Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00CY23-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
17.05.2024 - 22.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 84
- Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
- Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
- Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
- Opettajat
- Heli Aramo-Immonen
- Terhi Raittila
- Kaisa Sorsa
- Ryhmät
-
YSPLIS24Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
-
YPROTK24Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
-
YPROIK24Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
- Opintojakso
- MS00CY23
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 30.09.2024 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00BP42-3029, MS00CY23-3001 |
Online
|
Ma 07.10.2024 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3001 |
Online
|
Ma 28.10.2024 klo 09:00 - 12:15 (3 t 15 min) |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00BP42-3019, MS00CY23-3001 |
Online
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtäviä, jotka ovat opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa oppimisalustalla (ITS-Learning) 15.9.2024 ja ne palautetaan oppimisalustan tehtävänantoihin ennen tehtävän aihealueen opetuspäivää.
Opintojakson lähipäivät/opetuspäivät toteutetaan online (Zoom/Teams osoite ilmoitetaan ITS alustalla) :
30.9.2024 9-12.15
7.10.2024 9-12.15
28.10.2024 9-12.15
Lisäksi 4x 1h osallistuminen opinnäytetyökilinikoihin (online, päivämäärät ilmoitetaan myöhemmin).
Opintojakso muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä antaa yleisiä valmiuksia ammattimaiseen toiminnan kehittämiseen.
Tavoitteena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin.
Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii laadullisten ja tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä esitetään myös alustava oman opinnäytetyön idea ja suunnitelma.
Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen menetelmiä ja prosesseja sekä triangulaatiota.
Tilastollisissa menetelmissä käsitellään sen perusteita, tilastollista kuvailua ja analyysiä. Oppimistehtävänä analysoidaan omassa organisaatiossa syntyvää tai julkisista lähteistä hankittua dataa.
Opinnäytetyön klinikoissa on vaihtuvia aiheita opinnäytetyön prosessista.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja
Sisältö
-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä
Oppimateriaalit
Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan koulutuksen alkaessa),
• Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
• Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
• Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Hanna Vilkka, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
• Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Hanna Vilkka 2020, Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas (e-kirja)
Hanna Villka 2023 Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina (e-kirja)
Opetusmenetelmät
Yksilöoppimistehtävät, ryhmätehtävät ja luento-opetus. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä
Kansainvälisyys
Ennakkotehtävät, yht 27 h:
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävä
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävä
- oman opinnäytetyön idean hahmottelu
Lähiopetus 16 h
Oppimistehtävät, yht 92 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä
-tilastomenetelmien oppimistehtävä
-oman opinnäytetyön suunnitelman (ont) viimeistelty vaikka se ei olisikaan opiskelijan lopullinen opinnäyteyön aihe.
YHTEENSÄ noin 135 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aikaisemin hankitun osaamisen todentaminen keskustellaan tarvittaessa tutor opettajan kanssa HOPS-keskustelussa tai tämän opintojakson opettajien kanssa ennen opintojakson alkua.
Lisätiedot
Opinnäytetyöklinikoiden oma sivu