Muotoiluajattelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BX15-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2024 - 06.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
04.03.2025 - 30.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 7 - 50
- Koulutus
- Konetekniikan koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
- Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
- Opettajat
- Tarmo Karhu
- Ryhmät
-
OSMUOTS24Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
-
DMUOTS24Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
- Opintojakso
- TE00BX15
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 05.03.2025 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Muotoiluajattelu TE00BX15-3005 |
|
To 20.03.2025 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Muotoiluajattelu TE00BX15-3005 |
|
To 27.03.2025 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Muotoiluajattelu TE00BX15-3005 |
|
To 10.04.2025 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Muotoiluajattelu TE00BX15-3005 |
|
Ke 23.04.2025 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Muotoiluajattelu TE00BX15-3005 |
|
To 08.05.2025 klo 17:30 - 20:00 (2 t 30 min) |
Muotoiluajattelu TE00BX15-3005 |
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Muotoiluajattelun teoreettinen pohja
- Johdannot
- Kirjallisen aineiston lukeminen ja reflektointi (lukupiiri)
Käytäntöön soveltaminen
- Oman elämän muotoilu
- Palvelumuotoilun projekteihin kytkeytyminen, tulevaisuuden mahdollisuuksien muotoilu (visioiva konseptointi)
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija tuntee muotoiluajattelun erilaisia määritelmiä, osaa myös omin sanoin määritellä muotoiluajattelun lähtökohdat, soveltaa näkökulmaa ja eri menetelmiä haasteisiin eri aloilla osana monialaista tiimiä.
Sisältö
Muotoiluajattelu on tapa tarkastella, nähdä aistia maailmaa.
Muotoiluajattelu ymmärrettäväksi tekemisenä ja merkityksellisyyden luojana.
Muotoiluajattelu 5 op opintojakso sopii kaikille, jotka haluavat oppia kokonaisvaltaisen, inhimillisen ja kokeilevan lähestymistavan hyödyntämistä erilaisissa ammatillisissa haasteissa.
Opintojakso rakentuu Johdannosta ja neljästä pääteemasta (4K)
1. Kokonaisuus
2. Kokemus
3. Kokeilu
4. Konseptointi
Jokainen teema sisältää tehtäviä, jotka rakentavat ymmärrystä edellisen päälle.
Oppimateriaalit
Yhteinen lukuaineisto
- Brown, T. 2019. Change by design: how design thinking transforms organizations and inspires innovation.
- Design Thinking – engage, ideate, innovate (CalSoft_DT_guide -pdf Itslearning-alustalla)
- Clatworthy, S. 2017. Service Design Thinking.(Chapter11-servicedesignthinking -pdf Itslearning-alustalla)
https://www.researchgate.net/publication/322733238_Service_design_thinking
- An Introduction to Design Thinking, PROCESS GUIDE (dschool_designthinking_introduction -pdf Itslearning-alustalla)
- Burnett, Bill; Evans, David, 2016: Designing Your Life, How to build a well-lived, joyful life
- Burnett, Bill; Evans, David, 2020: Designing Your Work Life, How to thrive and find happiness at work
Lisämateriaali
- Cross, N. 2011. Design Thinking
- Miettinen, S. (toim.). 2014. Muotoiluajattelu.
- Miettinen, S. (toim.) 2021: Muotoilun avaimet älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen.
- Raami, A. 2020. Intuitio3: Yhteys mahdottomaan ratkaisuun.
- Valtonen, A. & Nikkinen, P (toim.) 2022: Muotoilulla muutokseen, Kehitystyön uudet mahdollisuudet
- VanPatter, GK; Pastor, E. 2016. Innovation Methods Mapping, De-mystifying 80+ years of innovation process design.
- VanPatter, GK; Pastor, E.; Jones, P. 2020 Rethinking Design Thinking: Making sense of the future that has already arrived.
- Tolle, Echard, 1997: Läsnäolon voima, Tie henkiseen heräämiseen
Opetusmenetelmät
Johdantoluennot, yhteisoppiminen, itsenäinen opiskelu ja reflektointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä
Kansainvälisyys
Kestävä kehitys kytketään osaksi muotoiluajattelua johdannossa ja lukupiiriaineistossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työhön sisältyy lähi- ja etäohjauskertojen lisäksi itsenäistä ohjattua opiskelua. Ohjaavana määrittelynä 1 op = 27h opiskelijan työtä.
Lisätiedot
Itslearning