Siirry suoraan sisältöön

Sairaalamuusikkona lastensairaalassa (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00DK74-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2025 - 21.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Esittävät taiteet
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaala- ja hoivamuusikon kolmiosainen koulutus
Opettajat
Uli Kontu-Korhonen
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 14 . Avoin AMK : 14.)
Ryhmät
AVOSHMUS25
Sairaala- ja hoivamuusikon kolmiosainen koulutus
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
KU00DK74
Toteutukselle KU00DK74-3001 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Koulutus jakautuu kolmeen opintojaksoon: Syventävät opinnot (3op), Työskentely sairaala- ja hoivaympäristöissä (1op) ja Täydentävät opinnot (1op).
Koulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena. Verkko-opetuksen osuus 1/2-1 op koulutuksesta.

Syventävät opinnot 1

Syventävissä opinnoissa 1 opiskelija laajentaa ja vahvistaa omaa musiikillista ja vuorovaikutuksellista osaamistaan lasten ja nuorten kohtaamiseen sairaala- ja/tai muissa hoitoympäristöissä.

Opiskelija soveltaa ja rikastaa taiteellista ja pedagogista musiikillista osaamistaan erilaisissa musiikillisen vuorovaikutuksen yhteyksissä.

Opiskelija tutustuu erilaisten toimintaympäristöjen edellyttämiin ammatillisiin työkaluihin ja toimintamenetelmiin (mm. esittävä- ja osallistava työtapa), harjoittelee niiden käyttöä ja rakentaa oman sairaala- ja hoivamuusikon työkalupakin.

Opiskelija suunnittelee musiikillisia interventioita toteutettavaksi erilaisissa toimintaympäristöissä ja hahmottaa muusikon roolin erityispiirteitä sairaala- ja hoivaympäristöissä.

Opiskelija kehittää musiikillista ammattilaisen identiteettiään ja rooliaan hoito- ja hoivaympäristöissä.

Lähipäivien toiminnallisissa harjoituksissa muun muassa käytetään musiikillista improviaatiota vuorovaikutuksessa, kommunikoidaan musiikilla ja luodaan uusia äänimaailmoja käyttäen soittimina monenlaisia objekteja.
Opiskelija saa mahdollisuuden ja rohkaisua myös musisoida korvakuulolta ilman nuottikuvaa.


Työskentely sairaala- ja hoivaympäristöissä 1

Koulutus sisältää ohjattua työskentelyä sairaala- tai hoivaympäristössä koulutusosan teemaan liittyen. Nämä työskentelyt koulutus järjestää, ja ne toteutetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Lisäksi opiskelija työskentelee sairaala- ja/tai hoivamuusikon roolissa omalla paikkakunnallaan. Omalla paikkakunnalla tehtävän työskentelyn opiskelija järjestää itse.

Täydentävät opinnot 1

Asiantuntijavierailu, lähiopetus ja oppimistehtävä.
Johdanto kulttuurihyvinvointi-käsitteen sisältöihin ja laajoihin merkityksiin


Koulutuksen ajoitus:
Syyskuu
ennakkotehtävä lähetetään 1.9.2025 ja palautetaan pe 12.9.2025 mennessä
lähiopetus to 25.9.2025 klo 17-20 ja pe 26.9.2025 klo 10-16
asiantuntijavierailu 1

Lokakuu
lähiopetus to 30.10.2025 klo 17-20 ja pe 31.10.2025 klo 10-16
vierailu lastenklinikalla
oppimistehtävä
henkilökohtainen mentoritapaaminen etänä ma 10.10.2025 tai to 13.10.2025
työskentely omalla paikkakunnalla

Marraskuu
lähiopetus, koulutuksen päätös, pe 21.11.2025 klo 12-17
oppimistehtävä
loppureflektiot

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- soveltaa omaa musiikillista osaamistaan sekä suunnitella ja toteuttaa interventioita tai taiteellisia esityksiä lastensairaalan osastoille tai muihin erityishoitoa tarvitsevien lasten hoitaviin yksiköihin.
- riittävästi lapsille ja nuorille soveltuvaa musiikillista ohjelmistoa ja kykenee varioimaan sitä tarvittaessa
- hyödyntää improvisaatiota vuorovaikutuksen välineenä
- hahmottaa oman ammatti-identiteettinsä sairaala- ja hoivamuusikon roolissa, toimia rakentavasti yhteistyössä hoitohenkilökunnan kanssa sekä tiedostaa työskentely-ympäristön eettiset velvoitteet
- ottaa musisoidessaan huomioon potilaiden lisäksi myös omaiset sekä hoitohenkilökunnan
- hahmottaa kulttuurihyvinvoinnin laajaa sisältöä ja käsitteitä

Sisältö

Syventävät opinnot 1, 3 op
- ammattirooli ja identiteetti
- työskentelytavat, musiikillinen sisältö ja ohjelmistot
- esittävä ja osallistava työskentely
- variointi ja improvisaatio
- eettiset vastuut ja velvollisuudet
- muusikkona moniammatillisessa yhteisössä

Syventävissä opinnoissa 1 opiskelija laajentaa ja vahvistaa omaa musiikillista ja vuorovaikutuksellista osaamistaan sairaalamuusikon roolissa lastensairaalassa ja/tai muussa erityishoitoa tarvitsevien lasten hoitavassa yksikössä työskentelyyn.

Työskentely sairaala- ja hoivaympäristöissä 1, 1 op
Koulutus sisältää ohjattua työskentelyä sairaala- tai hoivaympäristössä koulutusosan teemaan liittyen. Nämä työskentelyt koulutus järjestää, ja ne toteutetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Lisäksi opiskelija työskentelee sairaala- ja/tai hoivamuusikon roolissa omalla paikkakunnallaan. Omalla paikkakunnalla tehtävän työskentelyn opiskelija järjestää itse.

Täydentävät opinnot 1, 1 op
Asiantuntijavierailu sekä verkkototeutus.
Johdanto kulttuurihyvinvointi-käsitteen sisältöihin ja laajoihin merkityksiin.

Opetusmenetelmät

lähi- ja verkko-opetus ja ohjaus
itsenäinen työskentely
työelämäyhteisössä oppiminen
vertaisoppiminen ja -ohjaus
kirjalliset tehtävät

Kansainvälisyys

Ryhmätunnit, muusikon toimintatapojen harjoittelua.
Toiminnalliset harjoitukset ryhmässä, mm. improvisaatio-, variointi- ja vuorovaikutusharjoitukset sekä havainnoiminen, tuntemusten sanallistaminen ja keskusteleminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä kirjallisesti ennen ensimmäistä lähiopetustakertaa.

Yksilöllinen harjoittelu, sairaala- ja hoivayhteisöissä käytettävän musiikillisen ohjelmiston kartoitusta ja oman ohjelmiston laajentamista, teoksien opettelua ja työkalupakin kasaamista (mm. videotehtävä)

Opiskelija suunnittelee ja esittelee eri kohderyhmille suunnittelemansa intervention sairaala- ja hoivaympäristöissä.

Itsearviointia; oman kehittymisprosessin tarkastelu, omien taitojen ja pätevyyksien kartoitus sairaala- ja hoivamuusikkona sekä tavoitteiden määrittely niiden kehittämisessä koulutuksen aikana.

Pari- tai ryhmätehtävä valitusta artikkelista.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Osallistuminen lähiopetukseen: läsnäolovelvoite täytetty hyväksytysti
Yksilö- ja ryhmätehtävät: hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät

Siirry alkuun