Siirry suoraan sisältöön

Henkilöstöjohtaminen ja osaamisen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5171025-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.08.2019 - 06.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.09.2019 - 30.11.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
45 - 55
Koulutus
Insinööri (ylempi AMK), kemiantekniikka ja bioteknologia
Insinööri (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen
Opettajat
Keijo Varis
Vastuuopettaja
Keijo Varis
Opintojakso
5171025
Toteutukselle 5171025-3002 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakson kontaktiopetuspäivät:
1. konktaktiopetuspäivä: 3.9.2019, klo 9-16, Katso paikka lukujärjestyksestä
2. kontaktiopetuspäivä: 1.10.2019, klo 9-16, Katso paikka lukujärjestyksestä
Opintojakson tavoitteet, sisältö ja rakenne:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• tuntee työhön vaikuttavan keskeisen lainsäädännön sekä henkilöstöhallinnon ja osaamisen johtamisen perusteet
• tuntee strategialähtöisen osaamisen johtamisen arkkitehtuurin ja menetelmät
• osaa arvioida omaa ja henkilöstönsä osaamista ja laatia näille organisaation strategiaan kytkeytyvän osaamisen
kehittämisen suunnitelman
• tietää, millaista on hyvä henkilöjohtaminen ja millainen hän itse on siinä
• on päättänyt, mihin hän itse soveltuu parhaiten ja haluaa kehittyä tulevaisuudessa (asiantuntija vai esimies)
Opintojakson sisältö:
• Keskeinen työhön vaikuttava lainsäädäntö lähiesimiehen näkökulmasta
• Henkilöstöjohtamisen ja -hallinnon keskeinen sisältö
• Strategialähtöisen osaamisen arviointi sekä kehittämisen infrastruktuuri ja menetelmät
• Oman johtamis- ja muun osaamisen tunnistaminen ja kehittämissuunnitelma
Tämä opintojakso koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä, yksilöllisestä Thomasin analyysistä, yksilöoppimistehtävästä (oman osaamisen kehittämissuunnitelma) ja ryhmissä tehtävistä 2-3 oppimistehtävästä, jotka palautetaan tiedostoina Optimaan annetussa aikataulussa.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa liittää vision ja strategian henkilöstön osaamisen kehittämiseen
- tunnistaa henkilöstön osaamista edistävän kulttuurin ominaispiirteitä
- osaa soveltaa oppivan organisaation teoriaa henkilöstön osaamisen kehittämissuunnitelmissa
- osaa arvioida yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamista
- osaa suunnitella yksilön, tiimin ja henkilöstön osaamisen kehittämisen menetelmiä ja prosesseja
- tuntee henkilöstöhallinnon perusteet ja työlainsäädännön ydinkohdat.

Sisältö

Keskeiset osa-alueet
- kehittyvä yksilö ja organisaatio
- strategialähtöinen osaamisen kehittäminen, menetelmät ja järjestelmät
- osaamiskäsite ja sen yhteydet, osaamispääoman merkitys ja johtaminen
- osaamistarpeiden ennakointi (strategiatyö ja skenaariot)
- osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (osaamistavoitteet, osaamiskartoitus)
- osaamisen kehittäminen ja kehittämisohjelmat
- osaamisen arvioinnista vaikuttavuuden arviointiin
- henkilöstöhallinnon tehtävät rekrytoinnista työsuhteen päättymiseen
- keskeinen työlainsäädäntö lähiesimiehen näkökulmasta

Oppimateriaalit

Optimassa olevat artikkelit ja muu materiaali, mm. Optimassa mainittu lähdekirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Lähiopetuspäivät koostuvat luennoista, videoista ja ryhmätöistä. Lähiopetuspäivien jälkeen opiskelijat tekevät yksilötehtävänä oman osaamisensa arvioinnin sekä 4-6 opiskelijan ryhmissä 2-3 ryhmäoppimistehtävää, jotka palautetaan tiedostoina Optimassa annetussa aikataulussa niille Optimassa varattuihin palautuslaatikoihin. Kukin ryhmä palauttaa yhden tiedoston kutakin oppimistehtävää. Jäsenet oppimisryhmiin valitaan satunnaismenetelmää käyttäen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tällä opintojaksolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viisi opintopistettä vastaa keskimäärin 133 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso suoritetaan tekemällä hyväksytysti Optimassa mainitut oppimistehtävät.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätehtävien arviointiasteikko on 0-5, jossa 5= kiitettävä, 3-4= hyvä ja 1-2= tyydyttää. Nolla (0) on hylätty. Opettaja arvioi yksilöoppimistehtävän pelkästään arvosanoilla ”Tekemättä/Tehty”, mutta myös tästä saa pisteitä, jotka vaikuttavat lopulliseen opintojakson arvosanaan.

Lisätiedot

Keijo Varis, Tel. 040 532 3985: email: keijo.varis@turkuamk.fi
Room: A338

Siirry alkuun