Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen / Early Childhood Education Activities and Tutoring Children (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA81-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.10.2023 - 12.02.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
12.02.2024 - 11.03.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 26 - 35
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Tiina Suni
- Kaija Penttala
- Ryhmät
-
PSOSTK22Sosionomi (AMK), Turku, K22
-
PSOSTS22Sosionomi (AMK), Turku, S22
-
PSOSS22ENDegree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
- Opintojakso
- TH00CA81
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Teaching on Mondays, weeks 7-11
Teaching in English at Salo campus
Mon 12.2.2024 10:15 - 14:30 (KP)
- Course info and study assignments
- Planning and tutoring child-oriented activities in different areas of learning
- Music & drama as pedagogical methods
Mon 19.2.2024 9:00 - 14:30
- Independent work on study assignment
Mon 26.2.2024 9:00 - 14:30 (TS)
- Play at different ages
- Literature as pedagogic method
- Creative exercises
Mon 4.3.2024 10:15 - 13:45 (KP)
- The combination of education, teaching and care, full-time pedagogy and tutoring interaction
- Discussion on reflection assignment
Mon 11.3.2024 9:30 - 12:00 (TS & KP)
- Reflection on study assignment videos, course end and feedback
Tavoitteet
• ymmärrät leikin ja leikkiympäristöjen merkityksen sekä leikin ohjaamisen lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen perustana
• osaat havainnoida ja dokumentoida lapsen leikkiä
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaa alle ja yli kolmevuotiaille huomioiden lasten osallisuuden
• tunnet lapsiryhmän ohjaamisen periaatteita
• ymmärrät arkitoiminnan merkityksen lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen tukemisessa
Sisältö
• leikki eri ikävaiheissa
• alle ja yli kolmevuotiaiden lasten toiminnan erityspiirteet
• lapsilähtöisen toiminnan suunnittelu ja ohjaaminen eri oppimisen alueilla
• kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus, kokopäiväpedagogiikka, ohjausvuorovaikutus
• leikin havainnointi- ja dokumentointitavat
Oppimateriaalit
Backman-Norda, P., Staffansb, E. & Nybackc , M-H. 2023. The storycrafting method: A systematic review. Journal of Early Childhood Education Research Volume 12, Issue 2, 2023, 34–50
https://doi.org/10.58955/jecer.v12i2.117886
Gallagher, J. & Sayre, N.E. 2014. Movement and Music: Developing Activities for Young Children. NJ: Pearson Publishing.
Karlsson, L. (2003). Sadutus: avain osallistavaan toimintakulttuuriin. (Opetus 2000). PS-kustannus.
Karlsson, L. (2014) Storycrafting - The key to the dialogical sharing culture. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karvonen, P., Ukkonen-Mikkola, T., Fenyvesi, K., Salonen, M., Erkkilä, P., Laine, E., Storgård, E. (2022). Playful learning in early childhood education in Finland. Otava Publishing Company Ltd.
Ruokonen, I., Tervaniemi, M. & Reunamo, J. (2021): The significance of music in early childhood education and care of toddlers in Finland: an extensive observational study, Music Education Research, DOI: 10.1080/14613808.2021.1965564
https://doi.org/10.1080/14613808.2021.1965564
Opetusmenetelmät
Individual work, pair work, group work
Literature-based, lecture-based and learning assignment-based work
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Contact teaching and reflection assignment 1,5 ECTS
Study assignment in pairs: planning, implementing, evaluating and reporting pedagogic activity in daycare 3,5 ECTS
- First submission 11.3.2024
- Second submission 25.3.2024
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.
Lisätiedot
Presence in contact teaching is mandatory. In case of absence, compensative assignment must be completed (instructions in Itslearning). Max. absence is 50 % of the contact teaching.
Changes are possible.