Siirry suoraan sisältöön

Lean-ajattelu ja laatujohtaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BT87-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.12.2024 - 12.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2025 - 23.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketoiminnan logistiikan koulutus
Opettajat
Annamari Heikkilä
Ryhmät
PLILOS23HANK
PLILOS23Hankinnat
PLILOS23KU
PLILOS23Kuljetukset
Opintojakso
KH00BT87

Toteutuksella on 15 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 30 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 14.01.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3005
LEM_A312 Teoriatila
Ma 20.01.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3005
LEM_A312 Teoriatila
Ma 27.01.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3005
LEM_A312 Teoriatila
Ke 12.02.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3005
LEM_A312 Teoriatila
Ma 24.02.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3005
LEM_A312 Teoriatila
Ma 03.03.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3005
LEM_A312 Teoriatila
Ma 10.03.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3005
LEM_A312 Teoriatila
Ma 17.03.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3005
LEM_A312 Teoriatila
Ma 24.03.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3005
LEM_A312 Teoriatila
Ma 31.03.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3005
LEM_A312 Teoriatila
Ma 07.04.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3005
LEM_A312 Teoriatila
Pe 11.04.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3005
LEM_A306 Teoriatila
Ma 14.04.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3005
LEM_A312 Teoriatila
To 24.04.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3005
LEM_A306 Teoriatila
Ma 28.04.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Lean-ajattelu ja laatujohtaminen KH00BT87-3005
LEM_A309 Teoriatila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Ajoitus 14.1.-28.4.2025 (ei tunteja viikolla 8).
Kurssin tavoitteet
Tämän kurssin tavoitteena on antaa opiskelijoille kattava ymmärrys laadunhallinnan ja LEAN-ajattelun merkityksestä yritystoiminnassa. Kurssilla opitaan keskeiset LEAN-työkalut ja -menetelmät sekä niiden soveltaminen erityisesti kuljetus- ja varastoalalla. Lisäksi käsitellään laatujohtamisen periaatteita, johtamisjärjestelmiä ja standardeja, joiden avulla yritykset voivat saavuttaa ja ylläpitää korkeaa laatua ja jatkuvaa kehitystä.

Osaamistavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa:

Ymmärtää laadun merkityksen yritykselle ja sen vaikutuksen toiminnan tehokkuuteen ja kannattavuuteen.
Tunnistaa ja kuvata keskeiset LEAN-ajatteluun liittyvät käsitteet.
Kuvailla tärkeimmät LEAN-työkalut ja -menetelmät (5S, hukka-analyysi, arvovirtakuvaus, Kaizen jne.).
Ymmärtää virtaustehokkuuden merkityksen ja sen vaikutuksen yrityksen toimintaan.
Soveltaa valittuja LEAN-menetelmiä erityisesti kuljetus- ja varastoalan prosesseihin.
Kuvailla keskeisimmät johtamisjärjestelmät ja standardit (ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001).
Hahmottaa laadunhallintajärjestelmän merkityksen yrityksen jatkuvassa kehittämisessä.
Ymmärtää laatujohtamisen periaatteet ja osaa selittää laatuauditoinnin menettelytavat.

Kurssin sisältö
Johdanto laatuun ja sen merkitykseen yrityksessä
Laadun merkitys kilpailukyvylle, asiakastyytyväisyydelle ja yrityksen menestykselle.
Laadunhallinta osana yrityksen strategista johtamista.

LEAN-ajattelu ja prosessijohtaminen
LEAN-ajattelun periaatteet ja sen liittyminen laatu- ja prosessijohtamiseen.
LEAN-ajattelun vaikutus kustannusten hallintaan ja toiminnan tehokkuuteen.

LEAN-työkalut ja -menetelmät
5S-menetelmä: työympäristön järjestelmällinen organisointi ja ylläpito.
Hukka-analyysi: seitsemän eri hukan tunnistaminen ja vähentäminen (ylituotanto, odottaminen, kuljetus, varastointi, liike, virheet ja ylityöstö).
5 x miksi-analyysi: juurisyiden tunnistaminen ja ongelmanratkaisu.
Arvovirtakuvaus (VSM): prosessien visualisointi ja parantaminen.
JIT (Just In Time): imuohjaus, kanban ja visuaalinen ohjaus.
Kaizen: jatkuvan parantamisen kulttuuri ja sen edistäminen.
Tilastollinen laadunohjaus (SPC): tilastollisten menetelmien käyttö laadunvalvonnassa.

LEAN eri toimialoilla
LEANin soveltaminen teollisuudessa, palvelualoilla, terveydenhuollossa sekä erityisesti kuljetus- ja varastoalalla.

Johtamisjärjestelmät ja laatustandardit
ISO 9001: laatujärjestelmä ja sen soveltaminen.
ISO 14001: ympäristöjohtamisjärjestelmä.
ISO 45001: työterveys- ja turvallisuusjohtamisjärjestelmä.
Standardien merkitys yrityksen toiminnassa ja kilpailukyvyn varmistamisessa.

Jatkuva kehittäminen ja ennaltaehkäisevä laadunhallinta
Yrityksen jatkuva kehittäminen ja laadunhallinnan menetelmät.
Riskiarviointi ja ennaltaehkäisevät toimenpiteet laadun parantamisessa.

Auditointi ja sen merkitys
Laatuauditoinnin periaatteet ja prosessi.
Sisäinen ja ulkoinen auditointi osana laadunvalvontaa.
Toimitusketjun turvallisuus ja auditointiprosessi.

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
• kertoa laadukkaan toiminnan merkityksen yritykselle
• tunnistaa ja kuvailla LEAN-ajatteluun liittyviä käsitteitä
• kuvailla tärkeimmät LEAN-työkalut ja -menetelmät
• kertoa virtaustehokkuuden merkityksen yritysten toiminnassa
• soveltaa valittuja LEAN-menetelmiä kuljetus- ja varastoalan toiminnassa
• kuvailla yritysten keskeisimmät johtamisjärjestelmät ja -standardit
• hahmottaa laadunhallintajärjestelmän merkityksen osana yrityksen jatkuvaa kehittämistä
• kuvata laatujohtamisen periaatteet ja laatuauditoinnin menettelytavat

Sisältö

• Laadun merkitys yritystoiminnassa
• LEAN osana laatu- ja prosessijohtamista
• LEAN-työkalut ja -menetelmät mm. 5S-menetelmä, Hukka-analyysi (7 eri hävikkiä) menetelmä, 5 x miksi-analyysi, Arvovirtakuvaus, VSM (Value Stream Mapping), JIT (imuohjaus / kanban / visuaalinen ohjaus), jatkuva parantaminen (Kaizen), Tilastollinen laadunohjaus (SPC).
• kuinka LEANia sovelletaan eri toimialoilla?
• toiminnan laatustandardit ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001
• yrityksen jatkuva kehittämisen menetelmä
• riskiarviointi sekä ennaltaehkäisevä laadunhallinta
• auditointi
• toimitusketjun turvallisuus

Oppimateriaalit

Oppikirjat ja artikkelit LEAN-ajattelusta, laatujohtamisesta ja johtamisjärjestelmistä.

Opetusmateriaalit ja luentodiat Itsissä.

Opetusmenetelmät

Luennot, opetusmateriaalit ja esimerkit.

Tuntitehtävät.

LEAN-työkalujen ja -menetelmien käyttöä käytännön sovelluksina.

Ryhmätyöt, joissa sovelletaan LEAN-menetelmiä.

Kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin perustuva itseopiskelu.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 28.04.2025 08.00 - 10.00LEM_A312 (42 henkilöä). Uusinnat syksyn 2025 uusintatenttipäivinä. Ilmoittautuminen uusintoihin opettajalle sähköpostitse viimeistään viikkoa ennen tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tentti ja siihen valmistautuminen: 20h

Ryhmäprojekti LEANin työkalut ja menetelmät: 38h

Tutustuminen LEANin soveltamiseen jollakin toimialalla ryhmätehtävä: 20h

Esseetehtävä LEAN-ajattelu ja laatujohtaminen valitsemassasi organisaatiossa: 20h

Tuntitehtävät 10 h

Osallistuminen luennoille ja ryhmätyöskentelyyn.

Lisätiedot

Opettaja on tavoitettavissa opetuksen yhteydessä ja sähköpostitse kurssin aikana.

Siirry alkuun