Siirry suoraan sisältöön

Projektin toteutus ja päättäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BP44-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 22.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2023 - 18.06.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Opettajat
Tapani Kilpeläinen
Markku Lindell
Opintojakso
MS00BP44
Toteutukselle MS00BP44-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu lähiopetuspäivien aiheista, niihin liittyvistä yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, julkaisuista ja muusta materiaalista.

Opintojakso on jatkumo Projektin valmistelu ja suunnittelu -opintojaksolle. Opintojaksolla käsiteltävät asiat liittyvät projektin toteutuksen ja päättämisen eri osa-alueisiin kuten projektiryhmän johtamiseen, viestintään, seurantaan, ohjaukseen, raportointiin, riskien- ja muutoksenhallintaan sekä projektista oppimiseen. Projektinhallinnan opintokokonaisuuteen liittyvät opinnot pohjautuvat projektijohtamisen kirjallisuuteen sekä projektijohtamisen kansainvälisiin viitekehyksiin ja standardeihin.

Ryhmätyöprojektin etenemistä raportoidaan ja mahdolliset muutokset projektin sisältöön toteutetaan sovituin muutoksenhallinnan menettelyin. Ryhmä dokumentoi ryhmätyönsä etenemisen ja projektidokumentaatio katselmoidaan vertaiskatselmointina.

Opintojakson yksilötehtävänä on koko opintojakson kattava reflektoiva oppimispäiväkirja.

Opintojakson lähipäivät: 17.2.2023 klo 9.00-16.00 ja 26.5.2023 klo 9.00-16.00.

Ensimmäisessä lähipäivässä perehdytään projektin toteutuksen ja päättämisen osa-alueisiin sekä projektitiimityöskentelyyn alustuksin ja ryhmäharjoituksin.

Toisessa lähipäivässä vedetään yhteen projektihallinnan opintokokonaisuus ja katselmoidaan projektit.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-Johtaa projektikokonaisuutta toteutus- ja päättämisvaiheessa
-Toteuttaa projektiviestinnän ja sidosryhmäjohtamisen käytännössä
-Projektin seurannan, ohjauksen ja raportoinnin menetelmät
-Hallita projektin riskit
-Dokumentoida projektin
-Toteuttaa projektin muutokset hallitusti
-Päättää projektin
-Arvioida kriittisesti projektin toteutuksen ja päättämisen onnistumista

Sisältö

-Projektin toteutusvaiheen johtaminen
-Projektin seuranta, ohjaus ja raportointi
-Riskien hallinta projektin aikana
-Projektin muutoshallinta
-Projektin päättäminen ja projektista oppiminen

Oppimateriaalit

Lähiopetuksessa esitettävän asiantuntija-aineistot koostuvat tyypillisesti opiskelijoille jaettavista PowerPoint -esityksistä.
Kirjallisuutta:
Turner, Rodney, ed. Gower Handbook of Project Management (5th Edition), Farnham, Surrey, GBR: Ashgate Publishing Ltd, 2015.
Snyder, Cynthia. User's Manual to the PMBOK Guide (2nd Edition). Somerset, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2013.
Tomczyk, Catherine A.. Project Manager's Spotlight on Planning. Alameda, CA, USA: Sybex, 2005.
Patel, Vinod N.. Project Management. Jaipur, IND: Oxford Book Co., 2008.
Heagney, Joseph. Fundamentals of Project Management (4th Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Norman, Eric S., Brotherton, Shelly A., and Fried, Robert T.: Work Breakdown Structures: The Foundation for Project Management Excellence. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2011.
Roberts, Paul. Guide to Project Management. London, GBR: Profile Books/The Economist, 2007.
Heldman, Kim. PMP: Project Management Professional Study Guide. Alameda, CA, USA: Sybex, 2004.
Richman, Larry. Successful Project Management (3rd Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.

Opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen
- Oppimistehtävät:
--- Yksilötehtävä
--- Ryhmätehtävä
--- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä
--- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan
- Lähitapaamiset:
--- Tehtävien purku
--- Ryhmätehtävien työstäminen ja esittäminen
--- Workshop-tyyppinen työskentely luokissa
--- Asiantuntijaluennot ja -vierailut (tarvittaessa)
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi

Kansainvälisyys

Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivoja noudattaen. Pedagogisina malleina lähiopetuksessa ja oppimistehtävissä käytetään tutkivaa, aktivoivaa ja ongelmaperusteista oppimista. Osa lähiopetuksesta on opettajien johdattamaa ja ohjaamaa keskustelua. Keskustelujen tavoite on, että opiskelijaryhmän yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.

Suunniteltu työtuntien jakautuminen:
- 9 h ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus
- 80 h ryhmätyö (sisältää itsenäisen opiskelun ja henkilökohtaiseen vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 30 h yksilötehtävä

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Siirry alkuun