Siirry suoraan sisältöön

Luonto- ja ympäristölähtöiset menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA54-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 18.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
18.08.2025 - 20.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
englanti
Paikat
15 - 25
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Tiina Suni
Noora Ahvenjärvi
Ryhmät
PSOSTS22
Sosionomi (AMK), Turku, S22
PSOSS22EN
Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S22
PSOSTK23
Sosionomi (AMK), Turku, K23
PSOSS23EN
Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S23
PSOSTS23
Sosionomi (AMK), Turku, S23
PSOSTK24
Sosionomi (AMK), Turku, K24
PSOSS24EN
Degree Programme in Social Services, Early Childhood Education, S24
PSOSTS24
Sosionomi (AMK), Turku, S24
Opintojakso
TH00CA54

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 25.08.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Contact teaching, Nature- and Environment-Based Methods TH00CA54-3003
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Ma 01.09.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Nature hike, Nature- and Environment-Based Methods TH00CA54-3003
ei tilaa
Ma 08.09.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Contact teaching, Nature- and Environment-Based Methods TH00CA54-3003
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Ma 15.09.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Contact teaching, Nature- and Environment-Based Methods TH00CA54-3003
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Ma 22.09.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Nature- and Environment-Based Methods TH00CA54-3003
ei tilaa
Ma 29.09.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Contact teaching, Nature- and Environment-Based Methods TH00CA54-3003
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Ma 06.10.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Independent work, Nature- and Environment-Based Methods TH00CA54-3003
ei tilaa
Ma 20.10.2025 klo 15:00 - 18:00
(3 t 0 min)
Contact teaching, Nature- and Environment-Based Methods TH00CA54-3003
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Noora Ahvenjärvi (responsible teacher / vastuuopettaja) & Tiina Suni

Teaching on Mondays at 15-18, weeks 35-44.

Teaching and group work on this course is in English. Assignments can be completed in English or in Finnish.

Course schedule:

Week 34 independent work on pre-assignment.

Mon 25.8.2025 15:00 - 18:00 Course info, discussion on pre-assignment and lecture on nature-based activities and nature well-being (Noora)

Mon 1.9.2025 15:00 - 18:00 Short hike in nature (Tiina)

Mon 8.9.2025 15:00 -18:00 Visitor Piia Leskinen & independent work

Mon 15.9.2025 15:00 - 18:00 Different environments and nature-based activities & Adventure education and adventure methods (Tiina)

Mon 22.9.2025 15.00-18.00 Study assignment implementation: nature-oriented activities in small groups (Ispoinen) (Tiina & Noora)

Mon 29.9.2025 15:00 - 18:00 Animal-assisted activities, visitor Ilona Ikonen

Mon 6.10.2025 15.00-18.00 Independent work on study assignments

Mon 20.10.2025 15:00 - 18:00 City adventure (Tiina & Noora)

Attendance in contact teaching of the course is mandatory, which is based on the working and learning methods used in the course. The contact teaching includes interactive activities, discussions, peer learning, and workshop activities. Participation in contact teaching supports the development of the student’s professional skills and interaction abilities.

In case of absence due to illness, a compensatory assignment must be completed. The max. amount of absence is two contact teaching sessions. If this is exceeded, the completion of the course will be postponed to the next implementation.

Changes are possible.

Tavoitteet

• tiedät luonto- ja ympäristölähtöisen toiminnan erilaisia toimintaympäristöjä ja menetelmiä
• osoitat perehtyneisyyttä luontolähtöiseen ohjaus- ja asiakastyöhön sekä niitä ohjaaviin ympäristöä kunnioittaviin periaatteisiin
• ymmärrät luonnon merkityksen hyvinvoinnin tukemisessa ja tunnistat oman luontosuhteesi
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida luonto- ja ympäristölähtöistä toimintaa asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti

Sisältö

• luonnon hyvinvointi- ja terveysvaikutukset
• luonto- ja ympäristölähtöisen toiminnan toimintaympäristöt
• erilaiset luonto- ja ympäristölähtöiset menetelmät, tietoisuustaidot suhteessa luontoon
• luontoympäristössä toimiminen, elämyksellisyys ja seikkailu eri ympäristöissä
• luonnosta huolehtiminen terapeuttisena toimintana

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit jakson itslearning alustalla

Opetusmenetelmät

Individual study
Small group work
Lectures (in English)
Learning assignments

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Activity based learning

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja itsenäinen työskentely 2 op
Tehtävät 3 op

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn suorituksen arviointikriteerit:
- osallistuminen opetukseen
- oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti
- seuraavien osaamistavoitteiden saavuttaminen hyväksyttävällä tasolla:
• tunnet luonto- ja ympäristölähtöisen toiminnan erilaisia toimintaympäristöjä ja menetelmiä
• osoitat perehtyneisyyttä luontolähtöiseen ohjaus- ja asiakastyöhön sekä niitä ohjaaviin ympäristöä kunnioittaviin periaatteisiin
• ymmärrät luonnon merkityksen hyvinvoinnin tukemisessa ja tunnistat oman luontosuhteesi
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida luonto- ja ympäristölähtöistä toimintaa asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti

Hylätty suoritus:
- osallistuminen opetukseen ei toteudu tai
- oppimistehtäviä ei ole suoritettu hyväksytysti tai
- jaksolle asetetut osaamistavoitteet eivät täyty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi: hyväksytty / hylätty

Opintojakson tehtävät (voivat muuttua ennen jakson aloitusta):
1) ennakkotehtävä (yksilötyö)
2) teoreettinen oppimispäiväkirja (yksilötyö)
3) luontolähtöisen toimintahetken suunnittelu ja ohjaus pienryhmälle sekä reflektiopaperi (ryhmätyö)

Siirry alkuun