Ideointimenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BX12-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
09.12.2023 - 07.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
08.01.2024 - 30.04.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Teknologiateollisuus
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 25
- Koulutus
- Konetekniikan koulutus
- Opettajat
- Mervi Vuolas
- Vastuuopettaja
- Mervi Vuolas
- Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Ryhmät
-
KMMMODIdeointiKonseptointiJaPrototypointiKMM Ideointi, konseptointi ja prototypointi
- Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- Opintojakso
- TE00BX12
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 16 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 08.04.2024 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Ideointimenetelmät TE00BX12-3007 |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Ma 15.04.2024 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Ideointimenetelmät TE00BX12-3007 |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Ma 22.04.2024 klo 11:00 - 15:00 (4 t 0 min) |
Ideointimenetelmät TE00BX12-3007 |
EDU_K1075
Co-design Space
|
Ma 29.04.2024 klo 10:00 - 14:00 (4 t 0 min) |
Ideointimenetelmät TE00BX12-3007 |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opiskelija osaa käyttää luovan ideoinnin menetelmiä sekä soveltaa kokonaisvaltaista ja käyttäjälähtöistä muotoilullista ajattelua uusien suunnittelumahdollisuuksien etsimisessä.
Luovuus
Megatrendit ja skenaariot
Visioiva konseptointi
Ideoinnin menetelmät
Prototypointi ideoinnissa
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää luovan ideoinnin menetelmiä sekä soveltaa kokonaisvaltaista ja käyttäjälähtöistä muotoilullista ajattelua uusien suunnittelumahdollisuuksien etsimisessä.
Sisältö
Moduuli muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Luovan ideoinnin menetelmät
Oppimateriaalit
https://sitra.fi
https://media.sitra.fi/2019/01/07145732/heikot-signaalit-tulevaisuuden-avartajina.pdf
Keinonen, Turkka & Jääskö, Vesa. (2003) Tuotekonseptointi. Teknologiateollisuus ry. Helsinki.
Kokkonen, Ville et al. (2005) Visioiva tuotekonseptointi: työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Teknologiateollisuus ry. Hollola.
Dorst, Kees, 2016: Frame innovation - Create new thinking by Design (e-book)
Sanders, Stappers. (2014) Convivial Toolbox – Generative Research for the front end of Design. BIS Publisher.
Curedale. (2013) 50 Brainstorming Methods for team and individual ideation. Design Community Collage Inc.
Muuta kirjallisuutta
Milton, Rodgers. (2013) Research methods for product design. Laurence King Publishing.
Crucq-Toffolo, Knitel. (2016) Concept code – How to create meaningful concepts. BIS Publisher.
VanPatter, Pastor. (2016) Innovation methods mapping. Humantific Publishing.
Phillips. (2012) Creating the perfect design brief – How to manage design for strategic advantage. Allworth Press.
Liedtka, King, Bennett. (2013) Solving Problems with Design Thinking, 2013. Columbia University Press.
Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg. (2019) Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Satu Miettinen (toim.). (2021) Muotoilun avaimet älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiateollisuus
Opetusmenetelmät
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen
Harjoitustyöt ja projektityö
Itsenäinen ja ohjattu työskentely
Yksilö- ja pienryhmätehtävät
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
Innovaatiopedagogiikka
Oppimisalustana itsLearning
Opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä.
Kestävä kehitys ja vastuullisuus voivat olla osana opintojakson harjoitustehtäviä ja projekteja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoitustyöt
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
1op = 27h opiskelijantyötä, 5 op = 135h opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta työjärjestyksen mukaisesti sekä itsenäisestä opiskelusta.