Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011606-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2024 - 30.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Arja Keltaniemi
- Jenni Tuominen
- Ryhmät
-
MLIITS23Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2023
- Opintojakso
- 3011606
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 18 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 06.09.2024 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 3011606-3008 |
EDU Ivar 2002
|
To 26.09.2024 klo 09:00 - 16:00 (7 t 0 min) |
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 3011606-3008 |
|
To 24.10.2024 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 3011606-3008 |
EDU_2067
|
To 14.11.2024 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 3011606-3008 |
EDU_2025_2026
Teoriatila avo byod
|
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 integroituu syksyn opintojaksoon palvelu- ja tuotekonseptointi. Palvelu- ja tuotekonseptoinnin teoriaa ja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on konseptointisuunnitelma kehittämisideasta, jossa on kiinnitetty huomiota muutostrendeihin ja sovellettu konseptoinnin ja palvelumuotoilun erilaisia menetelmiä.
Tavoitteet
Opintojaksolla hyödynnetään sekä asiakasymmärrystä, trendejä että kilpailija-analyyseistä saatua tietoa reaalielämän konseptointitehtävässä.
Opiskelija osaa
- soveltaa liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä ja tietoja käytännön kehittämistyöhön
- tehdä vaiheistetun ja aikataulutetun kehittämissuunnitelman
- hyödyntää erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja kehittämisen työkaluja.
Sisältö
- Ideoidaan ja suunnitellaan jonkin palvelun, tuotteen tai toiminnan kehittämistä ja konseptointia
- Miten soveltaa teoriaa käytännön tekemiseen
- Millainen on hyvä kehittämisprojekti
- Miten asettaa realistisia tavoitteita
- Minkälaista viestintää kehittämistehtävä edellyttää
- Miten hyödyntää asiakkaita, työyhteisöä tai muita sidosryhmiä kehittämistyössä
Oppimateriaalit
Tulevaisusuuden ennakointiin, palvelumutoiluun ja konseptointiin liittyvää kirjallisuutta sekä opettajan materiaali.
Opetusmenetelmät
- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat kehittämistehtävälle.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Palvelujen suunnittelussa otetaan kestävän kehityksen periaatteet huomioon YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttömahdollisuudesta sovitaan ohjauskeskustelussa tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = noin 135h opiskelijan työtä.
Kehittämäisidean esittely messuilla jatkotyöstöä varten.
Konseptisuunnitelma palvelun, tuotteen tai prosessin kehittämisestä, jossa hyödynnetty tarkoituksenmukaisia konseptointiin ja palvelumuotoiluun liittyviä työkaluja.
Osallistuminen lähiopetukseen ja itsenäinen työskentely.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kehittämistehtävä hyväksytään suoritetuksi, kunhan kehittämistehtävän molemmat tehtävät on hoidettu tehtäväannon mukaisesti. Tehtäväanto ja tarkemmat arviontikriteerit löytyvät Itslearningistä.
Lähijaksot ovat pakollisia ja niihin edellytetään valmistautumista ja aktiivista osallistumista.
Esitietovaatimukset
1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.
Lisätiedot
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana.