Siirry suoraan sisältöön

Esityksen ohjaamisen lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BN57-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.10.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 15
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus
Opettajat
Mervi Rankila-Källström
Ryhmät
PTEATS24
Teatteri-ilmaisunohjaaja syksy 2024
Opintojakso
KU00BN57
Toteutukselle KU00BN57-3008 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson aikana opiskelija tutustuu esityksen ohjaamisen lähtökohtiin kuten teksti, aihe, esityspaikka, interaktiivisuus, kommunikaatio tai niiden yhdistäminen. Opiskelija hahmottaa, miten ohjaajana erilaiset työtavat teatterissa voivat olla argumentoitavissa työryhmälle ja yleisölle sekä miten lähtökohdista voidaan edetä kohti valmista esitystä. Opiskelija tunnistaa eri lähtökohtien moninaisuuden.

Tavoitteet

Opiskelija osaa nimetä ja tunnistaa esityksen ohjaamisen erilaisia lähtökohtia. Opiskelija osaa toteuttaa esityskokeiluja erilaisista lähtökohdista.

Sisältö

Opiskelu tapahtuu opettajajohtoisena käytännön harjoitteluna vaihtuvissa tiimeissä. Luennot, keskustelut ja itsenäinen työ.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalina mm.
https://asiakas.kotisivukone.com/files/teatteri2.0.ota.fi/Julkaisu/teatteri2.0_avoin-nayttamo_lowres-sivuittain.pdf
Jaakko Ruuskan väitöstutkimuksen osa https://www.researchcatalogue.net/view/1409334/1912375

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käydään läpi edellä mainittujen esityslähtökohtien työtapoja sekä case-esimerkkejä. Opiskelijat kokeilevat eri lähtökohdista työskentelyä vaihtuvissa pienryhmissä. Samalla opiskelija lisää omaa ymmärrystään eri lähtökohtien mahdollisuuksista sekä tiedostaa esityksen tekemisen lähtökohtien variaatiot sekä niiden yhdistämisen.

Kansainvälisyys

Opintojakson aikana pidetään oppimispäiväkirjaa, jonka pohjalta opiskelija palauttaa raportin Itslearningiin.
Vertaisoppiminen, ryhmäkeskustelut ja itsenäinen työskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Pienryhmätehtävät, esityskokeilut sekä oppimispäiväkirjaan perustuva raportti.

Siirry alkuun