Siirry suoraan sisältöön

Pelimatematiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5051153-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2020 - 09.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Werner Ravyse
Hazem Al-Bermanei
Vastuuopettaja
Hazem Al-Bermanei
Ryhmät
PTIVIS17P
PTIVIS17P
Opintojakso
5051153
Toteutukselle 5051153-3004 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

September – December 2019.
9/19 - 11/19: theory, homework
10/19 - 11/19: project work +reports
12/19: final exam
• Cartesian Coordinate Systems
• Vectors
• Multiple Coordinate Spaces
• Matrices
• Matrices & Linear Transforms
• More on Matrices
• Polar Coordinate Systems
• Rotation
• Geometric Primitives

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija: osaa käyttää vektorilaskentaa pelisovelluksissa tuntee kuvankäsittelyn ja -pakkaamisen perusteita osaa käyttää Matlab-ohjelmaa kuvan ja videon käsittelyssä tuntee tekoälysovelluksia (itse organisoituvat kuvaukset, geneettiset algoritmit) tuntee hahmontunnistamisen alkeita.

Sisältö

vektorilaskentaa ja sovelluksia kuvan- ja videonkäsittelyn perusteita kuvan ja videon pakkaamisen perusteita Matlab-ohjelman käyttöä ja ohjelmointia erilaisissa aihealueissa tekoälysovelluksia hahmontunnistamisen alkeita kuvankäsittelyn sovelluksia

Oppimateriaalit

1. Mathematics For Game Developers, Christopher Tremblay
2. Essential Mathematics for Games & Interactive Applications, James M.Van Verth and Lars M. Bishop

Opetusmenetelmät

Teacher-directed classroom activities, group work and independent work; project work, reports, task-based (homework)

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

The contents of the course give understanding of the basic gaming and graphical tools, and attempt to provide students with a conceptual understanding of the mathematics needed to create games, as well as an understanding of how these mathematical bases actually apply to games and graphics that are essential in the operating environment of an ICT engineer, such as game development and graphical designing.
The students will team up for a project work and writing reports on some current and relevant aspect of game math. The teams then present their work to the whole group, which gives everyone an opportunity to understand the topic; all students will develop their mathematical proficiency. In this way, all students will have the opportunity to view themselves as powerful learners of game mathematics.
Task-based assessment supports learning and is continuous throughout the course. Studying in an international group develops students’ ability to intercultural communication and multicultural collaboration.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Classroom activities: Classroom activities participation 50 h
Homework: Working on homework sets 1-6 25 h
Project work: Research, writing report + presentation material, presentation 30 h
Final exam: Preparing for the final exam 25 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Homework sets 1-6: 30 %
-Total of thirty homework exercises based on reading material and classroom notes
-Diagnostic/formative self / teacher evaluation in connection with each homework set return session
Project work, reports, presentations: 40 %
-Each outcome of the project work is assessed independently (assessment criteria is specified in Optima)
-Peer feedback summative teacher feedback at the end of the course
Final exam: 30 %
-A written exam (1,5 hrs) on specified material
-Summative teacher evaluation at the end of the course

Lisätiedot

All practical information on timetables, project work, grading etc., as well as links to web materials are provided in Optima.

Siirry alkuun