Siirry suoraan sisältöön

Projektinhallinta eri toimintaympäristöissä (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CY65-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 17.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 26.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 300
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opettajat
Minna Salakari
Kristiina Engblom-Pelkkala
Ryhmät
YGEROK25V
Gerontologinen asiantuntijuus, K25 (verkko)
YKLASK25
Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), syöpää sairastavan hoito, K25
YTEKEK25V
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, K25 (verkko)
YTEDK25V
Terveyden edistäminen (ylempi AMK), verkko, K25
Opintojakso
TH00CY65

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 14 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 07.10.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
Projektinhallinta eri toimintaympäristöissä TH00CY65-3002
Ti 28.10.2025 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
Projektinhallinta eri toimintaympäristöissä TH00CY65-3002
Ke 26.11.2025 klo 08:30 - 14:00
(5 t 30 min)
Projektinhallinta eri toimintaympäristöissä TH00CY65-3002
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

ti 7.10.2025 kello 8.30-14.00 Orientaatio, esittely ja tehtävät sekä avainluento 1.
ti 28.10.2025 kello 12.30-15.30 Avainluento 2 ja 3, pienryhmätehtävät
ke 26.11.2025 kello 8.30-14.00 Avainluento 4 ja tehtäväpurku

Opintojakson sisältö:

Projektityypit: investointihanke, kehittämishanke, tutkimushanke, selvityshanke, produktiohanke
• Projektinhallinnan perusteet, projektikolmio, projektin vaatimusmäärittely, suunnittelu ja toteutus
• Projektinhallinnan viitekehykset ja työkalut sekä tarvittava osaamisperusta
• Projektien kannattavuuden arviointi
• Sidosryhmä- ja riskienhallinta-analyysi
• Tutkimuksellisen - tai kehittämisprojektin suunnittelu
• Kehittämisprojektin arviointi ja tuotosten implementointi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• projektinhallinnan viitekehykset ja työkalut
• tunnistaa erilaiset projektityypit ja niiden toimintaympäristöt
• syventää projektihallinnassa tarvittavaa osaamisperustaa
• projektinhallinnan pääperiaatteet
• suunnitella kehittämis- ja tutkimusprojektin
• johtaa työelämän tutkimuksellista- ja kehittämisprojektia
• soveltaa projektijohtamisen erilaisia käytäntöjä
• arvioida projektin kannattavuutta
• laatia sidosryhmä- ja riskien hallinnan analyysin
• suunnitella kehittämisprojektin tuotosten implementoinnin

Sisältö

• Projektityypit: investointihanke, kehittämishanke, tutkimushanke, selvityshanke, produktiohanke
• Projektinhallinnan perusteet, projektikolmio, projektin vaatimusmäärittely, suunnittelu ja toteutus
• Projektinhallinnan viitekehykset ja työkalut sekä tarvittava osaamisperusta
• Projektien kannattavuuden arviointi
• Sidosryhmä- ja riskienhallinta-analyysi
• Tutkimuksellisen - tai kehittämisprojektin suunnittelu
• Kehittämisprojektin arviointi ja tuotosten implementointi

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaali on esitetty itsLearning-verkkoalustalla.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään monipuolisia oppimisen menetelmiä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on integroitu opintojaksokertaan. Aikataulu esitetään itsLearning-verkkoalustalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos opiskelija on suorittanut vastaavan opintojakson aiemmin, hän voi hyväksilukea opintojakson.

Jos opiskelijalla on osaamista projektinhallinnasta ja projektityöstä, hän voi hyväksilukea osaamisen näytöllä opintojakson. Opettajat määrittelevät tehtävän/tehtävät, jotka opiskelijan tulee tehdä hyväksilukuun. Osaamisen näyttö tulee sopia ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kokonaisuus on 5 opintopistettä eli 135 tuntia.
Opintojaksoon sisältyvät kontaktiopetuskerrat (15 h) , itsenäinen opiskelu, sis.mm. materiaaleihin perehtymisen (20 h), verkkokeskustelutehtävän (10 h), pienryhmätehtävän (30 h) ja tentin (60 h).

Opintojaksoon sisältyy kaiken kaikkiaan kaksi numeerisesti (T1-K5) arvioitavaa kokonaisuutta: tentti ja ryhmätehtävä.

Opintojakson suoritukseen vaaditaan läsnöolo opetuksessa sekä kaikkien tehtävien palautus hyväksytysti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyl-K5.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu kontaktiopetukseen.
Opiskelija ei osallistu tehtäviin.

Kirjallisen tehtävän lähdemateriaali on niukkaa ja/tai hyödyntämättä. Teoriaperusta puuttuu.
Sisältöä ei ole kohdennettu eikä työ ole sisällöltään riittävä. Työssä ei ole käsitelty keskeisiä asioita.

Työn rakenne sekava tai sisältöalueet irralliset tai osia puuttuu. Tehtävä ei ole amk-ohjeistuksen mukainen. Pohdinta ei kohdistu työn sisältöön tai puuttuu kokonaan. Lähteet ja lähdeviitteet puuttuvat kokonaan tai suurimmaksi osaksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija ei osallistu kaikkiin kontaktiopetuskertoihin.
Opiskelija ei osallistu aktiivisesti ryhmätyön tekemiseen.

Kirjallisen tehtävän lähdemateriaali on vähäistä ja/tai puutteellinen. Kansainvälisiä lähteitä ei ole juurikaan käytetty. Käsitteet on esitetty pintapuolisesti ja puutteellisesti.

Työ on sisällöllisesti suppea tai puutteellinen (vrt. ohjeet). Asioiden käsittely on pintapuolista.
Työn rakenne hajanainen tai ainakin paikoin puutteellinen. Pohdinta on pääosin niukkaa tai pinnallista. Kriittinen ja asiantunteva ote ei tule juurikaan näkyviin työstä.

Kirjallisen tehtävän ulkoasu puutteellinen, ilmaisu ainakin osin epäselvää, lähteet ja lähdeviitteet osin puutteelliset. Työ ei ole amk-ohjeistuksen mukainen tai se on ohjeistuksesta poikkeava.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu kontaktiopetukseen.
Opiskelija osallistuu riittävällä ja tasapuolisella tavalla ryhmätyön tekemiseen.

Kirjallinen tehtävä perustuu asianmukaiseen lähdemateriaaliin. Lähteissä hyödynnetty jonkin verran kansainvälisiä lähteitä. Käsitteet on esitelty kattavasti.
Työ on sisällöllisesti riittävä ja tarkoituksenmukainen (vrt. ohjeistus). Työssä on käsitelty keskeisiä asioita. Työn rakenne on selkeä ja pääsääntöisesti sisällöltään looginen (täysin looginen tasolla H4).

Asioita on tehtävässä tarkasteltu pohtien, ja pohdinta on pääosin reflektiivistä ja perusteltua.
Kirjallisen työn ulkoasu on siisti, ilmaisu on pääasiassa asiallista, lähteet ja lähdeviitteet kirjallisen työn ohjeiden mukaiset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti kontaktiopetukseen.
Opiskelijalla on selkeä rooli ryhmätyössä ja hän hoitaa oman osansa.

Kirjallinen tehtävä perustuu asianmukaiseen ja monipuoliseen lähdemateriaaliin. Lähteissä on hyödynnetty kansainvälisiä lähteitä. Käsitteet on esitelty laajasti ja oikein. Sisältö on rajattu ja kohdennettu selkeästi. Asioita on käsitelty laajasti ja monipuolisesti tehtävän ohjeistuksen mukaisesti.

Työ on rakenteeltaan selkeä ja johdonmukainen, sisältö loogisesti etenevä koko työssä.
Asioita on tarkasteltu kriittisesti ja analysoiden. Pohdinta on reflektiivistä, syvällistä ja kriittistä. Perustelut osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aiheeseen.

Kirjallisen työn ulkoasu siisti, ilmaisu selkeää ja sujuvaa. Amk-ohjeista on noudatettu. Lähteet ja lähdeviitteet ovat kirjallisen työn ohjeiden mukaiset läpi koko työn.

Lisätiedot

YAMK-opintoja, ei sovellu AMK-opintoihin.
Avoin AMK maksimi 3 opiskelijaa.

Siirry alkuun