Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BP42-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2021 - 15.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Master of Business Administration, Business Management
Opettajat
Timo Tolmunen
Maarit Laiho
Markku Lindell
Vastuuopettaja
Maarit Laiho
Opintojakso
MS00BP42

realization.id

22675

realization.code

MS00BP42-3012

realization.startDate

01.08.2121

realization.endDate

31.12.2121

realization.enrollmentStart

01.05.2121

realization.enrollmentEnd

15.09.2121

realization.currentStatus

PUBLISHED

Opetuskieli

fi

realization.name

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät

Sisältö

-Kompleksiuuden kuvaaminen, Cynefin –viitekehys
-Tekniset, sosiaaliset ja talouden systeemit
-Systeemien analysointi ja kuvaaminen
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-systeemisen lähestymistavan kompleksisiin organisaation, talouden ja tekniikan kehittämishaasteisiin
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty (1) / hylätty (0), muut oppimistehtävät ja portfolio asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen jokaisessa oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aikaisemin hankitun osaamisen todentaminen keskustellaan tarvittaessa HOPS-keskustelussa tai opettajien kanssa ennen opintojakson alkua.

Arviointiasteikko

H-5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävät, yht 27 h:
- systeemianalyysin ennakkotehtävä
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävä
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävä
Ennakkotehtäviin sisältyy myös oman opinnäytetyön idean hahmottelua, valitun tutkimusmenetelmän mukaan.
Lähiopetus 16 h
Oppimistehtävät, yht 90 h:
-systeemianalyysin oppimistehtävä
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä
-tilastomenetelmien oppimistehtävä
-oman opinnäytetyön viimeistelty suunnitelma, esitys ja arviointi/vertaisarviointi
YHTEENSÄ 133 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä

Opetusmenetelmät

Yksilötyöt, ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan lähiopetuksessa ja/tai oppimisalustassa),
• Peltoniemi, Milla ym. 2004. Katsaus systeemiteorioihin - järjestelmäajattelu. Tampereen teknillinen yliopisto. Saatavilla: http://www.utu.fi/en/units/ffrc/research/project-archive/environment/Documents/etu_7.pdf
• Irmeli Luukkonen, Juha Mykkänen, Timo Itälä, Saara Savolainen, Maarit Tamminen. 2012. Toiminnan ja prosessien mallintaminen, Tasot, näkökulmat ja esimerkit. Itä-suomen yliopisto ja Aalto-yliopisto. Kuopio. Saatavilla: https://core.ac.uk/download/files/322/15169850.pdf
• Guide to the Systems Engineering Body of Knowledge (SEBoK), http://sebokwiki.org/wiki/Main_Page
• Virsta - Virtual Statistics, https://www.stat.fi/virsta/tkeruu/
• Menetelmäopetuksen tietovaranto - Kvali MOTV, http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
• Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
• Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Hanna Vilkki, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
• Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Englanniksi

realization.grade1Description

Opiskelija osoittaa omaksuneensa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) perusteet, mutta oppimistehtävät ovat suppeita eikä asioihin ole paneuduttu tehtävän annon edellyttämällä tavalla.

realization.grade3Description

Opiskelija osoittaa hallitsevansa kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) oppimistehtävien sisällön ja laajuuden perusteella.

realization.grade5Description

Opiskelija osoittaa hallitsevansa erinomaisesti kunkin osa-alueen (kts. opintojakson sisältö) sisällön. Oppimistehtävien palautukset osoittavat syventymistä annettuun kirjallisuuteen ja tehtäväraportit ovat laadultaan ja laajuudeltaan sellaisia, että toiminnan kehittämisen ja tutkimisen menetelmiä on sovellettu tarkoituksenmukaisesti ja oikein.

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtäviä, jotka ovat opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa oppimisalustalla (itsLearning) 24.9.2021 mennessä ja ne palautetaan oppimisalustan tehtävänantoihin 17.10.2021 mennessä.

Opintojaksolla on kaksi kaikille yhteistä lähipäivää:
22.10.2021 klo 09.00 - 16.15
03.12.2021 klo 09.00 - 16.15

Opintojakso Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op) antaa valmiuksia ammattimaiseen tuotteiden, prosessien ja projektitoiminnan kehittämiseen sekä muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön.
Opintojakson tarkoituksena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin. Opintojakso koostuu kolmesta pääteemasta; 1) systeemianalyysin lähtökohdista, 2) laadullisen tutkimuksen aineistonhankinnan ja tekstiaineiston analyysin perusteista ja 3) tilastollisten analyysimenetelmien perusteista.

Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii laadullisten ja tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä myös esitetään alustava oman opinnäytetyön idea ja suunnitelma.

Opintojakson lähiopetuksen systeemianalyysin osuudessa käsitellään systeemiteoriaa ja -dynamiikkaa, erilaisten järjestelmien ja organisaatioiden kuvaamista, prosessimallinnusta sekä kompleksisuutta.
Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen aineiston hankintaa, käsittelyä ja analysointia.
Tilastollisten analyysimenetelmien perusteiden opiskelu aloitetaan tilastollisen kuvailun ja analyysin perusteita kertaamalla. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

20

realization.maxSeats

35

Opintopistemäärä

5

Virtuaaliosuus

3

TKI-osuus

2

realization.minCredits

5

realization.maxCredits

5

Vastuuopettaja

Maarit Laiho

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.learningUnitId

13163

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.levelId

13163

courseUnit.learningUnitGroupCode

13163

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.minOptionalityCredits

5

courseUnit.maxOptionalityCredits

5

courseUnit.modifiedBy

22628

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Siirry alkuun