Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen yritystoiminta, markkinointi ja yrittäjyys (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS75-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.07.2023 - 31.08.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.08.2023 - 19.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettajat
Annamari Heikkilä
Ryhmät
PLILOS23A
PLILOS23A
PLILOS23B
PLILOS23B
Opintojakso
KH00BS75
Toteutukselle KH00BS75-3010 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa. Hän osaa käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä ja itse toimia asiakaslähtöisesti.
Opintojakson sisältö
Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Yritysmuodot
Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen
Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
Markkinoinnin kilpailukeinot

Tavoitteet

Opiskelija osaa selostaa yrityksen eri toimintojen tehtävät ja niiden merkityksen osana yrityksen toimintaa ja kannattavuutta. Hän tunnistaa yrityksen keskeiset sidosryhmät ja osaa kuvata niiden näkökulmia yrityksen toimintaan. Hän osaa etsiä ratkaisuja toimivan liikeidean löytämiseen ja menestymismahdollisuuksien selvittämiseen sekä arvioida omia yrittämisen edellytyksiään. Opiskelija osaa kertoa sopivista markkinoinnin kilpailukeinoista tavoiteltujen asiakassegmenttien saavuttamisessa. Hän osaa käyttää oikein yrityselämän keskeisiä käsitteitä ja itse toimia asiakaslähtöisesti.

Sisältö

Yrityksen toimintaympäristö
Liiketoiminnan peruskäsitteitä
Yrityksen perustoiminnot ja ydinprosessit
Yrittäjyys
Yritystoiminnan suunnittelu, käynnistäminen, organisointi ja kehittäminen
Asiakaslähtöisyys ja markkinointi
Markkinoinnin kilpailukeinot

Oppimateriaalit

luennot, opettajan materiaali

Aihepiiriin liittyvä kirjallisuus esim.:

Viitala, Jylhä (2013): Liiketoimintaosaaminen : menestyvän yritystoiminnan perusta.
Martinsuo, Mäkinen, Suomala, Lyly-Yrjänäinen (2016): Teollisuustalous kehittyvässä liiketoiminnassa.
Saarelainen (2013): Kohti menestyvää liiketoimintamallia.
Holopainen (toim., 2017) Yrityksen perustamisopas. Käytännön perustamistoimet.
Rope (2020): Kevytyrittäjyys työelämän muutoksessa.
Luhanka-Aalto (2021): Miten innostua yrittäjyyteen. Yrittäjäpolun ilot, opit, unelmat ja yllätykset.

Opetusmenetelmät

Lähiopetusta 2 tuntia, 1-2 kertaa/viikko, 18 opetuskertaa (katso tarkemmat aikataulut Lukkarikoneesta)

Kurssilla luento-opetusta, tuntitehtäviä ja liiketoimintasuunnitelman laatiminen yksilö- tai ryhmätyönä

Aktiivinen osallistuminen kurssin tunneille

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan kurssin alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tuntitehtävien suorittaminen 15%, liiketoimintasuunnitelma 35%, essee omasta oppimisesta (oppimispäiväkirja) 20% ja tentti 30% arvosanasta

Siirry alkuun