Siirry suoraan sisältöön

Ideointimenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BX12-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
09.12.2023 - 07.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiateollisuus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 25
Koulutus
Konetekniikan koulutus
Opettajat
Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
KMMMODIdeointiKonseptointiJaPrototypointi
KMM Ideointi, konseptointi ja prototypointi
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
TE00BX12

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 08.04.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Ideointimenetelmät TE00BX12-3007
EDU_2003 Erik muunto byod
Ma 15.04.2024 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
Ideointimenetelmät TE00BX12-3007
EDU_2003 Erik muunto byod
Ma 22.04.2024 klo 11:00 - 15:00
(4 t 0 min)
Ideointimenetelmät TE00BX12-3007
EDU_K1075 Co-design Space
Ma 29.04.2024 klo 10:00 - 14:00
(4 t 0 min)
Ideointimenetelmät TE00BX12-3007
EDU_2003 Erik muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opiskelija osaa käyttää luovan ideoinnin menetelmiä sekä soveltaa kokonaisvaltaista ja käyttäjälähtöistä muotoilullista ajattelua uusien suunnittelumahdollisuuksien etsimisessä.

Luovuus
Megatrendit ja skenaariot
Visioiva konseptointi
Ideoinnin menetelmät
Prototypointi ideoinnissa

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää luovan ideoinnin menetelmiä sekä soveltaa kokonaisvaltaista ja käyttäjälähtöistä muotoilullista ajattelua uusien suunnittelumahdollisuuksien etsimisessä.

Sisältö

Moduuli muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Luovan ideoinnin menetelmät

Oppimateriaalit

https://sitra.fi
https://media.sitra.fi/2019/01/07145732/heikot-signaalit-tulevaisuuden-avartajina.pdf
Keinonen, Turkka & Jääskö, Vesa. (2003) Tuotekonseptointi. Teknologiateollisuus ry. Helsinki.
Kokkonen, Ville et al. (2005) Visioiva tuotekonseptointi: työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Teknologiateollisuus ry. Hollola.
Dorst, Kees, 2016: Frame innovation - Create new thinking by Design (e-book)
Sanders, Stappers. (2014) Convivial Toolbox – Generative Research for the front end of Design. BIS Publisher.
Curedale. (2013) 50 Brainstorming Methods for team and individual ideation. Design Community Collage Inc.

Muuta kirjallisuutta
Milton, Rodgers. (2013) Research methods for product design. Laurence King Publishing.
Crucq-Toffolo, Knitel. (2016) Concept code – How to create meaningful concepts. BIS Publisher.
VanPatter, Pastor. (2016) Innovation methods mapping. Humantific Publishing.
Phillips. (2012) Creating the perfect design brief – How to manage design for strategic advantage. Allworth Press.
Liedtka, King, Bennett. (2013) Solving Problems with Design Thinking, 2013. Columbia University Press.
Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg. (2019) Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Satu Miettinen (toim.). (2021) Muotoilun avaimet älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiateollisuus

Opetusmenetelmät

Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen
Harjoitustyöt ja projektityö
Itsenäinen ja ohjattu työskentely
Yksilö- ja pienryhmätehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

Innovaatiopedagogiikka
Oppimisalustana itsLearning

Opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä.
Kestävä kehitys ja vastuullisuus voivat olla osana opintojakson harjoitustehtäviä ja projekteja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoitustyöt
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
1op = 27h opiskelijantyötä, 5 op = 135h opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta työjärjestyksen mukaisesti sekä itsenäisestä opiskelusta.

Siirry alkuun