Ohjelmoinnin perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5051111-3037
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2022 - 07.09.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 29.08.2022 - 16.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Degree Programme in Information and Communications Technology
- Opettajat
- Tapani Ojanperä
- Sami Pyöttiälä
- Tommi Tuomola
- Ryhmät
-
PINFOS22APINFOS22A
- Opintojakso
- 5051111
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
syyskuu – joulukuu 2022
w35: Johdatus ohjelmointiin, Työkalut, Python Basics - Luento 1
w36: Data types - Luento 2
w37: Strings - Luento 3
w38: Conversions - Luento 4
w39: Boolean - Luento 6, If-statement - Luento 5
w40: For and while loops - Luento 7
w41: Functions - Luento 8
w42: Syysloma
w43: Scope - Luento 9
w44: Handling of files - Luento 'x'
w45: Lists - Luento 10
w46: Tuples - Luento 11
w47: Dictionaries - Luento 12
w48: Kertaus ja extra (+ Luento 13, Luento 14, luento 15)
w49: Tentti
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla tärkeimpiä sovellustyyppien ja niiden komponenttien toimintaa
- keskustella soveltuvan ratkaisumallin valinnasta
- määritellä ohjelmointiin liittyviä peruskäsitteitä kuten lähdekoodi, kääntäjä, muuttuja ja tyyppi
- lukea jonkun muun tekemää ohjelmakoodia
- hyödyntää tavallisimpia valinta- ja toistorakenteita
- tunnistaa olio-ohjelmoinnin peruskäsitteet (luokka ja sen jäsenet, olio, viittaus, poikkeukset)
- suunnitella ja toteuttaa yksinkertaisia sovellusohjelmia
- piirtää kaavion, joka kuvaa ohjelman toiminnan kulkua.
Sisältö
- ohjelmistosovelluksen rakenne
- kehitysympäristö
- muuttujat ja tyypit
- funktiot
- ehtolauseet ja silmukat
- taulukot ja listat
Oppimateriaalit
Python 3 –ohjelmointi, Jussi Pekka Kasurinen, Docendo Nettitutoriaaleja ja muuta verkkomateriaalia
Opettajan laatimaa materiaalia, joka jaetaan Optiman työtilan kautta.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, tehtäväperustaisuus (ohjelmien tekeminen), itsenäinen opiskelu (ViLLE)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kaksi uusintatenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetellaan suunnittelemaan ja koodaamaan ohjelmia. Tehtävien avulla harjoitetaan kutakin teoriaan kuuluvaa asiaa. IT-ala on kauttaaltaan englanninkielinen, joten kurssilla englanninkieliset käsitteet ja määritelmät ovat olennainen osa opiskelua. Opiskelussa pyritään käyttämään monipuolisesti videomateriaalia, tutoriaaleja ja uusia oppimisympäristöjä (ViLLE, itslearning).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktitunnit 42 h
Itsenäinen opiskelu (ViLLE, itslearning) ja järjestelmien suorittama automaattinen tehtävien tarkistus jatkuvasti koko opintojakson ajan, tenttiin valmistautuminen, 93 h
Yhteensä 135 h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kotitehtävät (max 50 p., lineaarinen taulukko). Arvioidaan jatkuvasti kontaktitunneilla [formatiivinen arviointi, itsearviointi, ohjaava palaute].
ViLLE (Visuaalinen oppimisympäristö) ja itslearning: [konearviointi, ohjaava palaute]
Tentissä (max 50 p.) testataan ohjelmoinnin käsitteitä sekä ohjelmointitaitoja (ViLLE) koneella. [konearviointi, ohjaava palaute]
Uusintatenttejä järjestetään 2 kpl [summatiivinen arviointi, opettajan arviointi].
Hylätty (0)
Opiskelija
• ei tunne ohjelmoinnin peruskäsitteitä
• ei pysty lukemaan tai kirjoittamaan yksinkertaisiakaan ohjelmia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• tuntee ohjelmoinnin peruskäsitteitä kuten muuttujat, ohjausrakenteet ja funktiot
• ymmärtää yksinkertaisten ohjelmien toiminnan
• kykenee lukemaan ja kirjoittamaan yksinkertaista koodia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• tuntee ohjelmoinnin peruskäsitteet kuten muuttujat, ohjausrakenteet, funktiot ja taulukot
• ymmärtää yksinkertaisten ohjelmien toiminnan ja osaa etsiä helppoja virheitä
• kykenee kirjoittamaan yksinkertaisia ohjelmia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• tuntee ohjelmoinnin peruskäsitteet kuten muuttujat, ohjausrakenteet, funktiot
• osaa käyttää joitakin tietorakenteita kuten taulukoita, listoja ja hajautustauluja
• ymmärtää yksinkertaisten ohjelmien toiminnan ja osaa käyttää debuggeria ja virheenhallintaa
• kykenee kirjoittamaan ohjelmia, jotka hyödyntävät edellä olevia kohtia.
Esitietovaatimukset
Tietokoneen peruskäyttötaidot sekä toisen asteen opintojen matematiikan oppimäärä tai vastaavat tiedot ja taidot.
Lisätiedot
Opiskelija tarvitsee oman tietokoneen.