Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia (4 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CL16-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.01.2024 - 14.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
08.01.2024 - 03.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kuntoutus ja suun terveys
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 35
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
- Opettajat
- Pirjo Pennanen
- Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Ryhmät
-
MFYSIK24Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24
- Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- Opintojakso
- TH00CL16
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 03.05.2024 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Tentti, Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia TH00CL16-3003 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
To 23.05.2024 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Tentti, Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia TH00CL16-3003 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
To 06.06.2024 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia: tentin 2 uusinta |
ICT_B2035
Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Tutustu Opintojakson tiedoissa opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin.
Opintojakso toteutuu monimuotoisesti; ennakkotehtävin, luentotallenteiden ja lähiopetuksen keinoin. Peruslogiikka toistuu jatkuvasti samanlaisena; opiskelija tutustuu ensin itsenäisesti käsiteltävään teemaan ja tekee siihen liittyvät ennakkotehtävät. Tämän rinnalla itsenäisesti opiskelija katsoo teemaan liittyvän luentotallenteen. Lähitapaamisina toteutuu seuraavan vaiheen opiskelu, jossa hyödynnetään edelleen saman teeman opiskeluun anatomisia malleja, videoita jne.
Opiskelussa edellytetään itsenäistä, aktiivista ja jatkuvaa työskentelyotetta. Opiskelijat ovat itse vastuullisia etsimään ja valitsemaan omaa oppimistaan tukevat menetelmät opiskeluunsa.
Ennakkotehtävä orientaatiotunnille: Mieti itsenäisesti vastaukset kysymyksiin:
1. Mitä tiedän jo etukäteen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiasta? Millaisia odotuksia ja tavoitteita minulla on opintojakson suhteen?
2. Mihin fysioterapeutti tarvitsee anatomiaa ja fysiologiaa? Millä tasolla anatomia pitää mielestäni osata?
3. Miten opin? Mitä oppimisen tietämys sanoo tästä?
Tarkempi toteussuunnitelma löytyy lähempänä opintojakson aloitusta opintojakson ITS -alustalta, Tervetuloa opintojaksolle -teeman alta.
Opintojakso etenee teemoittain:
1. Orientaatio anatomian opiskeluun
2. Vartalon luinen ja lihaksinen anatomia
3. Alaraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia
4. Yläraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia
Tavoitteet
Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet ja niiden toimintojen periaatteet:
- kuvata nivelen rakenteen ja toiminnan yleisesti ja nivelkohtaisesti
- selittää lihasten origot ja insertiot sekä funktiot
Sisältö
Anatomian termistöä, kudokset, liikesuunnat ja tasot. Kehon luiset rakenteet, nivelet, nivelen lisärakenteet sekä sen passiivinen ja aktiivinen tuki. Lihasten origot, insertiot, funktiot yksittäin ja ryhminä nivelen tietyn liikesuunnan kannalta
Oppimateriaalit
Opintojaksolla voi olla käytössä monia eri anatomian materiaaleja. Huolehdi, että materiaali käyttää latinankielisiä nimiä rakenteista
Opettajan materiaaleissa käytössä
Putz Reinhard; Pabst Reinhard (2009). Sobotta Atlas of human anatomy English/Latin Single Volume Edition.
• Myös uudemmat (ja vanhemmatkin)painokset käyvät; esim. uusimmat 15. painoksesta ylöspäin on koottu kolmen kirjan paketiksi, joista opintojaksolla käytetään erityisesti osaa General anatomy and Musculoskeletal system
Manuaalinen tutkiminen ja pehmytkudoskäsittelyn perusteet -opintojaksolla loppukeväästä on käytössä myös
Muscolino 2019. Anatomia ja palpaatio tai
Biel 2022. Reittiopas ihmiskehoon (josta löytyy myös tehtäväkirja)
Tukimateriaali oman oppimistyylin ja -strategioiden mukaan:
Visible Body -tietokanta (Ovid-tietokannat)
Esim. Moore, Dalley 2006 (tai uudempi). Clinically oriented anatomy.
Hervonen A. 2004. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia. Tampere; Lääketieteellinen oppimateriaalikustantamo.
Hokkanen, Vierimaa 2019. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia, opiskelukirja. Helsinki, SanomaPro Oy.
Muu omavalintainen tukimateriaali
ITS -alustan oppimateriaali
Opetusmenetelmät
Monimuotoiset oppimismenetelmät; itsenäinen opiskelu, luentotallenteet, anatomian mallien avulla opiskelu, erilaiset videot, osaamista testaavat tehtävät, opiskelijan omaa oppimista tukevat omat menetelmät. Sovellamme Flipped learning ajattelua; ennen jokaista luentotallenteen katsomista opiskelija tekee ennakkotehtävän, joka käydään läpi luentotallenteena. Lisäksi opintojaksolla on pienryhmätapaamisia, joissa opiskellaan anatomiaa kolmiulotteisena erilaisten mallien avulla muutaman opiskelijan ryhmässä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Löytyvät opintojakson ITS -alustalta
Kansainvälisyys
Flipped learning, sosiokonstruktivismi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Erityisesti kiintiö -opiskelijoiden (avoimen AMK:n ja toisen asteen yhteistyön opiskelijat) osalta opintojakso on mahdollilsta suorittaa verkkokurssimaisesti itsenäisesti edeten. Vain tentti pitää tehdä paikan päällä valvotusti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Itsenäisinä oppimistehtävinä ennakkotehtävät ennen jokaista teemaa.
Arvioitavina oppimistehtävinä on teema-alueisiin Vartalo, alaraaja ja yläraaja liittyviä sähköisiä oppimistehtäviä, jotka pitää tehdä ja saada hyväksytysti läpi. Hyväksytyn raja on 50% pisteistä.
Opintojakson numeerinen arviointi perustuu essee-tyyppiseen tenttiin.
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja
Lisätiedot
LISÄTIETOJA:
Avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 5 opiskelijalle
Toisen asteen yhteistyö koskee sopimusten mukaisesti
- TYA -oppilaitos Oy: / Turun Hierojakoulun kiintiöpaikka -opiskelijoita (5 opiskelijaa)