Siirry suoraan sisältöön

Sirkusdidaktiikka 1b (3 op)

Toteutuksen tunnus: 2011452-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.01.2025 - 28.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.02.2025 - 30.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus
Opettajat
Antti Nerg
Minna Karesluoto
Laura Tikka
Ryhmät
PTEASS23
Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2023
PTEASS22
Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Opintojakso
2011452

Toteutuksella on 17 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 29 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 05.03.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
Ke 12.03.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
Ke 19.03.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
Ke 26.03.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
Ke 02.04.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
Ke 09.04.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
Ti 15.04.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Sirkuksen didaktiikka
LIN_A208 Pieni sirkussali
Ke 16.04.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
Iso ja Pieni sirkussali
To 17.04.2025 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Sirkusdidaktiikka
Iso ja Pieni sirkussali
Ti 22.04.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Sirkuksen didaktiikka
LIN_A208 Pieni sirkussali
Ke 23.04.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
Ti 29.04.2025 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A208 Pieni sirkussali
Ke 30.04.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
Ke 30.04.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka 1b 2011452-3009
LIN_A203 Iso sirkussali
Ke 07.05.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
Ke 14.05.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
Ke 21.05.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Sirkusdidaktiikka
LIN_A203 Iso sirkussali
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan sirkusopetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin erilaisille kohderyhmille. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta taiteen perusopetuksen tarpeisiin.
Opiskelija osaa opettaa tasapainoilutekniikoita, ilma-akrobatian eri lajeja ja jongleerausta eri välineillä. Keskiössä on fyysinen, psyykkinen, emotionaalinen ja sosiaalinen turvallisuus sekä luova opettajuus.
Opiskelija tuntee sirkuslajeja tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita ja osaa soveltaa kyseisiä harjoitteita eri kohderyhmille.
Opiskelija osaa käyttää apuvälineitä opetuksessa sekä tuntee jokaiselle välineelle ja lajille sopivan spottaustekniikan

Sisällöt

Sirkusdidaktiikan opintojaksolla opiskellaan tasapainoilun, ilma-akrobatian ja jongleerauksen opettamisen tapoja eri näkökulmista ja kehitetään opiskelijan kasvua luovuuteen ja pedagogiseen ajatteluun. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa sirkustaiteen perusopetuksen yleiseen ja laajaan oppimäärään sekä muihin opetustilanteisiin. Jaksolla opitaan luomaan ja analysoimaan eri sirkuslajeissa sovellettavaa liikemateriaalia eri ikäisille ja –tasoisille oppilaille.

Jaksolla käydään läpi yleisimpien tasapainovälineiden ja ilma-akrobatialajien riskitekijöitä ja opitaan minimoimaan mahdollisia vaaratilanteita. Opiskelija oppii opettamaan eri sirkuslajien perustekniikoita turvallisesti käyttäen tarkoituksenmukaisia apuvälineitä ja spottaustekniikoita. Lisäksi kiinnitetään huomiota teknisesti puhtaaseen harjoitteluun ja opitaan sirkuslajeja tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita.
Huomiota kiinnitetään myös välineiden turvallisiin kiinnityksiin ja niiden huoltoon.
Opintojaksolla opitaan myös tarkastelemaan sirkusvälineitä ja niiden käyttömahdollisuuksia erilaisista ja luovista näkökulmista.

Opintojaksolla on pidettävä oppimispäiväkirjaa, jonka tarkoituksena on toimia työkalupakkina tulevissa työtehtävissä.

Jakson aikana tehdään opetusdemo, joka sisältää teknisen ja/tai taiteellisen opetusnäytön opiskelijan valitsemalla tasapaino-, ilma-akrobatia- tai jongleerausvälineellä vertaisryhmäläisille sisältäen tuntisuunnitelman ja itsearvioinnin. Demon voi tehdä itsenäisesti tai parin kanssa.

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa tietojaan ja taitojaan sirkusopetuksen suunnitteluun, toteuttamiseen ja arviointiin erilaisille kohderyhmille. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida sirkusopetusta taiteen perusopetuksen tarpeisiin.

Sisältö

Sirkuksen tekniikkaopintojen rinnalle rakentuva opintokokonaisuus, mikä kehittää sirkusopiskelijoiden kasvua luovuuteen sekä pedagogiseen ajatteluun ja kyvykkyyteen.
Jaksolla opiskellaan eri sirkuslajien terminologiaa ja metodiikkaa eri näkökulmista. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa sirkuksen perusopetuksen yleiseen ja laajaan oppimäärään. Jaksolla opitaan luomaan ja analysoimaan sirkuksen liikemateriaalia eri ikäisille ja –tasoisille oppilaille.
Jakso koostuu teorian ja käytännön luennoista, harjoituksista, harjoitustöistä ja tentistä.

Opetusmenetelmät

Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia yksin, pareina ja ryhmässä. Opiskelijoiden tulee ohjata vertaisryhmäläisille demo- esitys kahdesta valitsemastaan sirkuslajista (ilma-akrobatia, tasapainolajit tai jongleeraus) yksin ja parin kanssa.
Opetuksessa hyödynnetään mallioppimista, tutkivaa oppimista, vertaisoppimista sekä jatkuvaa palautteen antoa.
Käytännön harjoittelun lisäksi kurssilla käytetään kirjallista materiaalia, videoita ja keskustellaan ryhmässä.
Oppilas pitää oppimispäiväkirjaa oman osaamisensa edistymisestä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävän palautus 30.5.2025 Lauralle sähköpostitse

Oppimistehtävä:
Pituus: 1-2 A4

Vastaa seuraaviin kysymyksiin:
1. Mitä sirkuslajeja koet osaavasi opettaa tällä hetkellä?
– Missä sinulla on eniten kokemusta tai osaamista?
2. Minkälaisille ryhmille tunnet olosi varmaksi opettaa?
– Esimerkiksi eri ikäryhmät, tasoryhmät, erityisryhmät, harrastajat/ammattilaiset.
3. Mitkä ovat vahvuutesi opettajana?
– Esimerkiksi vuorovaikutus, luovuus, tekniikka, ryhmänhallinta, motivointi...
4. Missä koet, että sinulla on vielä kehitettävää?
– Mitä haluaisit oppia lisää? Mikä haastaa sinua?

Kansainvälisyys

Lähiopetus ryhmässä sisältäen yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentelyä.

Siirry alkuun