Sairaalamuusikkona lastensairaalassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00DK74-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
21.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.09.2025 - 21.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Esittävät taiteet
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaala- ja hoivamuusikon kolmiosainen koulutus
- Opettajat
- Uli Kontu-Korhonen
- Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 14 . Avoin AMK : 14.)
- Ryhmät
-
AVOSHMUS25Sairaala- ja hoivamuusikon kolmiosainen koulutus
- Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- Opintojakso
- KU00DK74
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Koulutus jakautuu kolmeen opintojaksoon: Syventävät opinnot (3op), Työskentely sairaala- ja hoivaympäristöissä (1op) ja Täydentävät opinnot (1op).
Koulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena. Verkko-opetuksen osuus 1/2-1 op koulutuksesta.
Syventävät opinnot 1
Syventävissä opinnoissa 1 opiskelija laajentaa ja vahvistaa omaa musiikillista ja vuorovaikutuksellista osaamistaan lasten ja nuorten kohtaamiseen sairaala- ja/tai muissa hoitoympäristöissä.
Opiskelija soveltaa ja rikastaa taiteellista ja pedagogista musiikillista osaamistaan erilaisissa musiikillisen vuorovaikutuksen yhteyksissä.
Opiskelija tutustuu erilaisten toimintaympäristöjen edellyttämiin ammatillisiin työkaluihin ja toimintamenetelmiin (mm. esittävä- ja osallistava työtapa), harjoittelee niiden käyttöä ja rakentaa oman sairaala- ja hoivamuusikon työkalupakin.
Opiskelija suunnittelee musiikillisia interventioita toteutettavaksi erilaisissa toimintaympäristöissä ja hahmottaa muusikon roolin erityispiirteitä sairaala- ja hoivaympäristöissä.
Opiskelija kehittää musiikillista ammattilaisen identiteettiään ja rooliaan hoito- ja hoivaympäristöissä.
Lähipäivien toiminnallisissa harjoituksissa muun muassa käytetään musiikillista improviaatiota vuorovaikutuksessa, kommunikoidaan musiikilla ja luodaan uusia äänimaailmoja käyttäen soittimina monenlaisia objekteja.
Opiskelija saa mahdollisuuden ja rohkaisua myös musisoida korvakuulolta ilman nuottikuvaa.
Työskentely sairaala- ja hoivaympäristöissä 1
Koulutus sisältää ohjattua työskentelyä sairaala- tai hoivaympäristössä koulutusosan teemaan liittyen. Nämä työskentelyt koulutus järjestää, ja ne toteutetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Lisäksi opiskelija työskentelee sairaala- ja/tai hoivamuusikon roolissa omalla paikkakunnallaan. Omalla paikkakunnalla tehtävän työskentelyn opiskelija järjestää itse.
Täydentävät opinnot 1
Asiantuntijavierailu, lähiopetus ja oppimistehtävä.
Johdanto kulttuurihyvinvointi-käsitteen sisältöihin ja laajoihin merkityksiin
Koulutuksen ajoitus:
Syyskuu
ennakkotehtävä lähetetään 1.9.2025 ja palautetaan pe 12.9.2025 mennessä
lähiopetus to 25.9.2025 klo 17-20 ja pe 26.9.2025 klo 10-16
asiantuntijavierailu 1
Lokakuu
lähiopetus to 30.10.2025 klo 17-20 ja pe 31.10.2025 klo 10-16
vierailu lastenklinikalla
oppimistehtävä
henkilökohtainen mentoritapaaminen etänä ma 10.10.2025 tai to 13.10.2025
työskentely omalla paikkakunnalla
Marraskuu
lähiopetus, koulutuksen päätös, pe 21.11.2025 klo 12-17
oppimistehtävä
loppureflektiot
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa omaa musiikillista osaamistaan sekä suunnitella ja toteuttaa interventioita tai taiteellisia esityksiä lastensairaalan osastoille tai muihin erityishoitoa tarvitsevien lasten hoitaviin yksiköihin.
- riittävästi lapsille ja nuorille soveltuvaa musiikillista ohjelmistoa ja kykenee varioimaan sitä tarvittaessa
- hyödyntää improvisaatiota vuorovaikutuksen välineenä
- hahmottaa oman ammatti-identiteettinsä sairaala- ja hoivamuusikon roolissa, toimia rakentavasti yhteistyössä hoitohenkilökunnan kanssa sekä tiedostaa työskentely-ympäristön eettiset velvoitteet
- ottaa musisoidessaan huomioon potilaiden lisäksi myös omaiset sekä hoitohenkilökunnan
- hahmottaa kulttuurihyvinvoinnin laajaa sisältöä ja käsitteitä
Sisältö
Syventävät opinnot 1, 3 op
- ammattirooli ja identiteetti
- työskentelytavat, musiikillinen sisältö ja ohjelmistot
- esittävä ja osallistava työskentely
- variointi ja improvisaatio
- eettiset vastuut ja velvollisuudet
- muusikkona moniammatillisessa yhteisössä
Syventävissä opinnoissa 1 opiskelija laajentaa ja vahvistaa omaa musiikillista ja vuorovaikutuksellista osaamistaan sairaalamuusikon roolissa lastensairaalassa ja/tai muussa erityishoitoa tarvitsevien lasten hoitavassa yksikössä työskentelyyn.
Työskentely sairaala- ja hoivaympäristöissä 1, 1 op
Koulutus sisältää ohjattua työskentelyä sairaala- tai hoivaympäristössä koulutusosan teemaan liittyen. Nämä työskentelyt koulutus järjestää, ja ne toteutetaan lähiopetuksen yhteydessä.
Lisäksi opiskelija työskentelee sairaala- ja/tai hoivamuusikon roolissa omalla paikkakunnallaan. Omalla paikkakunnalla tehtävän työskentelyn opiskelija järjestää itse.
Täydentävät opinnot 1, 1 op
Asiantuntijavierailu sekä verkkototeutus.
Johdanto kulttuurihyvinvointi-käsitteen sisältöihin ja laajoihin merkityksiin.
Opetusmenetelmät
lähi- ja verkko-opetus ja ohjaus
itsenäinen työskentely
työelämäyhteisössä oppiminen
vertaisoppiminen ja -ohjaus
kirjalliset tehtävät
Kansainvälisyys
Ryhmätunnit, muusikon toimintatapojen harjoittelua.
Toiminnalliset harjoitukset ryhmässä, mm. improvisaatio-, variointi- ja vuorovaikutusharjoitukset sekä havainnoiminen, tuntemusten sanallistaminen ja keskusteleminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä kirjallisesti ennen ensimmäistä lähiopetustakertaa.
Yksilöllinen harjoittelu, sairaala- ja hoivayhteisöissä käytettävän musiikillisen ohjelmiston kartoitusta ja oman ohjelmiston laajentamista, teoksien opettelua ja työkalupakin kasaamista (mm. videotehtävä)
Opiskelija suunnittelee ja esittelee eri kohderyhmille suunnittelemansa intervention sairaala- ja hoivaympäristöissä.
Itsearviointia; oman kehittymisprosessin tarkastelu, omien taitojen ja pätevyyksien kartoitus sairaala- ja hoivamuusikkona sekä tavoitteiden määrittely niiden kehittämisessä koulutuksen aikana.
Pari- tai ryhmätehtävä valitusta artikkelista.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Osallistuminen lähiopetukseen: läsnäolovelvoite täytetty hyväksytysti
Yksilö- ja ryhmätehtävät: hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät