Liiketoimintaosaamisen perusteet (15 op)
Toteutuksen tunnus: 3011392-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2021 - 12.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- ruotsi
- englanti
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Kai Schleutker
- Anne-Marie Jünger
- Heidi Hongisto
- Kati Haanpää
- Anniina Teittinen
- Hilkka Bergman
- Nicolas Le Grand
- Minna Björkberg-Suominen
- Kari Juhala
- Katja Repo
- Ryhmät
-
LTOPS21ALTOPS21A
-
LTOPS21BLTOPS21B
-
LTOPS21CLTOPS21C
-
LTOPS21DLTOPS21D
-
LTOPS21ELTOPS21E
-
LTOPS21FLTOPS21F
- Opintojakso
- 3011392
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tarkempi aikataulu tiedotetaan opintojakson oppimisympäristössä (itslearning).
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää liiketoiminnan peruskäsitteitä
- tulkita organisaation talousprosessin ja sen sidosryhmien välisiä vuorovaikutussuhteita ja niiden merkitystä kannattavuuteen
- esittää nykyaikaisen markkinointiajattelun keskeiset piirteet
- antaa esimerkkejä ostokäyttäytymiseen sekä segmentointiin vaikuttavista asioista ja selittää, miten kilpailukeinoja voidaan käyttää tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa
- vertailla eri yritysmuotoja liiketoiminnan kannalta
- selittää Suomen oikeusjärjestelmän pääpiirteet ja miten oikeusjärjestelmä toimii
- selittää sopimuksen syntymiseen liittyvät oikeudelliset säännöt
- soveltaa oikeudellisen informaation peruslähteitä ongelmien ratkaisuissa
- käyttää liiketoimintasuunnitelmaa työvälineenä
Sisältö
- liiketoiminnan peruskäsitteet
- organisaation talousprosessi
- yritystoiminnan kannattavuus ja kannattavuuslaskenta
- yritystoiminnan rahoitus yritystoimintaa aloitettaessa
- yritystoiminnan riskit ja niiden hallinta
- toiminnan organisointi ja johtaminen
- yritysmuodot
- nykyaikainen markkinointiajattelu
- markkinoinnin toimintaympäristö
- ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- markkinoinnin kilpailukeinot
- Suomen oikeusjärjestelmän pääpiirteet, oikeusnormit ja oikeuslähteet
Oppimateriaalit
Tentittävä kirjallisuus:
Kinkki, S. & Isokangas, J. 2003 Yrityksen perustoiminnot. Helsinki: SanomaPro.
Bergström, S. & Leppänen, A. 2009. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki:Edita.
Opintojakson oppimisympäristössä oleva oppimateriaali
Oheiskirjallisuus: lista oppimisympäristössä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan käyttämällä opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä, kuten ryhmäistunnot ja ryhmätyöskentely, oppimisraportit ja luennot. Opiskelu vaatii paljon itsenäistä työskentelyä. Opiskelijalla on myös mahdollisuus valita englanninkieliset tai ruotsinkieliset ryhmäistunnot.
Ryhmäistuntoihin ja luentoihin liittyy oman oppimisen seuranta oppimisraportin avulla. Oppimisraporttien osalta toteutuu myös vertaisarviointi. Opintojakson aikana laaditaan oman idean pohjalta yrityksen liiketoimintasuunnitelma (ryhmätyö).
Opintokokonaisuudesta järjestetään myös kaksi tenttiä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon kuuluu kaksi ryhmätenttiä
16.9. ryhmätentti, arviointi hyväksytty/hylätty
30.11. ryhmätentti arviointi asteikolla 0-5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ryhmätyöskentely ja luennot 140 tuntia
Tiedonhaku 85 tuntia
Oppimisraportit 80 tuntia
Liiketoimintasuunnitelma 60 tuntia
Tentteihin valmistautuminen 40 tuntia
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi muodostuu seuraavasti:
25 % ryhmäistunnot
25 % oppimisraportit
25 % liiketoimintasuunnitelma
25 % tentit
Tiedonhankinnan verkkokurssi, suorittaminen hyväksytysti lokakuun loppuun mennessä
Kaikki osat on suoritettava hyväksyttävästi (asteikko 1-5). Osien perusteella muodostetaan kokonaisarvosana (asteikko 1-5).