Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämismenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00CY23-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 20.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta / Master School
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Insinööri (ylempi AMK), projektijohtaminen
Tradenomi (ylempi AMK), SOTE-palvelujen ja -liiketoiminnan johtaminen
Opettajat
Maarit Laiho
Riku Mattila
Ryhmät
YTAIKUS24
Tradenomi (ylempi AMK), taide- ja kulttuurialan johtaminen
Opintojakso
MS00CY23

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 0 min.

Aika Aihe Tila
To 27.02.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3002
Online
To 27.02.2025 klo 11:00 - 13:00
(2 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3002
Online
To 10.04.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3002
Online
To 10.04.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3002
Online
To 08.05.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3002
Online
To 08.05.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3002
Online
To 22.05.2025 klo 09:00 - 11:00
(2 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3002
Online
To 22.05.2025 klo 09:00 - 13:00
(4 t 0 min)
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät MS00CY23-3002
Online
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojaksoon sisältyy ennakkotehtäviä, jotka ovat opintojaksolle ilmoittautuneille saatavissa oppimisalustalla (ITS-Learning) viikkoa ennen opetuksen alkua.

Opintojakson lähipäivät/opetuspäivät toteutetaan online (Zoom/Teams -osoite ilmoitetaan ITS-alustalla):
27.2.2025 9-13.00
10.4.2025 9-13.00
8.5.2025 9-13.00
22.5.2025 9-13.00

Opintojakso muodostaa metodologisen pohjan opinnäytetyössä tarvittavaan tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä antaa yleisiä valmiuksia ammattimaiseen toiminnan kehittämiseen.

Tavoitteena on perehdyttää ja osittain harjaannuttaa opiskelija tutkivan kehittämistyön eri vaiheissa hyödyllisiin lähestymistapoihin ja menetelmällisiin välineisiin.

Ennakkotehtävissä opiskelija tutustuu annettuun materiaaliin ja pohtii tilastollisten tutkimusmenetelmien perusteita. Ennakkotehtävässä opiskelijat myös toteuttavat ONT-analyysin ryhmätyönä.

Laadullisten menetelmien osiossa käsitellään tutkimuksen menetelmiä ja prosesseja sekä triangulaatiota.
Tilastollisten menetelmien osiossa käsitellään tilastotieteen perusteita, tilastollista kuvailua ja analyysiä.

Opinnäytetyöklinikat, joilla käsitellään vaihtuvia aiheita opinnäytetyön prosessista, tukevat opintojakson oppimistavoitteiden saavuttamista.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

-formuloida kehittämistehtävän pohjaksi tutkimusongelman ja siitä johdetut tutkimuskysymykset
-etsiä, tiivistää ja referoida tutkimusalan aiemman relevantin tutkimuksen
-kehittämisessä tarvittavan kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tiedon hankkimisen menetelmät
-analysoida, jalostaa ja esittää kerätyn tiedon päätöksenteon pohjaksi
-arvioida tiedon ja tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä
-suunnitella, käynnistää ja toteuttaa tarvittavat kehittämistoimet (opinnäytetyöprojektin)
-soveltaa jatkuvan parantamisen työkaluja

Sisältö

-Triangulaatio
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon keruu eri menetelmin
-Tietoon perustuva kehittäminen: tiedon analysointi ja esittäminen eri menetelmin
-Tutkimuksen etiikka
-Toiminnan mallintaminen ja kehittäminen systeeminä

Oppimateriaalit

Kirjallisuutta ja materiaalja (muut oheismateriaalit annetaan opintojakson alkaessa),
• Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja (kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen) https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
• Alasuutari P. 2013 Laadullinen tutkimus 2.0. Vastapaino. Tampere
• Heikkilä Tarja, 2014, Tilastollinen tutkimus, 9. painos, Helsinki, Edita, 295 s
• Holopainen Martti & Pulkkinen Pekka, 2013, Tilastolliset menetelmät, 8. painos, Helsinki, WSOY, 360 s.
• Hanna Vilkka, 2014, Tutki ja mittaa. Määrällisen tutkimuksen perusteet, http://hanna.vilkka.fi/wp-content/uploads/2014/02/Tutki-ja-mittaa.pdf
• Tarja Heikkilä, Tilastollinen tutkimus, http://www.tilastollinentutkimus.fi/1.TUTKIMUSTUKI/KvantitatiivinenTutkimus.pdf
Hanna Vilkka 2020, Akateemisen lukemisen ja kirjoittamisen opas (e-kirja)
Hanna Villka 2023 Kirjallisuuskatsaus metodina, opinnäytetyön osana ja tekstilajina (e-kirja)

Opetusmenetelmät

Yksilöoppimistehtävät, ryhmätehtävät ja verkkotapaamiset. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman ONT-suunnitelman esittely.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Kansainvälisyys

Ennakkotehtävät, yht 27 h:
- tilastollisten menetelmien ennakkotehtävä (DL 7.4.2025)
- laadullisten menetelmien ennakkotehtävä (ryhmätehtävä) (DL 7.4.2025)
Verkkotapaamiset 16 h
Oppimistehtävät, yht 92 h:
-laadullisten menetelmien oppimistehtävä (yksilötehtävä) (DL 19.5.2025)
-tilastomenetelmien oppimistehtävä (DL 19.5.2025)
-oman opinnäytetyön suunnitelman esittely (DL 25.5.2025)
YHTEENSÄ noin 135 h

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aikaisemin hankitun osaamisen todentaminen keskustellaan tarvittaessa tutor opettajan kanssa HOPS-keskustelussa tai tämän opintojakson opettajien kanssa ennen opintojakson alkua.

Lisätiedot

Opinnäytetyöklinikoiden oma sivu

Siirry alkuun