Pedagoginen ohjaus ja johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7321021-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 04.08.2018 - 02.09.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 03.09.2018 - 31.12.2018
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Opettajat
- Helena Malmivirta
- Opintojakso
- 7321021
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
I SESSIO 19.9. klo 15.00-18.00
1. Ihminen elinikäisenä oppijana – systeeminen ajattelu oppimisessa
2. Vuorovaikutus ja kohtaaminen itsen ja toisen kanssa
3. Dialogisuuden pelisäännöt pedagogisen ajattelun keskiössä
II SESSIO 31.10. klo 14.00-17.00
1. Systeeminen ajattelu pedagogisessa ohjauksessa
2. Systeeminen ajattelu pedagogisessa johtamisessa
III SESSIO 28.11. klo 14.00-17.00
1. Oman pedagogisen ohjauksen osaamisprofiili systeemisestä ajattelusta vaihtoehtoihin
2. Oman pedagogisen johtamisen osaamisprofiili systeemisestä ajattelusta vaihtoehtoihin
Tavoitteet
Tavoitteet Opiskelija tietää ja osaa pedagogisen ohjauksen ja johtajuuden osatekijätOpiskelija tietää ja osaa arvojohtajuuden merkityksen pedagogisessa johtajuudessaOpiskelija osaa määrittää osaamisen ja oppimisen merkityksen organisaation kehittymisessä ja tulevaisuussuuntautuneisuudessa osana pedagogista johtajuuttaOpiskelija tietää ja osaa pedagogisen johtajan ammatillisuuden ulottuvuudetOpiskelija osaa analysoida omaa pedagogista johtamisprofiiliaan
Sisältö
SisältöPedagoginen ohjaus, johtaminen ja johtamisen paradigmatYhteiset arvotVuorovaikutus ja kohtaamisviestintä pedagogisessa johtajuudessaOppiva, kehittyvä ja osaava organisaatioJaettu johtaminen ja osallisuusOman pedagogisen johtamisen keskeiset ammatilliset sisällötOma pedagoginen johtamisprofiili
Aika ja paikka
Opintojakson toteutussuunnitelma
Opintojakso sisältää 3 X 3 lähioppimissessiota, ohjeistetun ennakkotehtävän, välitehtävän ja opintojakson kokoavan tehtävän.
Lähioppimissessiot ja teemat (sovittelemme lähipäivien tarkemman kokoontumisajan varatun ajan puitteissa ensimmäisellä kerralla):
I SESSIO 19.9. klo 15.00-18.00 Tila ICT C-siipi 4090, nh Sauna
II SESSIO 31.10. klo 14.00-17.00 Tila ICT C-siipi 4090, nh Sauna
III SESSIO 28.11. klo 14.00-17.00 Tila ICT C-siipi 4090, nh Sauna
Oppimateriaalit
Lähdekirjallisuutta ja aineistoa,
johon voi etsiä lisää omaa ajattelua laajentavaa tietoperustaa ja ymmärrystä eri tietolähteistä:
Kirjallisuutta, artikkeleita ja muuta aiheeseen liittyvää aineistoa:
Jyrhämä, R. 2002. Ohjaus pedagogisena päätöksentekona
http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/kas/opett/vk/jyrhama/ohjauspe.pdf
Abel, M. Why Pedagogical Leadership? Mc Cormick Center For Early Childhood Education. Saatavilla: https://mccormick-assets.floodlight.design/wp-content/uploads/2018/03/4-25-16_WhyPedagogicalLeadership.pdf
Heikka, J. 2014. Distributed Pedagogical Leadership in Early Childhood Education. ACADEMIC DISSERTATION. Tampere University. Saatavilla: https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/95016/978-951-44-9381-2.pdf?sequence=1
Heikka, J., Waniganayake, M., & Hujala, E. (2013). Contextualizing distributed leadership within early childhood education: Current understandings, research evidence and future challenges. Educational Management, Administration & Leadership, 41(1), 30–44.
Heikka, J., & Waniganayake, M. (2011). Pedagogical leadership from a distributed perspective within the context of early childhood education. International Journal of Leadership in Education, 14(4), 499– 512. Research Findings articles:
Heikka, J., & Hujala, E. (2013). Early childhood leadership through the lens of distributed leadership. European Early Childhood Education Research Journal, 21(4), 568–580.
Heikka, J. (2013). Enacting distributed pedagogical leadership in Finland: Perceptions of early childhood education stakeholders. In E. Hujala, M. Waniganayake, & J. Rodd (Eds.), Researching leadership in early childhood education (pp. 255–273). Tampere: Tampere University Press.
Heikka, J., & Hujala, E. (2012). Distribution of leadership among ECE leaders and members of municipal committees in Finland. International Journal of Early Childhood Education and Care 1, 15–30.
Järvilehto, T. Oppiminen ja sivistys. Saatavilla: http://tjarvile.puheenvuoro.uusisuomi.fi/156305-oppiminen-ja-sivistys
Kartta pedagogisen johtamisen toiminnan johtamiseen. Strategiset tavoitteet laadukkaaksi toiminnaksi – pedagogisen johtamisen kehittämishankkeessa vuosina 2011–2012. Saatavilla: http://www.amke.fi/media/julkaisuja/kartta-pedagogisen-toiminnan-johtamiseen.pdf
Learning Scoop. Pedagogical Leadership Empowering School Community. 2017. Workshop Rovaniemi. Saatavilla: https://peda.net/yritykset/learning-scoop/l2liffew22/l2liffew2/slides:file/download/a5fae823cd340a629b42666573bad5ae614ce544/Rovaniemi%202017.pdf
Lehtolammi, E. 2014. Pedagogiikan johtaminen – koulutuksen vaikuttavuus Espoossa Päivähoitoyksiköiden johtajien kokemuksia. Metropolia Ammattikorkeakoulu Sosionomi ylempi AMK. Opinnäytetyö. Saatavilla: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/76421/pedagogi.pdf?sequence=3
Male, T. & Palaiologou, J. 2013. Pedagogical leadership in the 21st century
Evidence from the Field. Available: http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1741143213494889
Salonen, M. Systeeminen johtaminen julkisella sektorilla. Kokemuksia lasten ja nuorten hyvinvoinnin johtamisrakenteen levittämisestä. HYMYT-raportti. Saatavilla: file:///C:/Users/hmalmivi/Downloads/HYMYT-raportti_2015%20(1).pdf
Tuominen, J. 2015. Pedagogista johtamista, laadukasta osaamista ja ketterää suorituskykyä. Saatavilla: http://www.kylkirauta.fi/index.php/ct-menu-item-9/506-blogi-joulukuu-2015
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus. 239 s.
Katso samaan liittyvä: https://yliopistopedagogiikka.files.wordpress.com/2014/12/murtonen.pdf
- täydennetään listaa löytämillänne lähteillä ..
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
SESSION I toteutus
Luomme yhteisessä dialogisessa keskustelussa ja tiedon rakentamisessa ymmärrystä siitä, miten edellä mainittujen kolmen teeman sisällön suunnasta voidaan luoda uutta ajattelua oman pedagogisen ohjauksen ja johtamisen ajatteluun.
Dialogisen keskustelun ja tiedon rakentamisen tietoperusta rakentuu:
- opiskelijoiden alustuksista, jotka perustuvat ennakkotehtävään
- avainluennosta
SESSIO II
Välitehtävä 1.
Perehdy systeemiseen ajatteluun pedagogisessa ohjauksessa ja johtamisessa hyödyntäen siihen liittyvää kirjallisuutta (ks. lähdeaineisto alla). Valmistele lyhyt alustus valitsemastasi tietolähteestä kummastakin teemasta (artikkeli, blogikirjoitus, teos jne.)
SESSION II TOTEUTUS
Luomme yhteisessä dialogisessa keskustelussa ja tiedon rakentamisessa ymmärrystä siitä, miten edellä mainittujen kolmen teeman sisällön suunnasta voidaan luoda uutta ajattelua oman pedagogisen ohjauksen ja johtamisen ajatteluun.
Dialogisen keskustelun ja tiedon rakentamisen tietoperusta rakentuu:
- opiskelijoiden alustuksista, jotka perustuvat välitehtävään 1
- avainluennosta
SESSIO III
Välitehtävä 2.,
joka on samalla koko opintojakson kokoava tehtävä. Tehtävä tehdään ennen yhteistä sessiota, jotta kunkin opiskelijan tuottamaa tietoa ja ymmärrystä on mahdollista jakaa toisten kanssa ja näin rikastaa omaa ja toisen sekä yhteistä ymmärrystä ko. teemoista.
Luo oman ajattelusi mukainen kehys: kirjoita n. 5 sivun mittainen tehtävä ja tee koostamastasi tehtävästä lyhyt yhteinen yhteenveto seuraavista teemoista:
1. Oman pedagogisen ohjauksen osaamisprofiili systeemisestä ajattelusta vaihtoehtoihin
2. Oman pedagogisen johtamisen osaamisprofiili systeemisestä ajattelusta vaihtoehtoihin
SESSIO III toteutus
Luomme yhteisessä dialogisessa keskustelussa ja tiedon rakentamisessa ymmärrystä siitä, miten edellä mainittujen kolmen teeman sisällön suunnasta voidaan luoda uutta ajattelua oman pedagogisen ohjauksen ja johtamisen ajatteluun.
Dialogisen keskustelun ja tiedon rakentamisen tietoperusta rakentuu:
- opiskelijoiden alustuksista, jotka perustuvat välitehtävään 2
- avainluennosta
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso sisältää 3 X 3 lähioppimissessiota, ohjeistetun ennakkotehtävän, välitehtävän ja opintojakson kokoavan tehtävän.
Tehtävät arvioidaan kokonaisuutena asteikolla hylätty/täydennettävä-K5.