Lähijohtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BR48-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 14.03.2022 - 29.05.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 30.05.2022 - 21.08.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat opinnot
- Opettajat
- Anu Vaihekoski
- Vastuuopettaja
- Tiina Nurmela
- Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille
- Opintojakso
- TH00BR48
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Lähijohtaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
First-line management in social welfare and health care
Opintojakso tulee suorittaa kokonaisuudessaan annetun aikaikkunan puitteissa:
30.5.2022-21.8.2022.
Opiskelija huolehtii itse, että kaikki tehtävät ja tentit on tehty määräajassa.
Huomioithan, että opettaja on vapaajaksolla 20.6.2022-14.8.2022, eikä ole tuolloin tavoitettavissa. Opintojaksoa voi kuitenkin suorittaa itsenäisesti myös opettajan vapaajakson aikana. Opettaja tarkistaa loput suoritukset ja antaa niistä palautetta vapaajakson jälkeen.
Opintojakson kokonaisuus
Itsensä johtaminen
Tavoite: Opiskelija
- tutustuu käsitteisiin itseohjautuvuus, itsensä johtaminen
- peilaa näiden käsitteiden sisältöä ja toteutumisen tapoja ja tasoja omassa elämässään
- tunnistaa oman muutosvalmiutena
- lisää itsetuntemustaan ja analysoi omaa nykytilannettaan, tunnistaa omia vahvuuksiaan.
Menetelmät: Itsenäinen tiedonhaku ja käsitteisiin perehtymine. Itsereflektio. Opiskelija tekee oppimisalustalla olevat tehtävät ja palauttaa tuotoksensa palautuskansioon.
Arviointi: kaikissa tehtävissä Hyväksytty – Hylätty.
Johtamisen historiaa
Tavoite: Opiskelija
- ymmärtää, että johtamisteoriat ovat aikakautensa tuotteita ja heijastavat yhteiskunnan kehityksessä tapahtuvia virtauksia
- ymmärtää, että johtamista ohjaavat teoreettiset perusteet kehittyvät koko ajan, myös tulevaisuudessa.
- Menetelmät: Opiskelija tutustuu kurssialustalla olevaan materiaaliin ja hakee itse lisämateriaalia, mikäli historia ja kehitys historian näkökulmasta kiinnostaa häntä.
Menetelmät: Opiskelija opiskellee kurssialustalla olevan aineiston ja tekee testin.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
Johtamisen tarkastelua
Tavoitteet: Opiskelija
- tutustuu johtamiseen ammattina, johtamisammatin moniin mahdollisuuksiin ja jatkuvaan kehittymiseen
- ymmärtää eettisyyden johtamistyön perustana
- ymmärtää hyväksi johtajaksi kasvamisen, sen edellyttämän teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön yhteyden
- ymmärtää, että osaamisen johtaminen on yksi johtamisen keskeisistä prosesseista
- ymmärtää, että johdon vastuulla laadun, tuloksellisuuden ja tuottavuuden johtaminen ja se edellyttää syvällistä paneutumista ja aiheen opiskelua.
Menetelmät: Kurssialustalla olevan materiaalin opiskelu.Opiskelija suoritta tentin annetusta materiaalista.
Arviointi: numeerinen T1 – K5
Sosiaali- ja terveystyön johtaminen
Tavoitteet: Opiskelija
- hankkii valmiuksia toimia sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä
- tuntee sosiaali- ja terveystyön toimintaympäristön reunaehdot
- tuntee johtamisen perusprosessit
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja työyhteisön hyvinvoinnin tulevaisuutta luovina menestystekijöinä
- ymmärtää, että laadun ja tuottavuuden johtaminen on kansallinen tavoite, jonka tulee toteutua kaikissa työyhteisöissä
Menetelmät:
- Opiskelija hyödyntää kirjallisuutta, kurssialustalla olevaa oppimateriaalia, oppimista tukevia videoita ja diaesityksiä.
- Opiskelija tekee Soteosaajaksi verkkokurssin. Opiskelija suorittaa tentin annetusta materiaalista.
Arviointi: Soteosaajaksi arvioidaan suoritetuksi kun todistus on liitetty palautuskansioon. Tentti arvioidaan numeerisesti T1 – K5.
Laadunhallinta
Tavoitteet: Opiskelija
- muodostaa käsityksen siitä, mitä laadulla tarkoitetaan sosiaali- ja terveydenhuollossa
- tutustuu laatusanastoon
- tietää, että systemaattinen laadunhallinta edellyttää laadunhallinnan menetelmiin perehtymistä
- opiskelija selkiyttää omaa käsitystään laadusta sosiaali- ja terveydenhuollon käyttäjäasiakkaana sekä työyhteisön jäsenenä.
Menetelmät:
opiskelija opiskelee kurssialustalla olevan materiaalin ja pohtii laatua omakohtaisesti. Opiskelija tekee kurssialustalla olevat tehtävät ja palauttaa tuotoksensa palautuskansioon.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
Tiimityö
Tavoitteet: Opiskelija
- syventää valmiuksiaan tiimin jäsenenä toimimiseen ja sen myötä kasvattaa valmiuttaan tiimin johtamiseen
- tuntee tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtamisen perusperiaatteet
- kehittää itseään reflektoimalla omaa valmiuttaan dialogisuuteen.
Menetelmät: Tutkimustietoon perehtyminen yhden opinnäytetyön avulla, diasarjat ja video.
- Opiskelija tekee kurssialustalla olevan tehtävän.
- Opiskelija syventää valmiuksiaan tiimin jäsenenä toimimiseen ja sen myötä kasvattaa valmiuttaan tiimin johtamiseen. Opiskelija
- tuntee tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtamisen perusperiaatteet
- kehittää itseään reflektoimalla omaa valmiuttaan tiimin johtamiseen.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
Tavoitteet
Tavoitteet:
Opiskelija syventää itseohjautuvuuttaan ja itsensä johtamista.
Opiskelija ymmärtää yhteiskunnassa tapahtuvan kehityksen vaikutukset myös johtamisen kehittymiseen.
Opiskelija tutustuu johtamiseen ammattina yleisellä tasolla sekä sosiaali- ja terveydenhuollossa seuraavien teemojen avulla:
- eettisyys johtamisen perustana
- hyväksi johtajaksi kasvaminen teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön kokemuksen kautta
- johdon vastuu laadusta, tuloksellisuudesta ja tuottavuudesta
- sosiaali- ja terveystyön toimintaympäristön reunaehdot
- johtamisen perusprosessit
- osaamisen johtamisen ja työyhteisön hyvinvoinnin johtaminen
1. Itsensä johtaminen
Tavoite: Opiskelija
- tutustuu käsitteisiin itseohjautuvuus, itsensä johtaminen
- peilaa näiden käsitteiden sisältöä ja toteutumisen tapoja ja tasoja omassa elämässään
- tunnistaa oman muutosvalmiutena
- lisää itsetuntemustaan ja analysoi omaa nykytilannettaan, tunnistaa omia vahvuuksiaan.
Menetelmät: Itsenäinen tiedonhaku ja käsitteisiin perehtymine. Itsereflektio. Opiskelija tekee oppimisalustalla olevat tehtävät ja palauttaa tuotoksensa palautuskansioon.
Arviointi: kaikissa tehtävissä Hyväksytty – Hylätty.
2. Johtamisen historiaa
Tavoite: Opiskelija
- ymmärtää, että johtamisteoriat ovat aikakautensa tuotteita ja heijastavat yhteiskunnan kehityksessä tapahtuvia virtauksia
- ymmärtää, että johtamista ohjaavat teoreettiset perusteet kehittyvät koko ajan, myös tulevaisuudessa.
Menetelmät: Opiskelija tutustuu kurssialustalla olevaan materiaaliin ja hakee itse lisämateriaalia, mikäli historia ja kehitys historian näkökulmasta kiinnostaa häntä.
Menetelmät: Opiskelija opiskellee kurssialustalla olevan aineiston ja tekee testin.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
3. Johtamisen tarkastelua
Tavoitteet: Opiskelija
- tutustuu johtamiseen ammattina, johtamisammatin moniin mahdollisuuksiin ja jatkuvaan kehittymiseen
- ymmärtää eettisyyden johtamistyön perustana
- ymmärtää hyväksi johtajaksi kasvamisen, sen edellyttämän teoreettisen opiskelun ja käytännön johtamistyön yhteyden
- ymmärtää, että osaamisen johtaminen on yksi johtamisen keskeisistä prosesseista
- ymmärtää, että johdon vastuulla laadun, tuloksellisuuden ja tuottavuuden johtaminen ja se edellyttää syvällistä paneutumista ja aiheen opiskelua.
Menetelmät:
Kurssialustalla olevan materiaalin opiskelu.
Opiskelija suoritta tentin annetusta materiaalista.
Arviointi: numeerinen T1 – K5
4. Sosiaali- ja terveystyön johtaminen
Tavoitteet: Opiskelija
- hankkii valmiuksia toimia sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä
- tuntee sosiaali- ja terveystyön toimintaympäristön reunaehdot
- tuntee johtamisen perusprosessit
- tunnistaa osaamisen johtamisen ja työyhteisön hyvinvoinnin tulevaisuutta luovina menestystekijöinä
- ymmärtää, että laadun ja tuottavuuden johtaminen on kansallinen tavoite, jonka tulee toteutua kaikissa työyhteisöissä
Menetelmät:
Opiskelija hyödyntää kirjallisuutta, kurssialustalla olevaa oppimateriaalia, oppimista tukevia videoita ja diaesityksiä.
Opiskelija tekee Soteosaajaksi verkkokurssin. Opiskelija suorittaa tentin annetusta materiaalista.
Arviointi: Soteosaajaksi arvioidaan suoritetuksi kun todistus on liitetty palautuskansioon. Tentti arvioidaan numeerisesti T1 – K5.
5. Laadunhallinta
Tavoitteet: Opiskelija
- muodostaa käsityksen siitä, mitä laadulla tarkoitetaan sosiaali- ja terveydenhuollossa
- tutustuu laatusanastoon
- tietää, että systemaattinen laadunhallinta edellyttää laadunhallinnan menetelmiin perehtymistä
- opiskelija selkiyttää omaa käsitystään laadusta sosiaali- ja terveydenhuollon käyttäjäasiakkaana sekä työyhteisön jäsenenä.
Menetelmät:
- opiskelija opiskelee kurssialustalla olevan materiaalin ja pohtii laatua omakohtaisesti. Opiskelija tekee kurssialustalla olevat tehtävät ja palauttaa tuotoksensa palautuskansioon.
-
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
6. Tiimityö
Tavoitteet: Opiskelija
a) syventää valmiuksiaan tiimin jäsenenä toimimiseen ja sen myötä kasvattaa valmiuttaan tiimin johtamiseen
b) tuntee tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtamisen perusperiaatteet
c) kehittää itseään reflektoimalla omaa valmiuttaan dialogisuuteen.
Menetelmät: Tutkimustietoon perehtyminen yhden opinnäytetyön avulla, diasarjat ja video.
Opiskelija tekee kurssialustalla olevan tehtävän.
Arviointi: Hyväksytty – hylätty.
Oppikurssin kokonaisuuden arviointi:
- oppikurssi tulee suorittaa kokonaisuudessaan annetun aikaikkunan puitteissa
- kaikki tehtävät on tehty ja palautettavat tehtävät palautettu kurssiaikataulun mukaisesti
- kurssistodistukseen tuleva numeerinen arviointi muodostuu tenttien arvosanojen perusteella.
Sisältö
Opiskelija syventää valmiuksiaan tiimin jäsenenä toimimiseen ja sen myötä kasvattaa valmiuttaan tiimin johtamiseen. Opiskelija
- tuntee tiimin tunnusmerkit ja tiimin johtamisen perusperiaatteet
- kehittää itseään reflektoimalla omaa valmiuttaan tiimin johtamiseen.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on tarkemmin esitelty oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
- Itsenäinen tiedonhaku.
- Verkkokurssit.
- Tehtävät, joiden tuotos palautetaan arvioitavaksi.
- Oppimisalustan tehtävät.
- Tentit annetun materiaalin pohjalta.
- Opintojakson materiaali.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso on kokonaan verkossa, sähköisellä Itslearning-oppimisalustalla suoritettava.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppikurssin kokonaisuuden arviointi:
- oppikurssi tulee suorittaa kokonaisuudessaan annetun aikaikkunan puitteissa
- kaikki tehtävät on tehty ja palautettavat tehtävät palautettu kurssiaikataulun mukaisesti
- kurssistodistukseen tuleva numeerinen arviointi muodostuu tenttien arvosanojen perusteella
Hylätty (0)
Opiskelijalla opintojakso on jäänyt kesken ja tehtävät kokonaan tai osittain palauttamatta/suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on palauttanut tehtävät ja läpäissyt tyydyttävästi tentit
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on palauttanut tehtävät ja suorittanut tentit hyvin arvosanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on palauttanut tehtävät ja suorittanut tentit kiitettävin arvosanoin
Lisätiedot
Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti AMK-opiskelijoille. Opintojakso soveltuu myös YAMK-opiskelijoille valinnaisiin opintoihin.
Turun AMK-opiskelijoille 8 paikkaa.
CampusOnline -opiskelijoille 23 paikkaa.
Avoimen AMK:n opiskelijoille 5 paikkaa.