Visuaalinen kommunikointi 2 (3 op)
Toteutuksen tunnus: TE00CX54-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.08.2025 - 31.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
- Ajoitus
- 03.10.2025 - 12.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Konetekniikka
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 40
- Koulutus
- Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
- Opettajat
- Mervi Vuolas
- Vastuuopettaja
- Mervi Vuolas
- Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Ryhmät
-
DMUOTS25Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
-
OSMUOTS225Design Plugin Medium 2 – Muotoilun osaaja
- Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- Opintojakso
- TE00CX54
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 9 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 03.10.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 2 TE00CX54-3002 |
EDU_3002
Henrik muunto byod
|
Pe 28.11.2025 klo 08:00 - 11:00 (3 t 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 2 TE00CX54-3002 |
EDU_3002
Henrik muunto byod
|
Pe 12.12.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 2 TE00CX54-3002 |
EDU_3002
Henrik muunto byod
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikoinnin merkityksen suunnittelussa. Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä ja niiden suhteita.
Opintojakso täydentää Visuaalinen kommunikointi 1:n sisältöjä seuraavasti:
- Croquis-piirtäminen
- Prototypointi
- Värien havainnointi Albersin väriteorian mukaisesti
Kurssi suoritetaan 3.10.-12.12.2025 aikana lähiopetuksena (3 tapaamista) Kupittaan kampuksella.
Kurssi pohjautuu Visuaalinen kommunikointi 1 -kurssille. Visuaalinen kommunikointi 2 ei ole mahdollista suorittaa yksinään, vaan vain yhdessä Visuaalinen kommunikointi 1 -kurssin kanssa.
Tavoitteet
Opiskelija syventää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation osaamistaan.
Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.
Opiskelija osaa hyödyntää käsin piirtämisen menetelmiä havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä.
Sisältö
Visuaalisen kommunikoinnin ja piirtämisen harjoitustehtäviä
- croquis-piirtäminen
- prototypointi visuaalisessa kommunikoinnissa
- värien vuorovaikutus
Oppimateriaalit
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004
Josef Albers: Värien vuorovaikutus
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi, informaatiomuotoilun perusteet
Randy Krum: Cool infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design, 2013 eBook
Yuk M, Diamond S: Data Visualization for Dummies, 2014 eBook
Englanniksi
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Betty Edwards: Drawing on the right side of the brain, 1999
Josef Albers: Interaction of colors
Harald Arnkil: Colors in the visual world, 2013
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Randy Krum: Cool infographics: Effective Communication with Data Visualization and Design, 2013 eBook
Yuk M, Diamond S: Data Visualization for Dummies, 2014 eBook
Opetusmenetelmät
Tutkiva oppiminen ja kokeilut. Tekemällä oppiminen (Hands-on)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä. Tehtäviä voi parannella opettajan antaman palautteen perusteella.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogisena toimintatapana on käytännönläheisyys, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele.
Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä. 3 op = 81 h opiskelijan työtä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteet: harjoitustehtävät ja osallistuminen lähitunneilla sekä vastuunotto oppimisestaan. Palaute tehdyistä tehtävistä itsLearningin kautta ja jatkuva palaute/ohjaus kontaktituntien aikana. Myöhässä palautetut tehtävät alentavat arvosanaa.
Hylätty (0)
Harjoitustehtäviä ei ole tehty tai niissä on liian paljon puutteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Harjoitustyöt on tehty, mutta niissä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Harjoitustyöt on tehty huolellisesti. Osallistuminen on ollut aktiivista ja vastuullista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Harjoitustyöt on tehty erittäin huolellisesti, osallistuminen on ollut hyvin aktiivista ja opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta oppimisestaan. Ei poissaoloja.
Lisätiedot
Pääasiallisesti itsLearning kautta, mutta myös sähköposti on mahdollinen. (mervi.vuolas@turkuamk.fi).