Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA81-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 23.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
23.09.2025 - 04.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Tiina Suni
Marika Kouki
Ryhmät
PSOSERK25V
Sosionomi (AMK), Turku, K25
Opintojakso
TH00CA81
Toteutukselle TH00CA81-3006 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opettajat: Marika Kouki ja Tiina Suni

Opintojakso toteutuu viikoilla 39-45. Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa. Jakso sisältää itsenäistä työskentelyä ja parityöskentelyä sekä verkkotapaamisia.

Viikolla 39 itsenäinen työskentely orientoivan tehtävän parissa

ti 7.10.2025 klo 14-16
Jakson aloitus ja tehtävät, työpajatyöskentelyä opiskelijaryhmissä
Suunnittelun ABC opettajien johdollla ja parityöskentelyn aloitus

Viikolla 42 itsenäinen työskentely, ohjaustehtävän toteuttaminen

ti 21.10.2025 klo 14-18
klo 14-16 Opettajajohtoinen leikki
klo 16-18 Itsenäinen parityöskentely, leikki

ti 4.11.2025 klo 16-18 Ohjaustehtävän purku

Opetuksessa on läsnäolovelvoite, joka perustuu opintojaksolla käytettäviin työskentely- ja oppimismenetelmiin. Opintojakson verkko-opetus sisältää toiminnallista työskentelyä, keskusteluja, vertaisoppimista sekä työpajatyöskentelyä. Osallistuminen verkko-opetukseen tukee opiskelijan ammatillisen osaamisen ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä.

Poissaolosta sairauden takia voi tehdä korvaavan suorituksen enintään kahdelta päivältä opettajien erillisen ohjeistuksen mukaisesti. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.

Tavoitteet

• ymmärrät leikin ja leikkiympäristöjen merkityksen sekä leikin ohjaamisen lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen perustana
• osaat havainnoida ja dokumentoida lapsen leikkiä
• osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida toimintaa alle ja yli kolmevuotiaille huomioiden lasten osallisuuden
• tunnet lapsiryhmän ohjaamisen periaatteita
• ymmärrät arkitoiminnan merkityksen lapsen hyvinvoinnin ja kehityksen tukemisessa

Sisältö

• leikki eri ikävaiheissa
• alle ja yli kolmevuotiaiden lasten toiminnan erityspiirteet
• lapsilähtöisen toiminnan suunnittelu ja ohjaaminen eri oppimisen alueilla
• kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus, kokopäiväpedagogiikka, ohjausvuorovaikutus
• leikin havainnointi- ja dokumentointitavat

Oppimateriaalit

Oppimistehtävän raportissa voi hyödyntää seuraavaa kirjallisuutta:

- Koivula, M.; Siippainen, A. & Eerola-Pennanen, P. (toim.) 2022. Valloittava varhaiskasvatus: Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. 3. korjattu ja laajennettu painos. Tampere: Vastapaino.

- Karila, K. & Lipponen, L. 2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.

- Keltikangas-Järvinen, L. 2023. Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot. Helsinki: Werner Söderström Osakeyhtiö.

- Hujala, E. & Turja, L. & 2020. Varhaiskasvatuksen käsikirja. 5., uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.

- Kangas, J., Lastikka, A. & Karlsson, L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus. 1. painos. Helsingissä: Kustannusosakeyhtiö Otava.

- Opetushallitus. 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022

Lisäksi opiskelijat käyttävät raportissa omaan ohjaustuokioon liittyvää tietoperustaa lapsen kehityksestä sekä materiaalia, johon ohjattu toiminta perustuu

Opetusmenetelmät

Parityöskentely
Vertaisarviointi

Kansainvälisyys

Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä (Vasu-tehtävä) ja verkkotapaamiset 1,5 op
Oppimistehtävä: parityönä lapsiryhmän ohjaussuunnitelma, toteutus ja arviointi + videointi ja raportointi 3,5 op

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.

Siirry alkuun