Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA39-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 02.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 30.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 46 - 55
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Essi Teuri
- Sirppa Kinos
- Opintojakso
- TH00CA39
Toteutuksella on 2 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 4 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
To 30.10.2025 klo 16:00 - 18:00 (2 t 0 min) |
Tentti, Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3020 |
ei tilaa
|
To 18.12.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
1. uusintatentti, Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3020 |
ei tilaa
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Viikko 40. Opintojakso alkaa Itslearningissa. Katso nauhoitettu johdantoluento. Ryhmäjaot Itslearningissa, samoin tukiluento/ luennot.
Ryhmätehtävät 1-3 palautus viimeistään 31.10.25.
30.10.25 16-18 Ryhmätentti verkossa.
Oppimistehtävien teemat:
1. Lainsäädäntö 2. Ammatillinen vuorovaikutus 3. Etiikka ja ihmiskäsitys.
Ammatillisen vuorovaikutuksen ja etiikan reflektiotehtävä (tehdään yksilöllisesti) palautus viimeistään 31.10.25.
Ohjeistukset Itslearningissa.
Tavoitteet
• tunnet sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä vuorovaikutustilanteissa
• osaat ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
• osaat suunnitella ja arvioida vuorovaikutustasi eri tilanteissa
• tunnet erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärrät ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
• tunnet sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
Sisältö
• ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
• etiikan käsite ja ammattietiikka
• laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
• sosiaalihuoltolaki
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014. Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. Saatavissa e-kirjana.
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a
Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta (2011). ETENE-julkaisuja 32. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö.
https://etene.fi/documents/1429646/1559058/ETENE-julkaisuja+32+Sosiaali-+ja+terveysalan+eettinen+perusta.pdf/13c517e8-6644-4fa5-8c5f-193cfdce9841
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
oppimistehtäväperusteinen
ryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Valvottu ryhmätentti verkossa 30.10.25 klo 16-18. Varmista, että sinulla on toimiva kamera ja ääniyhteys.
Uusintatentti 18.12.25 klo 14-16 verkossa. Ryhmätentti, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoitattaudu viimeistään 2 viikkoa ennen sähköpostitse vastuuopettajalle.
Toinen uusintatentti 15.1.26 klo 14-16 verkossa. Ryhmätentti, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoittaudu viimeistään 2 viikkoa ennen sähköpostitse vastuuopettajalle.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Oppimistehtäväperusteinen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ks. Itslearning jakson alkaessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viikkotehtävät 2 op (hyv./täydennettävä). Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista pienryhmien työskentelyyn.
Ryhmätentti 2 op (hyl./T1-K5)
Ammatillisen vuorovaikutuksen reflektiotehtävä 1 op (hyv./täydennettävä).
Hylätty (0)
Alla olevista useampi jää toteutumatta:
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei tunnista ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän ei tunne sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- opiskelija tunnistaa vain joitakin sosiaalialan sosiaalialan perusarvoja ja ammattieettisiä periaatteita
- hänellä on haasteita havaita ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän tuntee vain pintapuolisesti sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu melko aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tunnistaa joitakin ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä tunnistaa ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä ja tunnistaa niiden aiheuttamia haasteita
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä ja tunnistaa yhtymäkohtia lähialojen lainsäädäntöön
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet
Lisätiedot
Yhteydenpito opettajien kanssa sähköpostitse.