Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3011606-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Jenni Tuominen
- Anja Boxberg
- Ryhmät
-
MLIITS24Liiketalouden monimuotokoulutus, syksy 2024
- Opintojakso
- 3011606
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Liiketoiminnan kehittämistehtävä 1 integroituu syksyn opintojaksoon palvelu- ja tuotekonseptointi. Palvelu- ja tuotekonseptoinnin teoriaa ja työkaluja sovelletaan kehittämistehtävässä. Kehittämistehtävän lopputulemana on konseptointisuunnitelma kehittämisideasta, jossa on kiinnitetty huomiota muutostrendeihin ja sovellettu konseptoinnin ja palvelumuotoilun erilaisia menetelmiä.
Tavoitteet
Opintojaksolla hyödynnetään sekä asiakasymmärrystä, trendejä että kilpailija-analyyseistä saatua tietoa reaalielämän konseptointitehtävässä.
Opiskelija osaa
- soveltaa liiketoiminnan kehittämisen menetelmiä ja tietoja käytännön kehittämistyöhön
- tehdä vaiheistetun ja aikataulutetun kehittämissuunnitelman
- hyödyntää erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja kehittämisen työkaluja.
Sisältö
- Ideoidaan ja suunnitellaan jonkin palvelun, tuotteen tai toiminnan kehittämistä ja konseptointia
- Miten soveltaa teoriaa käytännön tekemiseen
- Millainen on hyvä kehittämisprojekti
- Miten asettaa realistisia tavoitteita
- Minkälaista viestintää kehittämistehtävä edellyttää
- Miten hyödyntää asiakkaita, työyhteisöä tai muita sidosryhmiä kehittämistyössä
Oppimateriaalit
Tulevaisusuuden ennakointiin, palvelumutoiluun ja konseptointiin liittyvää kirjallisuutta sekä opettajan materiaali.
Opetusmenetelmät
- Ideointimenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa
- Opiskelijan aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto
- Oman työn kehittäminen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat kehittämistehtävälle.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely ja ohjauskeskustelut opintojaksosta vastaavan ohjaajan kanssa.
Palvelujen suunnittelussa otetaan kestävän kehityksen periaatteet huomioon YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttömahdollisuudesta sovitaan ohjauskeskustelussa tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = noin 135h opiskelijan työtä.
Kehittämäisidean esittely messuilla jatkotyöstöä varten.
Konseptisuunnitelma palvelun, tuotteen tai prosessin kehittämisestä, jossa hyödynnetty tarkoituksenmukaisia konseptointiin ja palvelumuotoiluun liittyviä työkaluja.
Osallistuminen lähiopetukseen ja itsenäinen työskentely.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Kehittämistehtävä hyväksytään suoritetuksi, kunhan kehittämistehtävän molemmat tehtävät on hoidettu tehtäväannon mukaisesti.
Tehtäväanto ja tarkemmat arviontikriteerit löytyvät Itslearningistä.
Lähijaksot ovat pakollisia ja niihin edellytetään valmistautumista ja aktiivista osallistumista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämäisidean esittely messuilla jatkotyöstöä varten.
Konseptisuunnitelma palvelun, tuotteen tai prosessin kehittämisestä, jossa hyödynnetty tarkoituksenmukaisia konseptointiin ja palvelumuotoiluun liittyviä työkaluja.
Lähijaksot ovat pakollisia ja niihin edellytetään valmistautumista ja aktiivista osallistumista.
Osallistuminen ja aktiivisuus lähijaksoilla voi vaikuttaa arvosanaan.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut opintojakson tehtäviä ajallaan.
Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.
Tuotokset sisältävät suoraan netistä tai eri lähteistä suoraan kopioitua tekstiä tai tekoälyn tuottamaa tekstiä (plagiointi).
Lähteiden ja tekoälyn käyttö tehtävissä vastoin kurssin sääntöjä. (Tekoälyn hyödyntäminen salittu ideoinnissa, mutta tekstin tuottamisessa kielletty.)
Esitietovaatimukset
1. vuoden liiketalouden opinnot tulee olla suoritettu.
Lisätiedot
Yhteydenotot sähköpostilla
anja.boxberg@turkuamk.fi
jenni.m.tuominen@turkuamk.fi
Oppimisalustana Itslearning.