Terveydenhoitotyön harjoittelu simulaatiotilanteissa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7031362-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2018 - 31.08.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.08.2018 - 23.09.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Salo IoT Campus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Liisa Anttila
- Jaana Uuttu
- Opintojakso
- 7031362
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Info
Teemat:
Vanhemmuuteen kasvavan perheen, lapsiperheen ja nuoren terveydenhoitotyö.
- Simulaatio 1.äitiysneuvola
-Simulaatio 2 lastenneuvola
-Simulaatio 3 kouluterveydenhuolto
Työikäisen ja ikääntyneen terveydenhoitotyö.
-Simulaatio 4 työterveyshuolto (työterveysyhteistyö)
(-aikuisneuvola ja kotisairaanhoito)
Opintojakson palaute jakson päättyessä.
Tavoitteet
Opiskelija-osaa toimia perustellusti erilaisissa terveydenhoitotyön tehtävissä
Sisältö
Erilaisten terveydenhoitajan työhön liittyvien toimintojen simulointi.
Aika ja paikka
27.8.2018-23.9.2018
Salo
Oppimateriaalit
Haarala P. ym. (2015)Terveydenhoitajan osaaminen. Helsinki, Edita.
THL - sivut: http://www.thl.fi/fi/aiheet
http://www.thl.fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet
http://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/aitiys_ja_lastenneuvola
Työterveyslaitoksen sivut http://www.ttl.fi/fi/sivut/default.aspx
Terveysportti http://www.terveysportti.fi/
Sosiaaliportti http://www.thl.fi/fi/julkaisut/sahkoiset-kasikirjat/sosiaaliportti
http://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja
Hakulinen-Viitanen T, Hietanen-Peltola M, Hastrup A, Wallin M & Pelkonen M. (2012) Laaja terveystarkastus - Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon (pdf 895,9 kt). Opas 22/2012. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tampere
Klemetti R, Hakulinen-Viitanen T. (2013)Äitiysneuvolaopas - Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan. Opas 29/2013. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tampere
Mäki P, Wikström K, Hakulinen-Viitanen T ja Laatikainen T (toim.) (2011)Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa - Menetelmäkäsikirja (pdf, 2,34 Mt). Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen oppaita 14. Tampere. 2. uudistettu painos THL Kirjakauppa
Sosiaali- ja terveysministeriö (2004)Lastenneuvola lapsiperheiden tukena. Opas työntekijöille (pdf, 335 kt).Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita 14. Helsinki.
Sosiaali- ja terveysministeriö (2009)Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet.Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2009:20. Helsinki.
Työkyvyn tukemisen malli
Varma 2014. Saatavissa: https://www.varma.fi/fi/PdfDocuments/Anonymous/Julkaisut/tyohyvinvointi/HyvaTyokykyMalli.PDF
Työkyvyn tuki
Työterveyslaitos 2014. saatavissa:
http://www.ttl.fi/fi/tyoterveyshuolto/tyokyvyn_tuki/sivut/default.aspx
Työhön paluu
Sykettätyöhön 2014. Saatavissa:
http://sykettatyohon.fi/fi/teemat/tyohon-paluu
http://stm.fi/kotihoito-kotipalvelut
Lisätietoa (tarvittavat välineet ja ohjelmistot ym.):
Opetusmenetelmät
Simulaatioon liittyy aina edeltävää työpajatyöskentelyä. Työpajatyöskentely Ohjeistetaan. Jokaisessa simulaatiossa 2 casea. Jokaisen casen jälkeen käydään debriefing keskustelu
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Caset perustuvat työelämälähtöisiin esimerkkitapauksiin. Työpajatehtäviin perehdytään tiimioppimisen periaatteita hyödyntäen. Debriefing keskustelussa hyödynnetään yhteisopettajuutta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op= 135 h opiskelijan työtä. Siitä alkuinfo, simulaatiot ja työpajatyöskentely 34 h. Itsenäistä tiedonhakua ja ryhmätyöskentelyä 101 h.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Simulaatioissa ja työpajatyöskentelyssä pakollinen osallistuminen