Siirry suoraan sisältöön

Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00DI58-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2025 - 01.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kestävä ympäristö
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
80 - 90
Koulutus
Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettajat
Anu Vehmaa
Piia Leskinen
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3 . Avoin AMK : 3.)
Ryhmät
PEYTES25A
PEYTES25A
PEYTES25B
PEYTES25B
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
TE00DI58

Toteutuksella on 20 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 40 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 08.09.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Ma 15.09.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001
ICT_C1039_Sigma SIGMA
To 18.09.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001 ETÄTUNTI
Etätunti
To 02.10.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001
LEM_A309 Oppimistila BYOD
To 23.10.2025 klo 16:00 - 18:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001 ETÄTUNTI
etänä
Ma 27.10.2025 klo 13:00 - 15:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001
EDU_2027 Frans muunto byod
To 30.10.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001
EDU_2027 Frans muunto byod
To 30.10.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001
EDU_2025_2026 Oppimistila avo byod
To 30.10.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001 ETÄTUNTI
Etätunti
Ma 03.11.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Ma 03.11.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Ma 03.11.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001 ETÄTUNTI
Etätunti
To 06.11.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Ma 10.11.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Ma 10.11.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Ma 17.11.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Ma 24.11.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001
EDU_2027 Frans muunto byod
Ma 24.11.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001
EDU_2027 Frans muunto byod
Ma 01.12.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001 ETÄTUNTI
Etätunti
Ma 08.12.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu TE00DI58-3001 TENTTI
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Kurssi koostuu kolmesta osasta: ekotoksikologia (opettajana Piia Leskinen), kestävän kehityksen perusteet (itsenäisesti verkossa opiskeltava), ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu (opettajana Anu Vehmaa).

Osaamistavoitteet (ekotoksikologia ja ympäristöongelmat ja elinympäristöjen suojelu), 4 op:
- opiskelija tuntee ympäristösuojelun historian ja keskeisimmät ympäristöongelmat
- opiskelija hallitsee ympäristösuojelun perusteet ja periaatteet

Osaamistavoitteet (kestävän kehityksen perusteet), 1 op:
- tunnistaa keskeisiä kestävyyshaasteita, niiden aiheuttajia sekä niiden moninaisia vaikutuksia ympäristöön ja ihmisiin,
- kuvata eri instituutioiden ja toimijoiden rooleja kestävyyspolitiikassa ja kestävyysmurroksen edistämisessä,
- tunnistaa kestävän kehityksen eri ulottuvuudet ja niihin liittyvät keskeiset käsitteet sekä kestävyystavoitteet
- erottaa kestävän kehityksen kysymyksiin ja ratkaisuihin niihin liittyviä erilaisia näkökulmia sekä arvo- ja intressiristiriitoja,
- pohtia elämäntapa- ja kulutusvalintojaan sekä ammattialansa käytäntöjä vastuullisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmista.

Sisältö
Kurssi koostuu opettajavetoisista johdantoluennoista ja opiskelijoiden itsensä tuottamasta oppimismateriaalista. Kestävän kehityksen perusteet opiskelija opiskelee itsenäisesti verkossa.

Tavoitteet

- Opiskelija tuntee ympäristösuojelun historian ja keskeisimmät ympäristöongelmat
- Opiskelija hallitsee ympäristösuojelun perusteet ja periaatteet

Kestävän kehityksen osuus: Verkkokurssin suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa keskeisiä kestävyyshaasteita, niiden aiheuttajia sekä niiden moninaisia vaikutuksia ympäristöön ja ihmisiin,
- kuvata eri instituutioiden ja toimijoiden rooleja kestävyyspolitiikassa ja kestävyysmurroksen edistämisessä,
- tunnistaa kestävän kehityksen eri ulottuvuudet ja niihin liittyvät keskeiset käsitteet sekä kestävyystavoitteet
- erottaa kestävän kehityksen kysymyksiin ja ratkaisuihin niihin liittyviä erilaisia näkökulmia sekä arvo- ja intressiristiriitoja,
- pohtia elämäntapa- ja kulutusvalintojaan sekä ammattialansa käytäntöjä vastuullisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmista.

Sisältö

Kurssi koostuu opettajavetoisista johdantoluennoista ja opiskelijoiden itsensä tuottamasta oppimismateriaalista. Kestävän kehityksen perusteet opiskelija opiskelee itsenäisesti verkossa.

Oppimateriaalit

Kurssin oppimateriaali on kerätty kurssin Itslearning-oppimisalustalle. Aiheeseen
perehtymiseen on tarjolla laajalti alan kirjallisuutta ja verkkomateriaalia niin videoina, podcasteina kuin erilaisina tekstipohjaisina uutisina ja artikkeleina. Materiaali on pääsääntöisesti tukimateriaalia ja kurssin suorituksen kannalta keskeisin materiaali on opettajan sekä opiskelijoiden pienryhmien tekemää.

Opetusmenetelmät

Kurssin aiheiiri on hyvin laaja, minkä vuoksi eri aihealueita ehditään käydä läpi vain rajallisesti. Tarkoitus on, että kurssi antaa kattavan kokonaiskuvan laajemmasta aihepiiristä ja tarjoaa mahdollisuudet opiskelijan oman perehtymisen kautta aiheen syvempään haltuunottoon.

Kurssiin on sisällytetty 1 op laajuinen Kestävän kehityksen perusteet -kokonaisuus, jonka opiskelija opiskelee itsenäisesti Itsin materiaaleista. Muuten kurssi jakautuu opettajavetoisiin oppitunteihin ja opiskelijoiden pienryhmissä tekemän urssimateriaalin tuottamiseen. Oppimismenetelmissä korostuvat kriittisen tiedonhaun oppiminen ja yhteistyön tekeminen. Opittava asia pysyy paljolti teoriatasolla, mutta tiedon soveltamisen tärkeyskin nousee kurssimateriaalin
omatoimisessa työstämisessä esiin. Ympäristöongelmien läpikäynnissä on ratkaisukeskeinen ote. Opiskelijan omassa työssä korostuu tiedon kriittisen hankinnan opettelu ja sen avulla toisille tehdyn oppimaterialin tekemimen. Kurssin yhtenä oppimismenetelmänä on oppia opettamalla. Kurssi tarjoaa myös vuorovaikutteisia oppimistilaisuuksia niin luokkahuone- / auditorio kuin verkkoympäristössäkin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kurssin lopuksi järjestetään lukujärjestykseen merkittynä ajankohtana lopputentti xx.12.2025. Sen jälkeen järjestetään kaksi uusintatenttikertaa (tammikuu 2026 ja helmikuu 2026). Tenttien tarkemmat ajankohdat (kellonajat) ja pitopaikat sekä
niille ilmoittautumistapa käydään läpi kurssin alkaessa ja varsinaisen lopputentin alussa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kestävä kehitys on koko kurssin läpileikkaava teema. Ympäristöongelmien esittelyssä ekologinen kestävyys ja sen merkitys hahmottuvat luonnon asettamien rajojen ymmärtämisenä. Usein ympäristöongelman luonne pitää sisällään myös sosiaalisen kestävyyden vaarantumisen ja tämä tulee eri ympäristoongelmien kohdalla esille, kuten myös ongelmista aiheutuvien erilaisten kustannusten kasvu ja taloudellisen toimeliaisuuden väheneminen, minkä kautta taloudellinen kestävyys hahmottuu käsiteltävien aiheiden kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssi on mahdollista suorittaa muualla ja hyväksilukea riittävästi samanlainen ja -tasoinen kurssisuoritus omaan opintorekisteriin. Tällaiset käsitellään tapauskohtaisesti opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan keskimääräinen työmäärä kurssilla on 135 h (5 op * 27 h/op = 135 h).

Työ jakautuu suurin piirtein näin:

-Kestävän kehityksen perusteet -kokonaisuuden itsenäinen opiskelu 27 h.
-Opettajavetoisia oppitunteja (9*2 h= 18 h) ja niihin liittyviä ennakko- ja jälkitehtäviä
(9*3 h = 27 h). Yhteensä 45 h.
-Ympäristön kemikalisoitumiseen liittyvä työpajatyylinen opettajavetoinen osio (3 h), sen ennakko-osuus ja asian reflektointi (10 h). Yhteensä 13 h.
-Pienryhmissä tehtävän oppimateriaalin koostaminen. Noin 40 h.
-Kurssin aihepiirin kertaus lopputentiin. Noin 10 h.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi koostuu opettajien arvioimasta ympäristöongelmiin ja niiden ratkaisuun keskittyvästä substanssiosaamisesta sekä opiskelijoiden ryhmissä tekemän työn opiskelijakohtaisesta arvioinnista.

Kurssi alkaa viikolla xx, jolloin käydään läpi kurssin aikataulu ja käytännöt. Opettajavetoisia oppitunteja on viikottain, minkä lisäksi pienryhmissä tehtävä osuus jakautuu ryhmien suunnittelemalla tavalla koko lukukaudelle. Kurssi päättyy tenttiin, joka pidetään xx.12.2025. Uusintatenttikerrat ovat xx.1.2026 ja
xx.2.2026.

Hylätty (0)

Substanssiosaaminen:
Opiskelija ei tunne keskeisimpien ympäristöongelmien syitä ja merkitystä. Opiskelija ei hahmota
mekanismeja ja tapoja, joilla ympäristöongelmiin voidaan puuttua.

Ryhmätyöosaaminen:
Opiskelija ei tee ryhmässään sovittuja tehtäviä, eikä siten toimi osana ryhmää yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Substanssiosaaminen:
Opiskelija osaa keskeisimpien ympäristöongelmien syitä ja merkitystä. Opiskelija kykenee
hahmottamaan keskeisimpien ympäristöongelmien mekanismeja ja tapoja, joilla ympäristöongelmiin
voidaan puuttua.

Ryhmätyöosaaminen:
Opiskelija tekee vain keskeisimmät ryhmässä sovitut tehtävät (ehkä useiden muistutusten jälkeen).
Opiskelija toimii osana ryhmää yhteisten tavoitteiden eteen, mutta yhteistyön tekeminen on
vaatimatonta ja ei-itseohjautuvaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Substanssiosaaminen:
Opiskelija osaa keskeisimpien ympäristöongelmien syyt ja niiden merkityksen, ja osaa hiukan soveltaa
tietämystään. Opiskelija kykenee hahmottamaan keskeisimpien ympäristöongelmien
mekanismit ja osaa hyödyntää osaamistaan teoriatasolla hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää
osaamistaan tavoilla, joilla ympäristöongelmiin voidaan puuttua.

Ryhmätyöosaaminen:
Opiskelija toimii hyvin osana ryhmää ja tekee vaaditut tehtävät oma-aloitteisesti ja ryhmää hyödyttäen.
Opiskelijan toiminta edesauttaa ryhmän toimintaa, on muita motivoivaa ja esimerkillistä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Substanssiosaaminen:
Opiskelija hallitsee keskeisimpien ympäristöongelmien syyt ja niiden merkityksen erittäin hyvin, sekä
osaa soveltaa tietämystään. Opiskelija hahmottaa ympäristöongelmien
mekanismit moitteetta ja osaa hyödyntää osaamistaan teoriatasolla kiitettävästi. Opiskelija osaa hyödyntää osaamistaan ympäristöongelmiin puuttumiseen.

Ryhmätyöosaaminen:
Opiskelija kykenee ottamaan hyvin vastuuta ryhmätyön tekemisestä ja työn johtamisesta. Jos työ ei
etene, opiskelija saa toiminnallaan sen käyntiin. Opiskelijan toiminta edesauttaa ryhmän toimintaa, on muita motivoivaa ja esimerkillistä.

Lisätiedot

Kurssin viestintä tapahtuu sähköpostilla ja kurssin oppimisalustalla Itslearningissa.
Henkilökohtaisemman viestintä toivotaan tapahtuvan sähköpostissa ja kurssiin liittyvät koko ryhmää koskevat ilmoitukset yms. keskitetään Itslearningiin.

Kurssin opettajien sähköpostiosoiteet:
anu.vehmaa@turkuamk.fi
piia.leskinen@turkuamk.fi


Avoimen kiintiö: 3 opiskelijaa
Väylä: 3 opiskelijan kiintiö

Siirry alkuun