Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen elämäkertaprosessi (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CH84-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
01.09.2025 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
Opettajat
Ilona Tanskanen
Vastuuopettaja
Ilona Tanskanen
Opintojakso
KU00CH84
Toteutukselle KU00CH84-3006 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Ammatillinen elämäkertaprosessi nivoo yhteen koulutuksen sisältöjä ja opiskelijan omaa näkemystä niistä sekä omasta ammatti-identiteetistään. Oman ammatillisen elämäkertaprosessinsa kuluessa opiskelija muodostaa käsityksen omasta ammatti-identiteetistään, sen osa-alueista, painopisteistä, vahvuuksista ja kehitettävistä alueista sekä sisäistää reflektoivan työotteen jatkuvan kehittymisen mahdollistajana.

Ammatillisen elämäkertaprosessiin liittyvää ohjausta ennakko- ja muine tehtävineen on jokaisen kontaktiopetusjakson yhteydessä. Työskentely alkaa ensimmäisen kontaktiopetusjakson intensiivisessä digitarinapajassa. Kontaktiopetusjaksoihin kytkeytyvän työskentelyn lisäksi opintojaksoon sisältyy opintojen valmistumisvaiheen tehtävä.

Sisältöalueet:

• Ammatti-identiteetin muotoutuminen ja ammatti-identiteettityö
• Omasta asiantuntijuudesta viestiminen
• Muuttuvan kulttuurityöelämän osaajan ja erityisasiantuntijan ammatti-identiteetin erityispiirteet
• Moniammatillisuus,,verkostot ja yhteistoiminta mahdollisuutena ja haasteena
•Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät

Ammatillisen elämäkertaprosessin pysäytyspisteet kontaktiopetusjaksojen yhteydessä (2025 - 2026):

viikolla 36 (3. - 4.9.2025 klo 9 - 17 kampuksella) Tieni Taideakatemiaan YAMK-opintoihin – digitaalinen uratarina ja päiväkirjaaminen itsetutkiskelun välineinä.

viikolla 41 (6.10.2025 klo 9 - 11 kampuksella) Päiväkirjaamisen käytänteet.

viikolla 45 (3.11.2025 klo 9 - 11 Zoomissa) Kulttuuri- ja taidealan sekä työelämän diskurssien ja arkkityyppien tunnistaminen.

viikolla 49 (1.12.2025 klo 9 - 11 kampuksella) Kriittisiä näkökulmia tarinankerrontaan.

viikolla 3 (12.1.2026 klo 9 - 11 kampuksella) Miten ylläpitää ja edistää omaa luovuutta (Minna Haapasalo)

viikolla 6 (2.2.2026 klo 9 - 11 Zoomissa) Tutkimus- ja kehittämistyöskentely kokemuksena

viikolla 10 (2.3.2026 klo 9 - 11 kampuksella) Taiteilijatekstit ammatillisen ja uraidentiteetin rakentamisen ja heijastamisen keinoina

viikolla 15 (13.4.2026 klo 9 - 11 kampuksella) Työelämän diskurssit, roolit ja identiteetit

viikolla 19 (4.5.2026 klo 9 - 11 kampuksella) Personal Branding Canvas -työkaluna oman kulttuuri- ja taidealan toimijuuden tutkimisessa, kokonaiskuvan muodostamisessa ja siitä kertomisessa.

viikolla 23 ( 2.6.2026 klo 9 - 16 kampuksella) Tulevaisuus taide- ja kulttuurialan ammattilaisena; kontaktijaksolla rakennetaan omakuva itsestä alan ammattilaisena viiden vuoden kuluttua eli tulevaisuusportfolio.

Lisäksi viimeisellä kontaktijaksolla pohjustetaan jälkireflektiotehtävä, joka sisältää päiväkirjan ja muiden opiskeluun liittyvien aineistojen tarkastelun siitä näkökulmasta, miten ja millaisten vaiheiden kautta oma henkilökohtainen oppimisprosessi on edennyt ja millaisia muutoksia se on tuottanut. Jälkitehtävä on esseemuotoinen, ja sen lukijana toimii opiskelijan opintoja ohjaava opettajatuutori.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa
• analysoida vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan alansa ammattilaisena sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti
• soveltaa luovia omaelämäkerrallisia, taidelähtöisiä menetelmiä oman kehittyvän osaajaidentiteettinsä ja ammatillisen osaamisen reflektointiin
• vertailla erilaisia ammattilaisuuden muotoja muuttuvassa kulttuurityöelämässä ja arvioida niiden soveltuvuutta omaan ammatilliseen identiteettiin
• luoda ja ylläpitää oman ammatillisuuden kehittämistä tukevia kumppanuuksia ja verkostoja.

Sisältö

• Ammatti-identiteetin muotoutuminen
• Erilaiset osaajaidentiteetit ja ammatilliset polut
• Muuttuvan kulttuurityöelämän osaajan ja erityisasiantuntijan ammatti-identiteetin erityispiirteet
• Moniammatillisuuden, verkostojen ja yhteistoiminnan merkitys omassa ammatissa, suhteessa omaan taustakoulutukseen ja omaan toimintakenttään ja perustehtäviin siinä
• Taidelähtöiset omaelämäkerralliset menetelmät

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on sijoitettu itslearning-verkko-oppimisympäristöön.Seuraava kirjallisuus avaa työskentelyä:

DICO Toolkit for Digital Career Stories 2023. Saatavilla https://riviste.unimc.it/index.php/cap-cult/issue/view/148/showToc

Juppi, P. & Tanskanen, I. 2019. Ammatillinen elämäkerta ja digitaalinen tarinankerronta pedagogisina välineinä. Saatavilla https://talk.turkuamk.fi/taide/ammatillinen-elamakerta-ja-digitaalinen-tarinankerronta-pedagogisina-valineina/

Meijers, Frans & Lengelle, Reinekke 2012. Narratives at work: The development of career identity. Saatavilla https://www.researchgate.net/publication/241710063_Narratives_at_work_The_development_of_career_identity

Rapo, Ari 2020. The Photodiary Method. Onnistumisen elämyksiä valokuvapäiväkirjan avulla. Saatavilla https://peda.net/yritykset/photodiary

Taide töissä - Näkökulmia taiteen opetukseen sekä taitelijan rooliin yhteisöissä 2019. Saatavilla https://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522167170.pdf

Tanskanen, I. 2023. Ammatillinen elämäkertaprosessi, digitaaliset uratarinat ja taidelähtöiset menetelmät itsereflektion ja identiteettityön välineinä. Ks. talk.turkuamk.fi > Taide

Opetusmenetelmät

Itse-reflektiota sisältävä ammatti-identiteettityö digitarinan, päiväkirjaamisen ja kontaktiopetusjaksoihin kytkeytyvien ennakko-, jälki- ja kontaktijaksoilla toteutettavien tehtävien muodossa sekä tuutorointi. Työskentelyssä yhdistetään itsenäisesti tehtävää henkilökohtaista työskentelyä pienryhmä- ja koko ryhmän kanssa tapahtuvaan työskentelyyn sekä sovelletaan taidelähtöisiä menetelmiä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttejä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Ammatillinen elämäkertaprosessi sisältää sekä yksin että ryhmässä tehtäviä työvaiheita: päiväkirjaaminen ja oman prosessin dokumentointi ovat yksilöllisiä työvaiheita, ja kontaktiopetuksen yhteydessä työskentely laajenee toiminnan, kokemusten, ajatusten ja tuntemusten jakamiseksi ryhmässä. Työskentelyssä sovelletaan taide- ja medialähtöisiä menetelmiä.

YAMK-koulutukseen ja siinä tapahtuvaan ohjaukseen osallistuu usea yamk-kouluttaja, ja sen osatehtävissä suunnataan opiskelijan huomiota työelämälähtöisiin ammatillisiin kompetensseihin: yhtäältä kulttuuri- ja taidealan erityisiin kompetensseihin ja toisaalta yleisiin ammatillisiin kompetensseihin metataitoineen eli oppimaan oppimiseen, vuorovaikutus-, yhteistyö- ja tunneosaamiseen, itsetuntemukseen ja itsensä johtamiseen, tiedon hankintaan, käsittelyyn ja prosessointiin sekä kriittiseen ajatteluun, eettisyyteen, kestävään kehityksen, kansainvälisyyteen ja monikulttuurisuuteen sekä ennakoivaan kehittämiseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Monimuoto-opiskelu, johon sisältyy työskentelyä kontaktiopetusjaksolla, ennakko-, jälki- ja muita itsenäisiä tehtäviä sekä tuutorointia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Digitarina omasta tiestä kulttuurialan YAMK -opintoihin, itsenäiset tehtävät ml. ennakko- ja jälkitehtävän (24 h)
Kontaktiopetus 20 h
Päiväkirjaaminen 42 h
Kontaktijaksoihin liittyvät ennakko- ja jälkitehtävät 49 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ammatillisen elämäkertaprosessin työskentely on luonteeltaan refleksiivistä; siinä pohditaan ja arvioidaan omaa ammatillista osaamista ja ammatti-identiteettiä. Näitä kriittisiä pohdintoja jaetaan ammatillisen elämäkertaprosessin reflektiopisteissä opetusjaksoilla, jolloin käydään vertaiskeskustelua. Arviointi kohdistuu työskentelyyn eri osatehtävineen.

Työskentely arvioidaan asteikolla hyväksytty–hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää kaikkien osatehtävien tekemistä hyväksyttävällä tavalla sekä osallistumista kontaktijaksoille (vähintään 60 % eli 6 kontaktijaksolla). Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa

• analysoida vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan alansa ammattilaisena sekä kehittää osaamistaan tavoitteellisesti
• soveltaa luovia omaelämäkerrallisia, taidelähtöisiä menetelmiä oman kehittyvän osaajaidentiteettinsä ja ammatillisen osaamisen reflektointiin
• vertailla erilaisia ammattilaisuuden muotoja muuttuvassa kulttuurityöelämässä ja arvioida niiden soveltuvuutta omaan ammatilliseen identiteettiin
• luoda ja ylläpitää oman ammatillisuuden kehittämistä tukevia kumppanuuksia ja verkostoja.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia opintojakson tehtäviä hyväksyttävällä tavalla tai poissaoloja kontaktijaksojen opetuksesta on enemmän kuin neljältä kontaktijaksolta.

Lisätiedot

Saatavilla verkko-oppimisympäristössä.

Siirry alkuun