Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön perusteet ja simulaatio (10 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK46-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
18.08.2025 - 14.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoito
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 36
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Isa Öhberg
Ville Vainio
Johanna Kurtti
Minna Kummunsalo
Jaana Forsbacka
Ajoitusryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
PSHTS25A
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S25A
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Opintojakso
TH00CK46

Toteutuksella on 29 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 88 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ke 27.08.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Teemapäivä: Hoitotyön historia ja ammatillisuus
etänä
To 28.08.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Info - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
ICT_C3044 Teoriatila muunto
To 28.08.2025 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Luokkaharjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
Ke 03.09.2025 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Luokkaharjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
ICT_B3043 Hoitotyö 4
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
Ke 03.09.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Ti 09.09.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Pienryhmä 1 - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
Kunnonkoti
Ti 09.09.2025 klo 10:15 - 11:45
(1 t 30 min)
Pienryhmä 2 - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
Kunnonkoti
Ti 09.09.2025 klo 12:30 - 14:00
(1 t 30 min)
Pienryhmä 3 - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
Kunnonkoti
To 11.09.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Teemapäivä: Hoitotyön päätöksenteko
etänä
Ma 15.09.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
RAV - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
etänä
Ti 16.09.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Itsenäistä ryhmätyöskentelyä (RAV-ryhmätyöt) RAV/ Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
Ke 17.09.2025 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Luokkaharjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
ICT_B3033 Tehohoitotyö
ICT_B3028 Lääkehoito 1
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
ICT_B3029 Lääkehoito 2
Ke 17.09.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Ti 23.09.2025 klo 08:00 - 14:00
(6 t 0 min)
Luokkaharjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
ICT_B3041 Hoitotyö 3
ICT_B3028 Lääkehoito 1
ICT_B3029 Lääkehoito 2
Ke 24.09.2025 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
RAV - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
etänä
To 25.09.2025 klo 08:15 - 10:45
(2 t 30 min)
Teemapäivä: Potilasturvallisuus
etänä
Ti 30.09.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Teemapäivä: Ihon teemapäivä
etänä
Ke 01.10.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
RAV - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
ICT_B2026 Teoriatila muunto
Ke 08.10.2025 klo 08:00 - 11:00
(3 t 0 min)
Toiminnallinen haavahoitopäivä - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
To 09.10.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Teemapäivä: Suun terveyden teemapäivä
etänä
Ke 22.10.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Teemapäivä: Hoitotyön kirjaaminen
etänä
To 23.10.2025 klo 08:15 - 09:45
(1 t 30 min)
Teemapäivä: Hoitotyön kirjaaminen
etänä
Pe 24.10.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
ICT_B1033 Teoriatila
Ti 28.10.2025 klo 12:00 - 18:00
(6 t 0 min)
Luokkaharjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
ICT_B3043 Hoitotyö 4
ICT_B3040 Hoitotyö 2
ICT_B3041 Hoitotyö 3
Pe 31.10.2025 klo 10:00 - 16:00
(6 t 0 min)
Luokkaharjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_A2065 Ensiapu
ICT_B3040 Hoitotyö 2
Ti 04.11.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Luokkaharjoittelu - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
ICT_B3039 Hoitotyö 1
ICT_B3043 Hoitotyö 4
ICT_B3040 Hoitotyö 2
To 20.11.2025 klo 12:00 - 14:00
(2 t 0 min)
KOE - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Ti 02.12.2025 klo 08:00 - 12:00
(4 t 0 min)
HOSI simulaatio, R1 - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
Simulation 3 MED D2022,Debriefing 3 MED D2034
Ti 02.12.2025 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
HOSI simulaatio, R2 - Hoitotyön perusteet ja simulaatio TH00CK46-3027
Simulation 3 MED D2022,Debriefing 3 MED D2034
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Ajoitus: syksy 2025
Sisältö:
Ammatillinen vuorovaikutus ja hoitosuhde
Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
Potilasturvallisuus, tietoturva ja ergonomia
Hoitotyön auttamismenetelmät ja päivittäisissä toimissa avustaminen
Potilaan tilan ja peruselintoimintojen tarkkailu
Hätäensiapu ja kuoleman kohtaaminen
Ravintoaineiden tarve ja merkitys
Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio eri ikäkausina

Tavoitteet

HOITOTYÖN PERUSTEET JA SIMULAATIO 10 OP

Tavoitteet:

Opiskelija
• osaa toimia ammatillisesti hoitosuhteessa ja tunnistaa oman roolinsa hoitotyöntekijänä ja pyrkii kehittymään siinä ja tutustuu terveydenhuollon moniammatilliseen yhteistyöhön.
• arvostaa potilasta ja osaa tukea häntä sekä hänen omaisiaan kaikissa elämän tilanteissa heidän kulttuurinsa huomioiden.
• kykenee tunnistamaan hoidon tarpeita sekä suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan hoitotyötä terveydenhuollon hoivayksiköissä.
• harjaantuu kirjaamaan hoitotyön kansallisen kirjaamismallin mukaisesti.
• osaa huomioida potilasturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja vastata välittömään avuntarpeeseen.
• kykenee tunnistamaan ja vahvistamaan potilaan voimavaroja.
• osaa työskennellä aseptisesti ja ergonomisesti sekä kestävän kehityksen huomioiden.
• kykenee tunnistamaan ravitsemukseen liittyviä tarpeita ja toteuttaa terveyttä edistävää ravitsemusta eri ikäryhmissä.
• oppii käyttämään digitaalisia ja terveysteknologisia laitteita ikäihmisten hoitotyössä

Sisältö

Sisältö:
• Ammatillinen vuorovaikutus ja hoitosuhde
• Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
• Potilasturvallisuus, tietoturva ja ergonomia
• Hoitotyön auttamismenetelmät ja päivittäisissä toimissa avustaminen
• Potilaan tilan ja peruselintoimintojen tarkkailu
• Ravintoaineiden tarve ja merkitys
• Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio eri ikäkausina
• Digitaaliset ja terveysteknologiset laitesovellukset

Oppimateriaalit

Oppikirja:
Blomqvist M., Rummukainen T., Sainio T., Simola T & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma pro, 2022, 1. painos ja ItsLearning oppimisympäristön materiaalit.

Ravitsemuksen perusteet:
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Kestävää terveyttä ruoasta – kansalliset ravitsemussuositukset 2024. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki 2024 (www.vrn.fi)

Opetusmenetelmät

Monimuotoiset aktivoivat lähi-, verkko-, ja simulaatiomenetelmät sekä luokkaharjoittelu. Ammatillista toimintaa opitaan moniammatillisilta asiantuntijoilta hoitoon liittyvistä perus- ja erityistilanteista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin ajankohdan näet lukujärjestyksestä.
Uusintatentit ilmoitetaan oppimisalustalla.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogiikan keskeisinä lähtökohtina ovat kestävä kehityksen mukainen jatkuva oppiminen, monialaisuus ja digitaalisten oppimismenetelmien hyödyntäminen.
Opiskelija nähdään aktiivisena, itseohjautuvana ja vastuullisena oppijana. Opiskelija ottaa vastuun omasta oppimisestaan, huolehtii tehtävien palautukset ajallaan ja selvittää miten saa suoritettua kurssiin kuuluvat osiot.
Simulaatio-oppiminen ja luokkaharjoittelu. Tenttisparraus ryhmissä.

Kestävä kehitys
Käytetyt materiaalit joko käytetään uudelleen tai kierrätetään oikein. Toimitaan tasa-arvoisesti, oikeudenmukaisesti ja myötätuntoisesti toisia kohtaan. Toiminta suunnitellaan pitkälle ajalle toimivaksi. Kestävän tulevaisuuden osaaminen vahvistuu, kuten hoitoprosessin hallinta, työyhteisössä toimiminen, toimintaympäristön tuntemus ja globaaliin terveyteen liittyvä osaaminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähihoitajat voivat ahotoida osan luokkaharjoitteluista, työkokemuksella tai osaamisen näytöllä. Tarkemmat ohjeet löydät ItsLearning oppimisympäristöstä Harjoittelutuntien hyväksilukulomakkeesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 h opiskelijan työtä.
Yksilö- ja ryhmätehtävät, verkkokurssit 2 op = 54 h
Osaamistestit 1 op = 27 h
Luokkaharjoittelu ja simulaatio 5 op, HOSI simulaatio = 135 h, joista lähiopetusta 52 h
Tentti ja siihen valmistautuminen 1 op = 27 h
Ravitsemus 1 op = 27 h
Aktivoivat ohjaustunnit 2 x 3 h
6 teemapäivää yhteensä 15 h
Ryhmätöiden aloitus 2 x 3 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät 2 op: hyväksytty/ hylätty/ täydennettävä
Osaamistestit 1 op: 1-5
Luokkaharjoittelu ja simulaatio 5 op: ennakkotehtävien tekeminen ja aktiivinen osallistuminen: hyväksytty/ hylätty
Tentti 1 op: numeerinen arviointi HYL-5
HOSI simulaatiot: HYV/HYL
Ravitsemus 1 op: numeerinen arviointi HYL-5 (tentti)
Luokkaharjoittelut ja simulaatiot edellyttävät 100 % läsnäoloa. Poissaolot tulee korvata toisen pienryhmän mukana tai rästikerralla. Rästikerralla voit korvata max 2 harjoittelukertaa.
Uusintatentit sovitaan opettajan kanssa.

Hylätty (0)

Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen

Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen.

Tiedot:
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä.
Ratkaisee ongelmia.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen

Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen.
Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Lisätiedot

Tarvittaessa yhteys opettajiin sähköpostitse.

Harjoittelutunneilla tarvitaan hoitopuku ja työkengät.

Siirry alkuun