Siirry suoraan sisältöön

Sisätautipotilaan hoitotyö (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV85-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2025 - 21.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
22.09.2025 - 16.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ensihoitajakoulutus
Opettajat
Jari Säämänen
Ajoitusryhmät
LAB A (Koko: 18 . Avoin AMK : 0.)
LAB B (Koko: 18 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PENHOK25
Ensihoitaja (AMK), päiväkoulutus, K25
Pienryhmät
LAB A
LAB B
Opintojakso
TH00BV85

Toteutuksella on 1 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 4 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 05.11.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
HTA CHAT simulaatio Akuutisti sairastuneen ja vammaut. potilaan hoito sairaalassa TH00BV99-3006
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

• Sisätautipotilaan hoitopolut, hoidon tarpeen tunnistaminen, ei- lääkkeelliset ja lääkkeelliset hoitomenetelmät sekä potilaan tarkkailu ja hoidon vasteen arviointi akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
- sydän- ja verisuonisairaudet
- hengityselimistön sairaudet
- umpieritysrauhasten sairaudet (haiman langerhansin saarekkeet, munuainen, lisämunuainen, kilpirauhanen, lisäkilpirauhanen)
- nivelreuma
- maksa- ja munuaissairaudet
- neurologiset sairaudet: AVH, MS, Parkinsonin tauti, epilepsia
• Hoitoelvytys
• ABCDE, NEWS ja ISBAR –työkalujen käyttö
• Sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen

Tavoitteet

Tavoitteet
• Osaa kuvailla keskeisten sisätautien syntymekanismit, oireet, tutkimukset ja lääketieteelliset hoidot
• Tietää keskeisimmät sisätautisairaudet ja sisätautipotilaan hoitopolun
• Tunnistaa sisätautipotilaan hoidon tarpeita ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida hoitoa ja tehdä tarvittavat johtopäätökset näyttöön perustuen
• Hallitsee sisätautipotilaan hoidossa käytettäviä keskeisiä hoitotoimenpiteitä ja hoitotyön menetelmiä potilasturvallisuutta noudattaen
• Tietää hoitajan roolin ja merkityksen omahoidon ohjauksessa ja tukemisessa
• Hallitsee omahoidon ohjauksessa ja opetuksessa tarvittavia menetelmiä

Sisältö

Sisältö
• Sisätautipotilaan hoitopolut, hoidon tarpeen tunnistaminen, ei- lääkkeelliset ja lääkkeelliset hoitomenetelmät sekä potilaan tarkkailu ja hoidon vasteen arviointi akuutissa ja pitkäaikaishoidossa
o sydän- ja verisuonisairaudet
o hengityselimistön sairaudet
o umpieritysrauhasten sairaudet (haiman langerhansin saarekkeet, munuainen, lisämunuainen, kilpirauhanen, lisäkilpirauhanen)
o nivelreuma
o maksa- ja munuaissairaudet
o neurologiset sairaudet: AVH, MS, Parkinsonin tauti, epilepsia
• Hoitoelvytys
• ABCDE, NEWS ja ISBAR –työkalujen käyttö
• Sisätautipotilaan ohjaus, omahoidon tukeminen ja hoitoon sitoutuminen

Oppimateriaalit

- Ahonen, Blek-Vehkaluoto, Ekola, Partamies, Sulosaari, Buure 2016. Kliininen Hoitotyö, Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. SanomaPro.s 185-298,325-329 ,335-381, 368-376, 386-393, 403-409, 448-506 , 586-608, 733-739, 769-776 , 782-806.
- Holmström P, Virtanen S, Björn Marko ja Rissanen Riina (2020) Patofysiologia. Sanoma Pro. Teemakohtaiset sisällöt.
- Saano S. & Taam-Ukkonen M. 2013. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy, Helsinki: Sydän ja verisuonisairauksien lääkehoito s. 340-377; Diabeteslääkkeet s. 378-399; Hengityselinsairauksien lääkehoito s. 472-491; Kortikosteroidit, kilpirauhasen lääkehoito s. 400-409, 587; Vitamiinit ja kivennäisaineet s. 678- 687
- Käypähoito. Elvytys 2016.
- Asiantuntijaluennot ja teemakohtaiset materiaalit
- Oppiportin verkkokurssit: EKG:n perusteet ja systemaattinen tulkinta; EKG ja iskemia; EKG ja nopeat rytmihäiriöt; EKG ja hitaat rytmihäiriöt; Inhaloitavat lääkevalmisteet
- Terveysportti 2014 Sairaanhoitajan käsikirja.

Opetusmenetelmät

• vuorovaikutteiset luennot
• tiimi- ja käänteinen oppiminen
• itsenäinen perehtyminen aiheeseen teemoittain (asiantuntija-artikkelit, tieteelliset tutkimukset), yksilö- ja pienryhmätehtävät ja osaamistestit teemoittain verkko-opetuksena ennen prekliinistä harjoittelua
• kirjallinen tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Webropol-tentti 2h
1. Uusintatentti
2. Uusintatentti

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

• VSSHP:n koulutuspäivät
• Kokonaistoteutuksessa integroituu sisätaudit ja niihin liittyvä patofysiologia ja lääkehoito, sisätautipotilaan hoitotyö ja luokkaharjoittelu
- Toteutus teemoittain, siten että teoriaosuus käydään läpi ennen teemaan liittyviä prekliinisiä harjoituksia
- Ennen prekliinisen harjoitteluun osallistumista opiskelijat tekevät teemaan liittyvät osaamistestit ja mahdolliset pienryhmätehtävät, jotta prekliinisestä harjoittelusta saadaan irti paras mahdollinen hyöty
Sosiaalinen kestävyys, tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden kehittäminen::
1) Luodaan turvallinen oppimisympäristö, jossa opiskelija tuntee olevansa hyväksytty omana itsenään, rohkaistaan kysymään, kyseenalaistamaan ja tuomaan esiin omia ajatuksiaan. Korostetaan opiskelijan omien käsitysten ja ajatusten esiintuontia sekä virheellisten ja väärien vastausten merkitystä oppimisen näkökulmasta. Kun virheellinen ajatus tulee esiin voidaan se korjata ja sitä kautta kehittää opiskelijan ja koko opiskelijatyhmän oppimista hoidon turvallisuutta.
2) Pienryhmätehtävissä ja prekliinisissä harjoituksissa pienryhmäjaot luodaan niin, että kaikki oppivat tekemään yhteistyötä kaikkien kanssa. Pienryhmätehtävissä ja prekliinisissä harjoituksissa korostetaan vastuun kantamista, tiedon ja osaamisen jakamista pienryhnmän sisällä, toinen toisensa arvostamista, halua parantaa ryhmän sisäistä vuorovaikutusta, sekä rehellistä ja avointa keskustelua. Kohtelu ryhmän sisällä tulee olla toinen toistaan kunnioittavaa ja viestinä tulee olla hyvien tapojen mukaista.
Taloudellinen kestävyys:
1) Opetuksessa korostetaan syy-seuraussuhteiden ymmärtämisen tärkeyttä hoitotoimenpiteitä ja hoitoja suunniteltaessa ja toteutettaessa, päämääränä potilaan paras. Tällä pyritään estämään sairaalainfektioiden leviämistä, edistämään potilaan tilassa tapahtuvien muutosten ymmärtämistä ja ajoissa havaitsemista, potilaslähtöistä potilaan ohjausta siten, että potilas ymmärtää mitä hänen tulee tehdä, miksi ja mitä siitä seuraa, jos poikkeaa ohjeistuksesta. Näin vähennetään komplikaatioiden ilmaantumista, sairaalahoitopäiviä ja hoidon tarpeen uusiutumista.
2) Opiskelijoita rohkaistaan kriittiseen ajatteluun, luovaan ongelmanratkaisuun ja yhteistoimintaan, jotta he voivat kehittää valmiuksiaan vaikuttaa positiivisesti ympäristöön ja yhteiskuntaan.
3) Luennot toteutetaan etänä ja tallennetaan, jotta opiskelijoiden ei tarvitse matkustaa niiden takia kampukselle ja voivat katsoa ne itselleen sopivana ajankohtana, joustavuuden lisääminen
4) Hoitotarvikkeita opetellaan käyttämään tarkoituksenmukaisesti, jolloin säästetään hankintakustannuksissa ja vältetään turhaa jätettä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Luennot 20 h
- Prekliininen harjoittelu 20 h
- Pienryhmätehtävät, osaamistestit ja laboraatioharjoituksiin sekä tenttiin valmistautuminen 147 h
- Tentti 2 h
Opiskelijan työtä yhteensä 189 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Prekliiniset harjoittelut, pienryhmätehtävät, osaamistestit ja kirjallinen koe + lääkelasku ovat pakollisia.

Mahdollisista poissaoloista opiskelija on yhteydessä omaan opettajaansa.

Kirjalliset tehtävät
Kirjallisissa tehtävissä Teemaa 2 lukuun ottamatta tulee näkyä lähdeviittaukset tekstissä ja lopussa lähdeluettelo.
Pienryhmätehtävät arvioidaan Hyl / Hks. Hyväksytty kirjallinen työ edellyttää, että teksti on koostettu useammasta eri lähteestä, lähteet tulee olla oikein merkittyjä ja asiasisältöä tulee avata lukijalle ymmärrettävään muotoon. Ei voi olla pelkkää toisen tekstin kopiointia ja toteavaa, tulee olla synteesi useammasta lähteestä ja antaa vastauksia myös kysymykseen miksi. Hyväksymismerkinnän edellytyksenä on aktiivinen osallistumisesi tehtävän tekoon. Jos vastuualueet työstämisestä on jaettu ryhmän jäsenten kesken, tulee kunkin osuus käydä ilmi tekijäviittauksena. Pienryhmätehtävät tulee tehdä määräaikaan mennessä. Lähdeviitteet tulee olla merkittynä tekstiin ja lähdeluetteloon Turun AMK:n oman ohjeen mukaisesti.

Osaamistestit
Osaamistesteissä tulee olla puolet oikein ja ne tulisi tehdä teeman aikana. Tehtävien ja osaamistestien suorittaminen on osa opintojakson hyväksymiskriteereitä. Osaamistestin voi tehdä halutessaan uudelleen.
Jos kaikista osaamistesteistä 70 % tai enemmän on oikein, nostaa se numerolla tentistä saatavaa arvosanaa. Jotta osaamistestit voivat korottaa tenttinumeroa, tulee tentistä saada vähintään T1.

Arvosana
Osaamistestit, jos yli 70 % oikein, niin arvosana Tenttinumero+1
TSIHO-tentti: Hyl/1-5
Arvosanat määräytyvät seuraavasti saadun pistemäärän perusteella
T1 40/50-51 % oikein (T1 edellyttää että vähintään puolet on oikein)
T2 52-63 % oikein
H3 64-75 % oikein
H4 76-87 % oikein
K5 88-100 % oikein
Prekliininen harjoittelu: Hyl/Hks
Hyväksytty suoritus: edellyttää prekliiniseen harjoitteluun osallistumista. Opiskelija osoittaa tarvittavaa kliinistä osaamista, turvallisuutta ja itsenäisyyttä harjoiteltavissa hoitotyön tehtävissä. Osaa soveltaa ohjeita käytäntöön ja noudattaa harjoittelun tavoitteita.
Hylätty suoritus: Opiskelija ei osoita riittäviä perustaitoja tai turvallisuutta toimenpiteissä, ei kykene toimimaan itsenäisesti tai tarvitsee jatkuvaa ohjausta. Tavoitteita ei saavuteta riittävästi.

Siirry alkuun