Siirry suoraan sisältöön

Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL16-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.01.2024 - 14.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 03.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja suun terveys
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Pirjo Pennanen
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
MFYSIK24
Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K24
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
TH00CL16

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 6 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 03.05.2024 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Tentti, Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia TH00CL16-3003
ICT_B1041_Omega OMEGA
To 23.05.2024 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Tentti, Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia TH00CL16-3003
EDU_2030 Evert muunto byod
To 06.06.2024 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia: tentin 2 uusinta
ICT_B2035 Fysikaalisen terapian ja lastahoidontila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tutustu Opintojakson tiedoissa opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin.

Opintojakso toteutuu monimuotoisesti; ennakkotehtävin, luentotallenteiden ja lähiopetuksen keinoin. Peruslogiikka toistuu jatkuvasti samanlaisena; opiskelija tutustuu ensin itsenäisesti käsiteltävään teemaan ja tekee siihen liittyvät ennakkotehtävät. Tämän rinnalla itsenäisesti opiskelija katsoo teemaan liittyvän luentotallenteen. Lähitapaamisina toteutuu seuraavan vaiheen opiskelu, jossa hyödynnetään edelleen saman teeman opiskeluun anatomisia malleja, videoita jne.

Opiskelussa edellytetään itsenäistä, aktiivista ja jatkuvaa työskentelyotetta. Opiskelijat ovat itse vastuullisia etsimään ja valitsemaan omaa oppimistaan tukevat menetelmät opiskeluunsa.


Ennakkotehtävä orientaatiotunnille: Mieti itsenäisesti vastaukset kysymyksiin:
1. Mitä tiedän jo etukäteen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiasta? Millaisia odotuksia ja tavoitteita minulla on opintojakson suhteen?
2. Mihin fysioterapeutti tarvitsee anatomiaa ja fysiologiaa? Millä tasolla anatomia pitää mielestäni osata?
3. Miten opin? Mitä oppimisen tietämys sanoo tästä?

Tarkempi toteussuunnitelma löytyy lähempänä opintojakson aloitusta opintojakson ITS -alustalta, Tervetuloa opintojaksolle -teeman alta.

Opintojakso etenee teemoittain:
1. Orientaatio anatomian opiskeluun
2. Vartalon luinen ja lihaksinen anatomia
3. Alaraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia
4. Yläraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia

Tavoitteet

Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
- selittää tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet ja niiden toimintojen periaatteet:
- kuvata nivelen rakenteen ja toiminnan yleisesti ja nivelkohtaisesti
- selittää lihasten origot ja insertiot sekä funktiot

Sisältö

Anatomian termistöä, kudokset, liikesuunnat ja tasot. Kehon luiset rakenteet, nivelet, nivelen lisärakenteet sekä sen passiivinen ja aktiivinen tuki. Lihasten origot, insertiot, funktiot yksittäin ja ryhminä nivelen tietyn liikesuunnan kannalta

Oppimateriaalit

Opintojaksolla voi olla käytössä monia eri anatomian materiaaleja. Huolehdi, että materiaali käyttää latinankielisiä nimiä rakenteista

Opettajan materiaaleissa käytössä
Putz Reinhard; Pabst Reinhard (2009). Sobotta Atlas of human anatomy English/Latin Single Volume Edition.
• Myös uudemmat (ja vanhemmatkin)painokset käyvät; esim. uusimmat 15. painoksesta ylöspäin on koottu kolmen kirjan paketiksi, joista opintojaksolla käytetään erityisesti osaa General anatomy and Musculoskeletal system

Manuaalinen tutkiminen ja pehmytkudoskäsittelyn perusteet -opintojaksolla loppukeväästä on käytössä myös
Muscolino 2019. Anatomia ja palpaatio tai
Biel 2022. Reittiopas ihmiskehoon (josta löytyy myös tehtäväkirja)


Tukimateriaali oman oppimistyylin ja -strategioiden mukaan:
Visible Body -tietokanta (Ovid-tietokannat)
Esim. Moore, Dalley 2006 (tai uudempi). Clinically oriented anatomy.
Hervonen A. 2004. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia. Tampere; Lääketieteellinen oppimateriaalikustantamo.
Hokkanen, Vierimaa 2019. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia, opiskelukirja. Helsinki, SanomaPro Oy.
Muu omavalintainen tukimateriaali

ITS -alustan oppimateriaali

Opetusmenetelmät

Monimuotoiset oppimismenetelmät; itsenäinen opiskelu, luentotallenteet, anatomian mallien avulla opiskelu, erilaiset videot, osaamista testaavat tehtävät, opiskelijan omaa oppimista tukevat omat menetelmät. Sovellamme Flipped learning ajattelua; ennen jokaista luentotallenteen katsomista opiskelija tekee ennakkotehtävän, joka käydään läpi luentotallenteena. Lisäksi opintojaksolla on pienryhmätapaamisia, joissa opiskellaan anatomiaa kolmiulotteisena erilaisten mallien avulla muutaman opiskelijan ryhmässä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Löytyvät opintojakson ITS -alustalta

Kansainvälisyys

Flipped learning, sosiokonstruktivismi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Erityisesti kiintiö -opiskelijoiden (avoimen AMK:n ja toisen asteen yhteistyön opiskelijat) osalta opintojakso on mahdollilsta suorittaa verkkokurssimaisesti itsenäisesti edeten. Vain tentti pitää tehdä paikan päällä valvotusti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäisinä oppimistehtävinä ennakkotehtävät ennen jokaista teemaa.

Arvioitavina oppimistehtävinä on teema-alueisiin Vartalo, alaraaja ja yläraaja liittyviä sähköisiä oppimistehtäviä, jotka pitää tehdä ja saada hyväksytysti läpi. Hyväksytyn raja on 50% pisteistä.

Opintojakson numeerinen arviointi perustuu essee-tyyppiseen tenttiin.

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Lisätiedot

LISÄTIETOJA:

Avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 5 opiskelijalle

Toisen asteen yhteistyö koskee sopimusten mukaisesti
- TYA -oppilaitos Oy: / Turun Hierojakoulun kiintiöpaikka -opiskelijoita (5 opiskelijaa)

Siirry alkuun