varsinainen summatiivinen arviointi prosessin lopussa on opinnäytetöitä ohjaavien Turun AMK:n opettajien vastuulla (kaksi arvioijaa). Opiskelija saa työstään lisäksi eri vaiheissa vertaispalautetta sekä työelämäpalautetta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Taulukko Optimassa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Taulukko Optimassa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Taulukko Optimassa