Siirry suoraan sisältöön

Visuaalinen kommunikointi 2 (3 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CX54-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
03.10.2025 - 12.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Opettajat
Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
DMUOTS25
Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
OSMUOTS225
Design Plugin Medium 2 – Muotoilun osaaja
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
TE00CX54

Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 03.10.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Visuaalinen kommunikointi 2 TE00CX54-3002
EDU_3002 Henrik muunto byod
Pe 28.11.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Visuaalinen kommunikointi 2 TE00CX54-3002
EDU_3002 Henrik muunto byod
Pe 12.12.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Visuaalinen kommunikointi 2 TE00CX54-3002
EDU_3002 Henrik muunto byod
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikoinnin merkityksen suunnittelussa. Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä ja niiden suhteita.

Opintojakso täydentää Visuaalinen kommunikointi 1:n sisältöjä seuraavasti:
- Croquis-piirtäminen
- Prototypointi
- Värien havainnointi Albersin väriteorian mukaisesti

Kurssi suoritetaan 3.10.-12.12.2025 aikana lähiopetuksena (3 tapaamista) Kupittaan kampuksella.

Kurssi pohjautuu Visuaalinen kommunikointi 1 -kurssille. Visuaalinen kommunikointi 2 ei ole mahdollista suorittaa yksinään, vaan vain yhdessä Visuaalinen kommunikointi 1 -kurssin kanssa.

Tavoitteet

Opiskelija syventää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation osaamistaan.
Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
Opiskelija osaa hyödyntää käsin piirtämisen menetelmiä havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä.

Sisältö

Visuaalisen kommunikoinnin ja piirtämisen harjoitustehtäviä
- croquis-piirtäminen
- prototypointi visuaalisessa kommunikoinnissa
- värien vuorovaikutus

Oppimateriaalit

Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004
Josef Albers: Värien vuorovaikutus
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi, informaatiomuotoilun perusteet
Randy Krum: Cool infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design, 2013 eBook
Yuk M, Diamond S: Data Visualization for Dummies, 2014 eBook
Englanniksi
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Betty Edwards: Drawing on the right side of the brain, 1999
Josef Albers: Interaction of colors
Harald Arnkil: Colors in the visual world, 2013
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Randy Krum: Cool infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design, 2013 eBook
Yuk M, Diamond S: Data Visualization for Dummies, 2014 eBook

Opetusmenetelmät

Tutkiva oppiminen ja kokeilut. Tekemällä oppiminen (Hands-on)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä. Tehtäviä voi parannella opettajan antaman palautteen perusteella.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogisena toimintatapana on käytännönläheisyys, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.

Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele.

Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä. 3 op = 81 h opiskelijan työtä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet: harjoitustehtävät ja osallistuminen lähitunneilla sekä vastuunotto oppimisestaan. Palaute tehdyistä tehtävistä itsLearningin kautta ja jatkuva palaute/ohjaus kontaktituntien aikana. Myöhässä palautetut tehtävät alentavat arvosanaa.

Hylätty (0)

Harjoitustehtäviä ei ole tehty tai niissä on liian paljon puutteita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Harjoitustyöt on tehty, mutta niissä on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Harjoitustyöt on tehty huolellisesti. Osallistuminen on ollut aktiivista ja vastuullista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Harjoitustyöt on tehty erittäin huolellisesti, osallistuminen on ollut hyvin aktiivista ja opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta oppimisestaan. Ei poissaoloja.

Lisätiedot

Pääasiallisesti itsLearning kautta, mutta myös sähköposti on mahdollinen. (mervi.vuolas@turkuamk.fi).

Siirry alkuun