Liiketoiminnan kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CX66-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.07.2025 - 08.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 09.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Loimaa
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Janne Granfors
- Minna Björkberg-Suominen
- Ryhmät
-
PLIILS24ELiiketalous, erillishaku, Loimaa, S24
- Opintojakso
- KH00CX66
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla teoria ja käytäntö linkittyvät vahvasti toisiinsa. Opintojaksolla analysoidaan nykyistä ja tulevaisuuden kilpailu- ja toimintaympäristöä sekä ideoidaan ja suunnitellaan asiakas- ja tulevaisuuslähtöisiä tuote-, palvelu- ja/tai prosessikonsepteja. Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä, jossa hyödynnetään sekä asiakasymmärrystä, trendejä että kilpailija-analyyseistä saatua tietoa reaalielämän konseptointitehtävässä.
- Miten kilpailevien yritysten tuntemusta voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä?
- Millaisia kehitystrendejä on havaittavissa?
- Miten tulevaisuuden tutkimusta voidaan hyödyntää kehittämistyössä?
- Millaisia työkaluja käytetään liiketoiminnan kehittämisessä?
- Mitä innovointimenetelmiä on olemassa ja miten niitä voi käyttää?
- Miten ideoista kehitetään konsepti?
- Miten asiakastuntemusta lisätään?
- Millaista on asiakaslähtöinen tuotekehitys?
Tavoitteet
Opintojaksolla analysoidaan nykyistä ja tulevaisuuden kilpailu- ja toimintaympäristöä sekä ideoidaan ja suunnitellaan asiakas- ja tulevaisuuslähtöisiä tuote-, palvelu- ja/tai prosessikonsepteja. Opintojaksolla tehdään kehittämistehtävä, jossa hyödynnetään sekä asiakasymmärrystä, trendejä että kilpailija-analyyseistä saatua tietoa reaalielämän konseptointitehtävässä.
Opiskelija osaa
- analysoida kilpailijoita ja hyödyntää löydöksiä kehittämistyössä
- soveltaa erilaisia liiketoiminnan kehittämismenetelmiä
- kuvata tulevaisuuden trendejä
- käyttää erilaisia ideointimenetelmiä
- kerätä asiakastarpeita
- laajentaa ideakuvauksen konseptiksi
Sisältö
- Miten kilpailevien yritysten tuntemusta voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä?
- Millaisia kehitystrendejä on havaittavissa?
- Miten tulevaisuuden tutkimusta voidaan hyödyntää kehittämistyössä?
- Millaisia työkaluja käytetään liiketoiminnan kehittämisessä?
- Mitä innovointimenetelmiä on olemassa ja miten niitä voi käyttää?
- Miten ideoista kehitetään konsepti?
- Miten asiakastuntemusta lisätään?
- Millaista on asiakaslähtöinen tuotekehitys?
Oppimateriaalit
Its-alustalla jaettava oppimateriaali
Opetusmenetelmät
- Pienryhmätyöskentelyä
- Ideointimenetelmät
- Kirjapiirit
- Erilaiset menetelmät/työkalut konseptisuunnittelussa sekä palvelumuotoilussa
- Opiskelijan aktiivisuus ja aloitteellinen toiminta
- Itsenäinen tiedon haltuunotto, yksilötehtävät
- Itse- ja vertaisarviointi
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovatiivinen pedagogiikka; innovatiivinen ja asiakaslähtöinen kehittämistapa opintojakson tehtävissä kestävä kehitys huomioiden.
Lähiopetusta sekä itsenäistä työskentelyä ja pienryhmätyöskentelyä. Itsiä hyödynnetään oppimisalustana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 70 h
Kotitehtävät 40 h
Kehittämistehtävä (sisältää raportin sekä esityksen) 135 h
Pienryhmäkohtainen kirjaesitelmä 25 h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämistehtävä (sisältää raportin sekä esityksen)
Pienryhmäkohtainen kirjaesitelmä
Osallistuminen lähiopetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn
Tehtävänantojen mukaisten kotitehtävien tekeminen; kotitehtävien palauttamatta jättäminen tai myöhässä palauttaminen vaikuttaa arvosanaan alentavasti.
Hylätty (0)
Vähäinen osallistuminen lähiopetukseen.
Tehtäväpalautuksia tekemättä, tehtävissä ei ole käytetty lainkaan tietoperustaa tai tehtävät eivät vastaa tehtäväantoa.
Ideointivaiheessa tekoälyn hyödyntäminen sallittu (myös kuvat sallittu), mutta kielletty tekstin tuottamisessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, mutta ei ole aktiivinen tai aloitteellinen.
• Opiskelijan tietoperusta vähäistä (ei käytä paljon lähteitä) eikä sovella opittua tietoa.
• Opiskelija saavuttaa vain osan osaamistavoitteista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• Opiskelija toimii itsenäisesti ja aktiivisesti myös pienryhmässä.
• Tehtävien tekeminen on selkeästi tavoitteellista sekä kehityshakuista.
• Tietoperustan valinta ja soveltaminen on monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
• Tehtävien esittäminen on loogista ja selkeää.
• Tehtävissä on hyödynnetty kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• Opiskelija osaa soveltaa tietoperustaa ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
• Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
• Tehtävät osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
• Työskentely on innovatiivista ja aktiivista.
• Työskentely on dialogista ja kaikkien osaamista kehittävää.
Lisätiedot
Itslearning ja sähköposti