Siirry suoraan sisältöön

Ortodontian hoitokojeet (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7191027-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.07.2019 - 13.09.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2019 - 20.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 25
Koulutus
Suuhygienistikoulutus
Opettajat
Jaana Manneros
Riikka Karhuvaara
Opintojakso
7191027
Toteutukselle 7191027-3003 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Karhuvaara:
-Ortodonttiset jäljennökset
-Purennan rekisteröinti
-Kipsimallien valmistaminen
-Kipsimallien tallentaminen
-Suuhygienistin vastuualueella olevat tehtävät oikomishoidossa
-Oikomishoitopotilaan suun terveyden edistäminen
Nurmi:
-Ortodonttinen diagnostiikka: Hyvän purennan käsite, kasvot ja pehmytkudokset, hampaiden suhde hammaskaariin, hammaskaarten suhteet
-Normaali purennan kehitys, purentavirheiden esiintyminen
-Oikomishoidon aloittaminen: Oikomishoidon edellytykset

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata oikomishoidon asiakkaan suun terveydenhoidon tarpeisiin liittyvät hoitokäytännötkuvata suuhygienistin ja hammasteknikon vastuualueella olevat tehtävät oikomishoidossatunnistaa yleisimmät purennan kehityksessä ilmenevät poikkeamatedistää ja ylläpitää oikomishoidon asiakkaan suun terveyttäkonsultoida oikomishoidon asiantuntijoita sekä ohjata asiakkaan jatkotutkimuksiin ja -hoitoon

Sisältö

Ortodonttiset kojeet.

Oppimateriaalit

-Luentomateriaali
-Peltomäki, T. & Tenovuo, J. 2004. Karieksen ehkäisy oikomishoidon aikana. Suuhygienisti, 4, 22-25.
-Pietilä, T. 2004. Oikomishoidon työnjaon kehittäminen. Suuhygienisti, 3, 14-17.
-Piippo, M. 2007. Suuhygienisti ja oikomishoito. Suuhygienisti, 3, 14.
-Pirttiniemi, P. 2010. Ortodontin uudet työkalut. Suomen hammaslääkärilehti 12, 28-30.
-Savela, M. 2004. Outi Pelkonen: Suuhygienistinä oikomishoidon tiimissä. Suuhygienisti,4, 28.
-Soiluva, M. 2013. Lahden mallissa selkeä työnjako oikomishoidossa. Suun terveydeksi 2, 16-17.
-Stenvik, A. & Torbjornsen, T. 2007. Kuka tekee mitä ortodontiassa? Suomen hammaslääkärilehti 4, 168-171.
-Tuomola, R. 2013. Oikojasuuhygienisti tietää sementoinnin niksit. Suuhygienisti 3, 18-19.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, monimuoto-opetus, simulaatio-opetus

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla opitaan ja harjoitellaan ortodontian erikoisalaan liittyviä työelämätaitoja. Simulaatioharjoittelu mahdollistaa kädentaitojen oppimisen ja kehittymisen oikomishoidon kipsimallien teossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähi ja simulaatiotyöskentely 34 h.
Itsenäinen opiskelu 100 h.
Karhuvaara 4op.
-Teoriatunnit
-Simulaatiotunnit
-Tehtävät
Nurmi 1op.
-Teoriatunnit
-Tentti (hyv/hyl)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

-Läsnäolo teoria- ja simulaatiotunneilla, poissaolot korvattava.
-Yksilötehtävät suoritettu hyväksytysti
-Nurmen tentin suorittaminen hyväksytysti

Siirry alkuun