Sosiaalinen hyvinvointi, arki ja yhteiskunta (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081272-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.01.2020 - 19.03.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.03.2020 - 16.04.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 25
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Heidi Ristseppä
- Ritva Salminiitty
- Opintojakso
- 7081272
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Lähiopetus torstaisin seuraavasti:
12.3.klo 9.00-15:00 Opintojakson aloitus, elokuvan katsominen ja ryhmäkeskustelu. Suomi 103-tehtävän ohjeistus. HR
19.3. klo 10-12 Suomi 103-tehtävän työstäminen tiimeissä
26.3 klo 9-11.30 Köyhyys ja syrjäytyminen, sosiaaliset ongelmat (HR)
2.4. klo 8.30-11.45 Hyvinvointiteoriat (RS)
9.4. klo 8.30-10 Hyvinvointivaltiomallit-luento (RS) 10.15-11.45 Opintojakson tentti (RS)
16.4. klo 8:30 - 11:45 Suomi 103-ryhmätehtävän esitykset sekä opintojakson palaute ja päätös (HR, RS)
Huom! Muutokset mahdollisia.
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää hyvinvointiyhteiskunnan toimintaa ja tehtäviä
- ymmärtää kansalaisten hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
- ymmärtää kestävän kehityksen periaatteet: ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden, sekä niiden tuottaman pääoman
Sisältö
Sisältö:
- hyvinvointiyhteiskunnan muutokset, arki ja yhteisöt
- hyvinvointiteoriat
- sosiaaliset ongelmat, huono-osaisuus, syrjäytyminen
- kestävä kehitys
Oppimateriaalit
Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
(tenttiin tulevat seuraavat osiot: Esipuhe s.7-8, luvut I s.9-123 ja III s.221-356, ei kappaletta 13)
Kestilä, L. &Karvonen, S. (toim.) 2019. Suomalaisten hyvinvointi 2018. Helsinki: THL
(tenttiin tulevat seuraavat osiot: johdanto s.9-25, luvut 4-9 s.79-171 ja yhteenveto s.332-345)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Mikäli opiskelija ei pääse osallistumaan tenttiin, hän tekee tentin myöhemmin vastuuopettajan (Heidi Ristsepän) kanssa sovittavana ajankohtana.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
innovaatiopedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1op
Suomi 103-ryhmätehtävä 2op
Tentti 2op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on tentti. Tentti arvioidaan asteikolla täydennettävä/T1-K5
Lisäksi opintojakson suoritusmerkinnän saaminen edellyttää hyväksyttyä Suomi 102 -oppimistehtävän suoritusta ja sitä, että opiskelijan on osallistuttava lähiopetukseen vähintään 50% lähiopetustunneista.
Jakson arvosana määräytyy tenttiarvosanan perusteella, ryhmätyöllä voi olla korottava vaikutus.
Hylätty (0)
Opiskelijan hyvinvointiyhteiskunnan toiminnan, sen tehtävien, hyvinvoinnin ulottuvuuksien ja sosiaalisten ongelmien tunnistamisessa on selkeitä puutteita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija ymmärtää tyydyttävästi hyvinvointiyhteiskunnan toimintaa ja tehtäviä
Opiskelija tunnistaa tyydyttäväksi kansalaisen hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää hyvin hyvinvointiyhteiskunnan toimintaa ja tehtäviä
Opiskelija tunnistaa hyvin kansalaisen hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti hyvinvointiyhteiskunnan toimintaa ja tehtäviä
Opiskelija tunnistaa erinomaisesti kansalaisen hyvinvoinnin ulottuvuuksia ja sosiaalisia ongelmia sekä osaa soveltaa tietoja käytäntöön